Vijf fundamentele veranderingen in de rol van de inkoper

02 mei 2017 Consultancy.nl

Volgens Pieter van der Vloed, Managing Partner van AevesBenefit, heeft de rol van de inkoper in de afgelopen tien jaar een complete metamorfose doorgemaakt. Waar inkoopprofessionals vroeger erg transactioneel ingesteld waren, en op een eiland opereerden (“de inkoper kwam alleen even om de hoek kijken om tien procent van de prijs af te halen”) wordt anno 2017 van inkopers verwacht dat ze waarde toevoegen aan de business en zijn ze ook steeds vaker in de boardroom te vinden. Van der Vloed noemt vijf fundamentele veranderingen in de rol van de inkoper. 

Inkoper heeft communicatie-skills

“De moderne inkoper is communicatief sterk en organisatiesensitief. Hij of zij vormt de brug tussen interne en externe stakeholders en communiceert met beide groepen op een handige manier. De inkoper moet tegenwoordig écht begrijpen wat de business zoekt en zit daarom al bij aanvang van een project aan tafel.”

Inkoper is ook product-developer

“De inkoper zoekt veel meer de business alignment op. Dat zie ik vooral bij banken en in de verzekeringswereld. Daar kan inkoop het verschil maken door bijvoorbeeld allerlei nieuwe applicaties te vinden in de markt, die de organisatie zelf niet kan ontwikkelen. Deze inkopers gaan ook steeds meer richting product-development.” De inkoper zou steeds vaker de initiatiefnemer van projecten moeten zijn, gebaseerd op markt- en leveranciersontwikkelingen. 

Vijf fundamentele veranderingen voor de inkoper

Inkoper zorgt voor concurrentievoordeel

“Inkoop is sinds mensenheugenis gefocust op kosten. Je kan echter niet jaar na jaar tien procent blijven besparen. De hoop bestaat dat inkopers steeds meer uit de kostenbesparingshoek gedreven worden en toegevoegde waarde zoeken. Dan moet je innoveren om de kosten omlaag te brengen. Ikea laat bijvoorbeeld een klein tafeltje ieder jaar helemaal opnieuw ontwikkelen. Jaar na jaar resulteert dit in een goedkoper en lichter tafeltje, maar de look & feel blijft wel hetzelfde. De vraag die iedere inkoper zich moet stellen is: Hoe kan de supplier base ervoor zorgen dat mijn organisatie meer concurrentievoordeel behaalt?”

Inkoper is steeds vaker een vrouw

“Waar het stereotype inkoper tien jaar geleden nog vooral een stoffig mannetje was, is het tegenwoordig bijna het tegenovergestelde. Het vak is afgestoft en steeds meer vrouwen voelen zich aangetrokken tot inkoop.” Zo wijst Van der Vloed op het feit dat de groep consultants van AevesBenefit momenteel voor 40% uit vrouwen bestaat. 

Inkoper voert minder operationeel werk uit

“De professionalisering van het vak heeft ook een keerzijde. Operationele inkoop is aan het verdwijnen. Dit stuk inkoop wordt steeds meer geautomatiseerd of geoutsourced naar Bulgarije, Spanje, Roemenië of India. Dit zorgt voor een gat in de arbeidsmarkt. De meeste bedrijven zijn tegenwoordig op zoek naar een medior tactisch inkoper met twee tot vijf jaar werkervaring. We vangen dit zoveel mogelijk op door de inkopers zelf op te leiden.”

Deze veranderingen hebben geleid tot verdere professionalisering en zorgen ervoor dat inkoop zichzelf meer op de businesskaart heeft gezet. Dit resulteert in een groeiende vraag naar inkopers. Dat is positief, maar zorgt ook voor nieuwe problemen. “Er is nu een war on talent’ gaande: 0,8% van de inkopers is werkloos. Dat zorgt voor een tekort op de arbeidsmarkt. Door de professionalisering van inkoop piekt de vraag naar inkopers momenteel”, concludeert Van der Vloed. 

Gerelateerd: Vijf trends die inkoop en de rol van inkopers verandert.

Nieuws

Meer nieuws over