De beste digital en e-business consultancybureaus van Nederland

10 april 2017 Consultancy.nl

Digitale disruptie en de opkomst van e-commerce zorgen voor een transformatie in het bedrijfsleven en de publieke sector. Organisaties zijn op zoek naar manieren om hun verdienmodellen digitaal en toekomstbestendig te maken. In veel gevallen worden hiervoor consultants ingeschakeld die hen kunnen bijstaan met expertise en ondersteuning. Recent onderzoek onder meer dan 1.100 beslissers in het e-businesslandschap toont aan welke consultancybureaus dit het best doen.

Voor het twaalfde jaar op rij heeft Emerce onderzoek laten doen onder bestuurders en managers die gebruikmaken van consultancybureaus om hun tevredenheid over de samenwerking met consultants in kaart te brengen. Aan deze editie namen circa 1.100 beslissers deel die consultants hebben ingehuurd op het gebied van online strategie, marketing, e-business en ICT, waarbij ze de vraag kregen om de consultants te beoordelen aan de hand van vier dimensies: ‘kennis/know-how’, ‘prijskwaliteitverhouding’, ‘betrouwbaarheid’ en ‘flexibiliteit’. Aan de hand van de resultaten van het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Motivaction, is een ranglijst opgesteld van adviesbureaus die in de ogen van de klanten de beste prestaties hebben geleverd.

Net als vorig jaar wordt de lijst aangevoerd door SparkOptimus. Het digitale strategie consultancybureau kreeg een gemiddelde score van 5 sterren op een 7-puntsschaal. Met name vanwege waardering voor kennis/knowhow. Alexandra Jankovich, die samen met Tom Voskes in 2010 SparkOptimus heeft opgericht, vertelt tegenover Emerce: “Steeds meer bedrijfstakken ontdekken dat ze moeten reageren op exponentiële technologische veranderingen, nieuwe businessmodellen en nieuwe spelers. Disruptie als acuut thema komt steeds hoger op de boardroomagenda. De essentie is dat disruptors je klant beter kunnen bedienen tegen lagere kosten. Als je daarin niet mee kunt gaan, ben je niet duurzaam genoeg en overleef je niet. Wij kunnen helpen om van disruptie groei te maken; daar hebben we verschillende diensten voor.”

De beste digital en e-business consultancybureaus van Nederland

Voskes vult aan: “Dat er wat moet gebeuren, is bij de meeste bedrijven wel helder. Maar hoe dat moet, is ze vaak onduidelijk.” De aanpak van het bureau onderscheidt zich van die van de andere consultancybureaus die bedrijven ondersteunen op het gebied van digitale strategie en implementatie. Voskes vertelt tegenover Emerce: “Traditioneel blijven strategieconsultants steken bij het presenteren van hun rapport en hebben ze weinig ervaring met het hoe en de uitvoering. Implementatiepartijen verkopen wat ze implementeren, bijvoorbeeld software of ontwikkeluren. Die zijn per definitie niet onafhankelijk in dat gedeelte. Wij zijn juist over het hele traject onafhankelijk en werken vanuit de behoeften van de cliënt.”

Het succes van het bureau is ook te merken in de groei van de afgelopen jaren. Had SparkOptimus drie jaar geleden nog zo’n 20 consultants in dienst, inmiddels telt het adviesbureau al meer dan 50 professionals. In 2017 wil het bureau zijn groei voortzetten en is onder meer op zoek naar senior digitale consultants. In 2014 werd SparkOptimus nog door Nederlandse managers verkozen tot een van de top vijf strategische adviesbureaus, samen met grote spelers McKinsey & Company, The Boston Consulting Group (BCG), Bain & Company en Roland Berger.

Ook in de Emerce E-business Consultants ranking van 2017 komen McKinsey en BCG terug. Net als vorig jaar scoort het grootste deel van de consultancybureaus 4,5 ster, met uitzondering van Boer & Croon Management, die de lijst heeft gehaald met 4 sterren. Naast deze spelers staat de complete Big Four op de lijst, met EY, PwC, KPMG en Deloitte Digital, de digitale praktijk van Deloitte. Ook digital en marketingspecialist VODW, internationale consultancygigant Accenture en MeMo2 scoren elk 4,5 ster. De enige nieuwkomer ten opzichte van vorig jaar is Online Dialogue, een bureau dat bedrijven helpt bij het verhogen van hun digitale conversie.

Emerce 100 categorieën

De ranking maakt onderdeel uit van de zogeheten ‘Emerce 100’, een groter onderzoek naar tevredenheid van managers en bestuurders over zakelijke dienstverleners in het e-businesslandschap. In totaal kent de ranking meer dan 40 categorieën, waaronder ook internetbureaus, e-commercebureaus, digital marketingbureaus en mediabureaus.

Vorig jaar heeft zakenblad Management Team ook een lijst uitgegeven van de beste digital bureaus, maar in deze ranking ligt de focus meer op de technologische kant van e-business.

Nieuws