Ordina lanceert RulesMatter!, praktijk voor Pega en Blueriq diensten

07 april 2017 Consultancy.nl

Ordina heeft eerder dit jaar een nieuwe business unit gelanceerd: RulesMatter! De nieuwe praktijk specialiseert zich in het ontwerpen en bouwen van ‘rule based’ processen op basis van de Pega en Blueriq systemen. 

Met de toenemende concurrentie in de markt, veranderende klanteisen en tal van technologische ontwikkelingen, kunnen bedrijven het zich vandaag de dag niet meer permitteren om een afwachtende houding aan te nemen. Het realiseren van Innovatievoordeel is essentieel om in het huidige landschap concurrerend te kunnen blijven en daarvoor is het cruciaal om snel beslissingen te kunnen nemen. Jarenlang was het hanteren van de juiste strategieën en best practice innovatiemanagement afdoende om innovatievoordeel ten opzichte van concurrenten te behalen. De afgelopen jaren echter, bleek uit onderzoek dat juist snelheid en efficiency de bepalende factoren zijn, waarbij agile en lean methodieken, in combinatie met nieuwe technologieën, de sleutel tot succes vormen.

Ondanks het belang van een meer wendbare (agile) aanpak, blijkt dat dit in veel complexe organisaties nog altijd een knelpunt is. “Om die reden bouwen we slimme regels en processen in onze applicaties in om deze knelpunten weg te nemen of te minimaliseren. Dit wordt Decision Management ofwel Automatisering 2.0 genoemd”, vertelt Hillebrand Meijer, Business Unit Manager bij Ordina, met zo’n 3.000 medewerkers een van de grootste ICT-dienstverleners van de Benelux.

RulesMatter - Onderdeel van Ordina

Twee tools die veel gebruikt worden voor het ontwerp en de ontwikkeling van agile processen zijn Pega en Blueriq. Beide systemen ondersteunen onder meer Business Process Management, Casemanagement en Rulemanagement.

Blueriq is een softwareplatform voor organisaties met kennisintensieve, regelgedreven bedrijfsprocessen. Door deze processen binnen één centrale omgeving te modelleren, automatiseren en integreren, kan volgens de organisatie sneller ingespeeld worden op veranderingen, kunnen klantervaringen verbeterd worden en dienstverlening beter gestroomlijnd worden. Het Amerikaanse Pegasystems heeft een CRM-platform in de cloud ontwikkeld dat naar eigen zeggen fungeert als centraal brein in de organisatie, en op basis van klantdata steeds de ‘next best step’ uitrekent om zo een compleet 360 graden klantbeeld op te leveren. “Deze twee tools zorgen er voor dat je werk- en beslisprocessen wendbaar inricht met oog voor de eindklant en veranderende marktomstandigheden”, licht Meijer toe.

RulesMatter!

Om zijn Decision Management dienstverlening naar een hoger niveau te tillen, besloot een groep consultants bij Ordina vorig jaar hun krachten te bundelen. Eind oktober 2016 kwamen ze in Zwolle bijeen en besloten na een brainstormsessie om een nieuwe praktijk op te richten, onder de naam RulesMatter!. Onder leiding van Meijer, die sinds 2012 werkzaam is bij Ordina en daarvoor meer dan tien jaar bij CGI en voorganger Logica actief was, helpt de nieuwe business unit van Ordina klanten met het toepassen van Pega en Blueriq.

Alle collega’s die zich aan de RulesMatter! praktijk hebben verbonden beschikken over uitgebreide kennis over en ervaring in Blueriq of Pega. “Dit zijn dan ook de start-technologieën waar we ons aan verbinden”, legt Meijer uit. Hij geeft bovendien aan ambitieuze plannen te hebben opgesteld met het team: “We gaan er dan ook voor om kennisleider in Nederland te worden op gebied van kennis- en regeltechnologie. Ja, dit gaat verder dan Pega en Blueriq. Toekomstvisie!” . 

De komende maanden zal het team de praktijk verder gaan uitbouwen. Meijer benadrukt dat de selectie van nieuwe adviseurs niet alleen op basis van hun kennis en ervaring zal geschieden: “We kijken ook sterk naar een ondernemende houding en zoals wiezeggen: je moet een ‘tikkeltje eigenwijs’ zijn. We geloven in mensen en met deze mensen durven we het verschil te maken”, besluit hij.

Nieuws

Meer nieuws over