IT-bureau CoolProfs wil zich meer richten op ICT advisering

31 maart 2017 Consultancy.nl

CoolProfs, een IT-dienstverlener uit Oude Wetering, heeft een nieuwe bedrijfsstrategie gelanceerd. Centraal in de nieuwe visie staat een verschuiving in zijn dienstenportfolio naar meer consultancydiensten. 

Sinds de oprichting in 2000 is CoolProfs actief in het IT consulting segment. Het bureau levert traditionele IT-diensten, zoals IT-advies, het ontwikkelen van applicaties, het implementeren van ICT-systemen en beheer & onderhoud. Het bedrijf is gespecialiseerd in Rapid Application Development (RAD), waarbij het gebruik maakt van het OutSystems platform.

Als gevolg van een strategische heroriëntatie, die het IT-adviesbureau in de zomer van 2016 lanceerde, heeft CoolProfs een aantal veranderingen in zijn bedrijfsmodel aangekondigd voor de komende jaren. Het traject – dat enkele maanden in beslag nam – werd bottom-up opgezet, zodat niet alleen MT-leden, maar ook medewerkers, klanten en zelfs samenwerkingspartners gehoord werden over hun toekomstvisie voor het bureau.

Afgelopen maand, tijdens een feestelijke bijeenkomst in De Spreng in Oude Wetering, presenteerde CoolProfs zijn nieuwe strategie. Aan het hart van de nieuwe visie staat de wens om zijn positie in de IT-keten te verschuiven van een IT-executiespecialist naar een meer consultancy en adviesgerichte speler. In 2019 – het strategische plan heeft een horizon van drie jaar – wil CoolProfs rond de 60% van zijn omzet halen uit het ontwikkelen van (bedrijfskritische) systemen, terwijl de overige 40% afkomstig is uit consultancy en overige dienstverlening. Als voorbeelden noemt het bureau advisering over softwareportfolio, meedenken over architectuur vraagstukken en ondersteuning bij implementatietrajecten. “Onze focus op dienstverlening wordt verder uitgebouwd”, aldus CoolProfs-directeur Eric ten Harkel. 

Coolprofs

Naast het uitbouwen van de focus op dienstverlening heeft CoolProfs nog twee andere strategische pijlers gedefinieerd in zijn plan voor de komende drie jaar. De tweede pijler is gericht op het versterken van modelgedreven ontwikkeling. “Sinds de start houdt CoolProfs zich al bezig met Modelgedreven Applicatie-ontwikkeling. Eerst met ontwikkelplatform CA Gen en nu al jaren als de grootste OutSystems partner. Deze trend wordt doorgezet en versterkt”, legt ten Harkel uit. Tot slot wil het bureau de komende jaren nieuwe samenwerkingen aangaan. De markt vraagt steeds meer om specialistische expertise waar het bureau eenvoudiger toegang toe kan krijgen door het zoeken van partners, dan door deze zelf te ontwikkelen. “Door met specialistische aanbieders te werken zal de kwaliteit van CoolProfs’ dienstverlening naar een hoger niveau worden getild.”

Rebranding en huisstijl

De nieuwe strategie wordt kracht bijgezet door een volledige rebranding. Een nieuw logo en nieuwe huisstijl zijn ontwikkeld, en ook de pay-off van het IT-kantoor is geherformuleerd. “In het nieuwe logo vind je onze 3-eenheid van zakendoen, focus op mensen, en liefde voor techniek. De punt staat voor daadkracht”, legt Ten Harkel uit. De nieuwe pay-off vat volgens de topman de bedrijfskwaliteiten kernachtig samen: Rapid. Development. Partner. “Belangrijk is dat de kernwaarden van ons bedrijf vertegenwoordigd zijn: persoonlijk, plezier, betrokken, assertief en creatief.”

Ten Harkel laat verder weten uit te kijken naar de komende drie jaar: “We helpen onze klanten dagelijks bij hun transformatie naar een digitale bedrijfsvoering. Nu is het tijd om onze eigen toekomststrategie uit te dragen.”

Nieuws

Meer nieuws over