Q-Consult Bedrijfskundig Adviseurs verzelfstandigt van CQT en wijzigt naam

22 maart 2017 Consultancy.nl

Q-Consult Bedrijfskundig Adviseurs heeft zich verzelfstandigd van CQT Groep. Als onderdeel van de carve-out is het adviesbureau uit Waardenburg gerebrand naar Q-Consult Progress Partners en heeft zich daarmee ook een nieuwe bedrijfsidentiteit aangemeten.

Het Utrechtse CQT Groep is een zakelijke dienstverlener die bestaat uit vier labels: Casemix (IT-producten), Q-Consult Zorg (consultancy), Q-Academy (training & ontwikkeling) en Q-talent (detachering). Tot voor kort behoorde Q-Consult Bedrijfskundig Adviseurs (BA) ook tot de portefeuille van het bureau, maar per 1 maart 2017 is daar verandering in gekomen. Als onderdeel van een strategische heroriëntatie besloot Q-Consult Bedrijfskundig Adviseurs zich af te splitsen van de groep.

CQT Groep richt zich uitsluitend op de zorgsector, terwijl Q-Consult Bedrijfskundig Adviseurs zich al jaren lang richt op vooral de sectoren bouw, industrie en financiële dienstverlening. “De verzelfstandiging leidt tot een bedrijf dat zich heel specifiek kan richten op die profit sectoren”, zegt Arjan Loonstra, partner bij het advieskantoor. Het bureau levert onder meer diensten op het gebied van strategie-executie, procesmanagement, auditing & toezicht, customer excellence, project- en verandermanagement, coaching en training & ontwikkeling.

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om over te gaan op een nieuw merk: Q-Consult Progress Partners (QCPP). Loonstra over de keuze voor de nieuwe bedrijfsnaam: “Q-Consult helpt organisaties om de volgende stap te maken. Niet door te vertellen hoe het moet, maar door samen met hen die stap te zetten. De woorden ontwikkeling, vooruitgang en samenwerking staan bij Q-Consult Progress Partners dus centraal. Na een brainstorm in het team, onderzoek onder klanten en het synoniemen woordenboek in de hand, kwam uiteindelijk Q-Consult Progress Partners als winnaar uit de bus.”

Q-Consult Bedrijfskundig Adviseurs gaat verder als Q-Consult Progress PartnersLoonstra voegt toe dat de voormalige toevoeging aan Q-Consult –‘Bedrijfskundig Adviseurs’ – de lading van de diensten van het bureau onvoldoende dekte: “Wij richten ons op ontwikkeling, het boeken van vooruitgang bij en met onze klanten”, geeft hij aan. 

Gevraagd naar waarom er toch voor is gekozen om vast te blijven houden aan het merk Q-Consult – dat twee consultancybureaus opereren met eenzelfde naam kan voor klanten en relaties voor verwarring zorgen – geeft Loonstra aan dat het partnerteam de geschiedenis en kracht van het merk intact wilde houden. “Q-Consult is een sterke naam, ook in de profit sectoren. Wij wilden die naam graag behouden om herkenbaar te blijven voor onze klanten.” 

Logo en website

In lijn met de rebranding heeft ook het logo en de huisstijl een nieuw jasje gekregen. “Het oude logo voelde niet langer passend; een beetje stoffig en weinig dynamisch. Dat past niet bij een organisatie met energie en plezier, die staat voor voortgang. Omdat de basis van de naam ‘Q-Consult’ hetzelfde blijft en omdat je het kind niet met het badwater weg moet gooien, heeft QCPP ervoor gekozen om het logo flink op te frissen. De kleur oranje geeft een warmere uitstraling die beter past bij de mensgerichte aanpak waar QCPP voor staat”, aldus de partner. De nieuwe website van het bureau geeft de nieuwe positionering in de markt weer: “Wij zijn trots op het resultaat en wij hopen dat onze bestaande relaties en potentiële klanten hier net zo over denken”, stelt Loonstra. 

Q-Consult Progress Partners wordt geleid door drie partners. Naast Loonstra zijn dat Marc de Jongh en Remko Tieman. Het team telt in totaal vijftien consultants, projectmanagers en trainers.

Nieuws

Meer nieuws over