JM Corporate Finance begeleidt overname van datingsite Pepper

22 maart 2017 Consultancy.nl

John Meuffels, eigenaar van MatchMedia, het bedrijf dat internationaal de datingsites 50plusMatch en Match4me exploiteert, werd afgelopen zomer benaderd door RTL Ventures met de vraag of hij geïnteresseerd is in de overname van datingsite Pepper. De interesse van de ondernemer werd gewekt, echter, bij een bedrijfsovername komt nogal wat kijken. Meuffels besloot daarom tot het inschakelen van de expertise van JM Corporate Finance.

De twee datingsites die John Meuffels al in 2002 oprichtte zijn gericht op specifieke doelgroepen, namelijk 50-plussers en hoger opgeleiden. Pepper richt zich op de ‘urban single’, de vlotte en actieve twintiger, dertiger en veertiger die op zoek is naar een serieuze relatie. Members van Pepper maken een profiel aan door middel van een ‘collage’ van foto’s, tekst en video’s waarin hun interesses en persoonlijke eigenschappen worden weergegeven.

“De overname van Pepper was een aanvulling op de andere datingsites en daarmee strategisch gezien een goede zet. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd, ben ondernemer/eigenaar en ken alle ins & outs van een datingsite. Toch heb ik de specialisten van JM Corporate Finance in de arm genomen, waarmee eigenlijk direct een goede klik ontstond. Het contact, de nuchterheid, het vertrouwen en uiteraard de ervaring en vakkundigheid waren daarin doorslaggevend”, vertelt Meuffels. 

Carve out 

Partner Jan van Wijngaarden en senior adviseur Bart Koreman doken in de wereld van de datingsites. Van Wijngaarden: “De letter of intent werd gecheckt en er werd een Due Diligence onderzoek gedaan waarbij de juridische, financiële en fiscale aspecten aan bod kwamen. Een intensief proces, omdat dit bedrijf voornamelijk bestaat uit een complex online platform systeem dat zeer gedetailleerde informatie bevat. Beveiliging en privacy zijn elementaire onderdelen van een datingsite.”
Datingsite Pepper“Een tweede aspect dat bijzonder is bij een bedrijfsovername als deze, is dat het hier om een carve out gaat. Pepper was onderdeel van RTL, waar veel zaken op concernniveau geregeld waren. Hosting, contracten met dienstverleners en de prijsafspraken die RTL daarvoor had; het moest allemaal opnieuw bekeken, onderhandeld en geregeld worden met de betreffende partijen. Daarnaast de lidmaatschappen, de abonneestructuren, de statistieken; het was een interessant proces”, vertellen de adviseurs.

Op 30 september 2016 reed John Meuffels naar Hilversum om daar het contract te tekenen waarmee hij de nieuwe eigenaar van Pepper werd. Meuffels: “Alles was goed voorbereid en een gedetailleerde actielijst lag klaar. Toch was het nog even spannend, want op het moment dat RTL ‘de business overdraagt’ moet alles natuurlijk wel operationeel blijven. Het intensieve onderzoek heeft zijn vruchten afgeworpen. Inmiddels zijn we al een aantal maanden verder en de zaken lopen goed.”

MatchMedia kan met de overname van Pepper wel dé online datingspecialist genoemd worden. Het bedrijf bedient met haar drie datingsites immers vrijwel alle doelgroepen online daters, niet alleen in Nederland, maar ook in België en in grote delen van Scandinavië. “De overname is zeer soepel verlopen en ik ben zeer tevreden over de samenwerking met JM Corporate Finance”, aldus Meuffels. Hij besluit: “Deze date was dus een absolute match!”

Nieuws

Meer nieuws over