Terugblik op jubileum-event van MLC: The Future is now

03 maart 2017 Consultancy.nl

Afgelopen maand vond ‘The Future is now’ plaats, het jubileum-event van MLC. Het adviesbureau uit Leusden bestaat 30 jaar en heeft ter ere van de bijzondere mijlpaal klanten, relaties en collega's uitgenodigd om in het Olympisch Stadion vooruit te kijken naar de trends van de toekomst. Een terugblik op het evenement en de belangrijkste inzichten en lessen. 

Het event werd afgetrapt door Martijn Tolsma en Robin Zwijnenberg, die samen leiding geven aan MLC, het voormalige Molenaar & Lok Consultancy. Vijf jaar geleden hebben Tolsma en Zwijnenberg het stokje overgenomen en samen hebben zij gezorgd voor een nieuw impuls aan het bureau door een duidelijke visie en focus op Customer Excellence. In hun opening reflecteerden de twee Managing Partners kort op de ontwikkeling van MLC en de achtergrond van het event. Belangrijkste inzicht: de wereld verandert snel. Robots, drones, big data, internet of things en 3D-printers leiden tot een radicale verandering van de manier waarop we werken. Tijdens het evenement werd ingegaan op enkele van de grootste veranderingen die onze samenleving te wachten staan. 

Om de discussie op gang te brengen nam vervolgens trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk het stokje over. Van Hooijdonk is een van de beter bekende sprekers in Nederland op het gebied van nieuwe technologie en de impact die deze kan hebben op de manier waarop mensen werken, leven en ondernemen. Hij noemde tal van voorbeelden en trends die zich de komende jaren zullen manifesteren. Van airtaxi’s, bouwrobots, zelfrijdende auto’s, chips onder de huid (die hij zelf ook heeft laten inbrengen), tot de ontwikkeling van mensachtige robots, hersenchips die Alzheimer mogelijk kunnen oplossen, 3D printers, slimme spiegels en Augmented Reality. 

Terugblik op jubileum event van MLC- The Future is now

Vier voorspellingen die Van Hooijdonk organisaties meegaf:

  • Het gaat nooit meer hetzelfde zijn als vroeger. Alle sectoren gaan over op andere business modellen. Kijk naar voorbeelden als Kodak (niet in staat business model om te buigen), Videoland (verandering van business model) en nieuwe aanbieders als Airbnb (nu al groter dan Hilton) en Uber.
  • Elke organisatie zou een chief disruptive officer moeten hebben.
  • De mensen die nu opgeleid worden, worden opgeleid voor beroepen die we in de toekomst niet meer kennen. Mensen zouden over skills moeten beschikken als passie, nieuwsgierigheid en voorstellingsvermogen.
  • Organisaties moeten continu in beweging zijn. De grootste uitdaging is het managen van onzekerheid. De helft van de bedrijven bestaat binnen vijf jaar niet meer, of ze nu winst maken of niet. “Stop met enkel focussen op het huidige business model en winstgevendheid op korte termijn; en investeer in nieuwe scenario’s. Verandering wordt de enige constante, zorg voor een nieuwe mindset. Geef de jonge generatie de ruimte om te experimenteren. Stuur ze de wereld in en geef ze de opdracht om terug te komen met een werkend concept. Zorg voor meerdere startups binnen jouw organisatie. Maak er kleine, wendbare organisaties van. Kijk wat werkt en ontwikkel dit door”, aldus Van Hooijdonk. 

“Iedereen in de zaal kreeg veel te verwerken tijdens de presentatie van Richard van Hooijdonk. Food for thought zogezegd”, aldus Tolsma over de presentatie.

Na de presentatie gingen de aanwezigen in vier groepen uiteen om verder na te denken over een van de geïntroduceerde trends. Deelnemers dachten na en discussieerden over de impact van de trends Big Data, Robotisering, Augmented Reality en Blockchain op de eigen organisatie. De belangrijkste inzichten die de deelnemers mee naar huis hebben genomen aan het einde van de dag zijn genoteerd, een samenvatting:

Big Data:

  • Big Data is een belangrijk hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in koopgedrag en om opbrengsten te verhogen.
  • Big Data brengt enkele belangrijke risico’s met zich mee op het gebied van bescherming van persoonsgegevens en onduidelijkheid over de afkomst en aanvankelijke doel van data. Wees bewust van de noodzaak van bescherming van data en zet deze met juiste intenties in. Er moet regulering komen om misbruik te voorkomen en eigenaarschap vast te leggen.
  • Beschouw data als belangrijkste asset van de organisatie.
  • Begin klein, zorg voor overzicht en laat de meerwaarde zien.

The Future is now deelnemers

Robotisering:

  • Robotisering neemt een belangrijk deel van de fulltime banen over.
  • Robotisering vraagt om een nieuwe vorm van dienstverlening waarin continue innovatie een feit is. Deze transformatie moeten organisaties nu al inzetten door naast de huidige organisatie, innovatie experts in te zetten die voorop lopen op trends en ontwikkelingen. Zij helpen organisaties met het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.

Augmented Reality (AR):

  • Met behulp van AR kan men de klant meenemen in het eindresultaat van de verandering. De techniek is toe te passen voor het laten ervaren van de huidige en de ideale customer journey/experience.
  • Klantcontact is hiermee tijd en plaats overstijgend; evenals contact met collega’s. Fysiek bij elkaar zitten hoeft niet meer. Dienstverband kan hierdoor anders worden, bijvoorbeeld één dag per week bij een bedrijf.
  • Toepassing (alternatief voor handleidingen, werkinstructies; gebruikers worden stap voor stap meegenomen in wat ze moeten doen).

Blockchain:

  • Het is een geautomatiseerde wereld van voor de Grieken.
  • Er zal goede wetgeving moeten komen om blockchain technologie in te regelen.
  • Komt in eerste instantie naast de bestaande systemen en is wellicht minder disruptive dan we zouden denken.

Tijdens dit event werd voor de deelnemers duidelijk dat de ontwikkelingen snel gaan. Zwijnenberg zegt daarover: “De snel veranderende wereld gaat een grote impact hebben op alle processen in organisaties. Organisaties zullen moeten veranderen om concurrerend te blijven.” Tolsma voegt toe: “Onderwerpen als Process analytics, Process automation, Process Intelligence en datakwaliteit worden steeds belangrijker. Veel organisaties zijn hier nog niet voldoende mee bezig.” 

Om organisaties meer inzicht te geven in de mogelijkheden van digitale procestransformatie en de waarde van hun procesdata, gaat de komende maanden bij organisaties langs met een Roadshow digitale procestransformatie.

Nieuws

Meer nieuws over