Marktlink begeleidt transacties van Avalon en Van Uden Kaarsen

23 februari 2017 Consultancy.nl

Fusie- en overnamebemiddelaar Marktlink heeft de afgelopen weken twee transacties met succes weten af te ronden. Het M&A kantoor begeleidde de aandeelhouders van kunstgrasproducent Avalon bij de verkoop aan het Britse Victoria, en ondersteunde Stephan Snijders met de aankoop van familiebedrijf Van Uden Kaarsen.

Kunstgrasproducent Avalon overgenomen door Victoria

Avalon is een business-to-business producent met meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van ‘lawn & landscape’-producten, waaronder het leveren van kunstgras voor gazonnen in tuinen, voor bermen bij wegen en voor parken. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren een sterke groei doorgemaakt als gevolg van de aantrekkende markt – de kunstgrasmarkt groeit, vooral in het hoge segment.

Om zichzelf beter te positioneren voor verdere groei besloten de oprichters en aandeelhouders van Avalon, Martijn Veldhuijsen en Marco Pleijsier om zich aan te sluiten bij Victoria, een van oorsprong Brits bedrijf met ongeveer 1.800 medewerkers, opererend vanuit twaalf locaties in Europa en in Australië. Victoria is gespecialiseerd in het ontwerpen, fabriceren en distribueren van vloeroplossingen, en met de overname van het Nederlandse bedrijf betreedt het de markt voor natuurlijke ondergronden.

De overname past volgens Geoff Wilding, bestuursvoorzitter van Victoria, bij de groeistrategie van Victoria. “Deze deal brengt ons naar een hoger niveau als vloerleverancier voor het groeiende klantenbestand. We kijken uit naar het winstperspectief van deze overname.”
Kunstgrasproducent Avalon overgenomen door Victoria

Ook wijst hij op het feit dat Avalon, dat zelfstandig blijft opereren, zich begeeft in een markt die rooskleurige vooruitzichten kent. De verwachting is dat de Europese vraag naar kunstgras tot eind 2019 elk jaar met 15% groeit. “De landscapingmarkt groeit sinds een jaar of twaalf, mede omdat kunstgrassen een steeds natuurlijker uitstraling hebben gekregen”, aldus Pleijsier.

In ons land schuilt er weliswaar een risico dat de algehele vraag lager zal gaan uitvallen – vooral door alle negatieve publiciteit die is ontstaan rondom de mogelijke gezondheidsrisico’s van kunstgrasvelden met rubberen korrels –, maar over de hele linie blijft de verschuiving van natuurlijk gras naar kunstgras een groeiende trend. Pleijsier erkent dat de rubberkorrel-affaire zeker wat heeft losgemaakt, maar benadrukt dat Avalon kunstgras maakt, geen rubberkorrels. De medeoprichter verwacht verder dat de samensmelting van de twee bedrijven synergieën zal opleveren. “Dit komt onder andere doordat de productie van kunstgras sterk overeenkomt met de productie van tapijt. Hiervoor worden veelal dezelfde machines, technieken en vezels gebruikt”, geeft hij aan. De overname zorgt daarnaast voor de “juiste aanvulling van het assortiment van Victoria, waardoor de Europese positie ten opzichte van de concurrentie verbetert”, zegt Wilding.

Veldhuijsen en Pleijsier werden tijdens het traject begeleid door fusie- en overnamespecialist Marktlink Fusies & Overnames, dat de verkopers heeft geholpen met het opstellen van de transactiedocumentatie, vervolgens het onderhandelen met de kopers en tot slot met het toewerken naar een succesvol eindresultaat. Remon Lustenhouwer, vanuit Marktlink betrokken bij het project, zegt: “De strategische waarde van Avalon voor Victoria was vanaf het begin overduidelijk en werd tijdens het overnametraject steeds meer bevestigd. Door het aanblijven van de beide directeuren Veldhuijsen en Pleijsier na overname zal de kennis, ervaring en het netwerk in de kunstgrasmarkt optimaal worden benut en geïntegreerd in de Victoria groep.”  

Behalve de acquisitie van Avalon, nam Victoria ook GrassInc over, een andere Nederlandse kunstgrasproducent. Met de overnames is in totaal €16,3 miljoen gemoeid, waarvan €11,2 miljoen in cash is voldaan en €5,1 miljoen wordt gespreid over de komende jaren. CEO Wilding heeft laten doorschemeren dat er de komende maanden waarschijnlijk meer overnames in Europa zullen volgen.

Naast Marktlink, waren ook adviseurs van Grant Thornton
 betrokken bij de deal. Jurgen van Hattum, Henk Brinks en Inge Wouters leverden tax advisory, terwijl Wilfred van der Lee, Kim Leistra, Adam Azulai, Killian ten Kroode het M&A advies verzorgden en Transaction support leverden.

Van Uden Kaarsen verkocht aan MBI-kandidaat Stephan Snijders

Na ruim dertig jaar is Van Uden Kaarsen in nieuwe handen gekomen. Het familiebedrijf werd opgericht in 1985 toen Jos van Uden met zijn vrouw in Schijndel een kaarsenfabriek opzette. In de vroege historie richtte het bedrijf zich hoofdzakelijk op de kerkelijke markt, maar na enkele jaren, toen een gerichte overname werd afgerond, kreeg de kaarsenfabriek een breder afzetgebied.

Stephan Snijders, Roan van Uden, Maurice van Uden

Vandaag de dag is de kerkelijke markt nog steeds belangrijk voor Van Uden Kaarsen – circa veertig procent van de omzet wordt in deze sector gerealiseerd. In totaal biedt het bedrijf werk aan ongeveer vijftien medewerkers. 

De nieuwe eigenaar is Stephan Snijders, die het Brabantse bedrijf via een Management Buy-In kocht van Roan en Maurice van Uden, de zoons van Jos van Uden. Zij namen het bedrijf in 2002, na het overlijden van Jos van Uden, over. Roan van Uden nam de leiding over verkoop, marketing, automatisering, strategie en optimalisatie, terwijl broer Maurice verantwoordelijk werd voor de productie.

Hoewel ze aangeven nog genoeg groeimogelijkheden voor het bedrijf te zien, gaven de broers het afgelopen jaar zelf aan toe te zijn aan nieuwe uitdagingen. In Snijders hebben ze een nieuwe eigenaar gevonden. Hij werkte hiervoor bij diverse productiebedrijven waaronder CSM Biochemicals en FrieslandCampina en een aantal jaar als zelfstandige gericht op procesoptimalisatieprojecten. Onder zijn leiding wil hij de “volgende stap maken”, aldus de kersverse nieuwe eigenaar: “Doel is dat we Van Uden Kaarsen laten groeien naar een allround internationale speler in de business to business-markt voor kaarsen. We gaan kijken hoe we onze positie in de horeca verder kunnen laten groeien en of we de producten kunnen vernieuwen of introduceren in aanpalende markten.”

Snijders was niet de enige kandidaat voor Van Uden Kaarsen – ook strategische kopers toonden interesse in het familiebedrijf. Uiteindelijk kozen de broers, die de eerste periode nauw betrokken bij het bedrijf blijven om tot een goede overdracht te komen, voor de persoonlijke klik en gunfactor. Jan Dijkmans, die Snijders namens Marktlink bijstond tijdens de Management Buy-In, begrijpt deze keuze: “Emotie is een heel belangrijk aspect bij bedrijfsoverdracht van familiebedrijven. Het feit dat Stephan snel kon schakelen en afspraken nakwam, nam onzekerheid bij de verkopers weg. Daarnaast blijft in deze constructie de naam ‘Van Uden Kaarsen’ bestaan en is continuïteit voor het personeel, klanten en leveranciers gewaarborgd. Essentiële punten voor veel verkopers.”

Nieuws