moore partners: bureau voor nieuwe technologie en organisatievormen

21 februari 2017 Consultancy.nl

De Nederlandse adviesbranche is een nieuw organisatieadviesbureau rijker: moore partners. Het adviesbureau helpt organisaties bij het benutten van de mogelijkheden van nieuwe technologie en nieuwe organisatievormen. De oprichters vertellen in gesprek met Consultancy.nl over hun motivatie, de dienstverlening en de ambities voor de komende jaren.

Gevestigd in De Nieuwe Stad in Amersfoort, een broedplaats voor startups, horeca en innovatieve ondernemingen in het midden van het land, werd moore partners begin januari opgericht door Maarten Kuiper, Willem-Jan Swiebel en Migiel Gloudemans. Alle drie hebben zij een bedrijfskundige en informatiekundige achtergrond en werkten de afgelopen jaren voor adviesorganisaties als Deloitte en Twynstra Gudde. Elk van hen heeft meer dan tien jaar ervaring als adviseur en project-/programmanager rondom digitaliseringsvraagstukken. 

Gedurende deze periode leerden de drie oprichters elkaar kennen. Kuiper en Gloudemans waren eerder collega’s bij de ICT adviesgroep van Twynstra Gudde en hebben meerdere opdrachten samen uitgevoerd. Ook Kuiper en Swiebel werkten samen aan verschillende opdrachten. De drie oprichters hebben elkaar naar eigen zeggen “gevonden in het ondersteunen van organisaties bij de toepassen van nieuwe technologie”.moore-partners-van-start,-bureau-voor-nieuwe-technologie-en-organisatievormenOp basis van de goede klik en gemeenschappelijke visie besloten de drie ervaren professionals samen een adviesbureau op te zetten. Over hun motivatie voor het aangaan van het ondernemersavontuur zegt Gloudemans: “We zijn allemaal actief als adviseur, project- of programmamanager en delen de overtuiging dat technologie nu en de komende jaren een enorme impact gaat hebben op organisaties in alle sectoren. Als adviesbureau willen we organisaties hierbij helpen op een manier die past bij deze tijd en bij dit type vraagstukken.” Hij licht nader toe: “Er zijn meerdere specialisaties nodig om organisaties te helpen in de transitie naar een digitale organisatie: van strategie ontwikkeling en verandermanagement tot data-analyse en IT architectuur. Wij brengen deze specialisaties bij elkaar met onze eigen kennis en in een sterk netwerk van partners.”

De start van moore partners

En zo werd begin dit jaar moore partners geboren, een adviesbureau dat vanuit verschillende thema’s organisaties zal gaan ondersteunen met het benutten van de mogelijkheden van innovatieve technologie. Naast het bieden van inspiratie – in de vorm van inspiratiebijeenkomsten, bijdragen aan strategiedagen en kennissessies – levert moore partners ook adviesdiensten toegespitst op complexe technologische en organisatorische vraagstukken.

Maar ook implementatie en realisatie van projecten vallen onder de diensten van het consultancybureau, in de vorm van project- en programmamanagement van veranderingen met een grote technologie component, tijdelijk management van de IT-afdeling, informatiemanagement of analytics of innovatie. Tenslotte zal moore partners ook trainingen verzorgen, zowel op basis van open-inschrijving als op maat gemaakte en incompany trainingen.

Inhoudelijk richten de diensten van het nieuwe adviesbureau zich op zes themagebieden: 1) ‘data-gedreven werken’ (business intelligence, big data, business analytics); 2) ‘Business-IT alignment’ (het versterken van informatiemanagement, het verbeteren van IT projectportfolio’s, of het vergroten van de IT vaardigheden van het bestuur); 3) ‘IT architectuur’ (informatiearchitectuur, businessarchitectuur); 4) ‘Digitale innovatie’ (technologie trendwatching, het vergroten van innovatief vermogen van IT afdelingen); 5) ‘Samenwerken in ICT tussen organisaties’ (bijvoorbeeld het opzetten van Shared Service Centra); en 6) ‘Continue innovatie’ (agile werken en DevOps).

Gevraagd waarom de drie oprichters hebben gekozen voor de naam ‘moore partners’, legt Kuiper uit hoe deze verwijst naar Gordon Moore, medeoprichter van chipfabrikant Intel. In 1965 voorspelde Gordon Moore dat de capaciteit van computerchips elke twee jaar zou verdubbelen. Deze voorspelling staat tegenwoordig bekend als de Wet van Moore en houdt tot op de dag van vandaag stand. De Wet van Moore beschrijft de exponentiële groei die technologie doormaakt en waar organisaties in alle sectoren mee te maken hebben. 

moore partners gelooft in samenwerken

Kuiper: “Met precies die exponentiële groei wil moore partners opdrachtgevers ondersteunen, door het leveren van strategisch advies en implementatiekracht op vraagstukken zoals: datagedreven werken, digitale innovatie, samenwerken in ICT, agile werken, business-IT alignment en informatiearchitectuur.”

Onderscheidend vermogen

Met tal van ontwikkelingen die de adviesmarkt de laatste jaren hebben gekenmerkt (bijvoorbeeld digitalisering, verdwijnende kennisvoorsprong van adviseurs, co-creatie, de opkomst van ZZP’ers en nieuwe businessmodellen) blijft wellicht de belangrijkste vraag: “Hoe kan moore partners zich van de gevestigde en nieuwe spelers onderscheiden in het ‘nieuwe normaal’ in de adviesbranche?” 

Swiebel geeft antwoord op die vraag en zegt: “Moore partners gelooft in samenwerken. Onderling, met opdrachtgevers en met frisse denkers en doeners uit andere vakgebieden. Het is niet nodig om zelf alle kennis in huis te hebben. Als netwerkorganisatie is het mogelijk elkaar op het juiste moment in te zetten. Hiermee combineren we kennis en kunde, terwijl we wendbaar en flexibel blijven. Moore partners onderscheidt zich door pragmatiek en we weten wanneer het tijd is om te denken en wanneer het tijd is om te doen. Centraal staat hierbij het geloof in eenvoud, omdat de wereld al complex genoeg is. Wij adviseren organisaties zich te organiseren als moderne organisaties: in netwerken en met gebruik van digitale platforms. Practice what you preach. Dit is dus precies hoe het bureau zelf ook werkt.”

Gevraagd naar de ambities van het bureau voor de komende jaren geeft Gloudemans aan: “Wij blijven bouwen aan het netwerk van verbonden partners. Dat kan tijdelijk of langdurig verbonden zijn, individuen of organisaties. Partners die elkaar vinden op het helpen organisaties gebruik te maken van de mogelijkheden van digitale technologie. Maar ook net een beetje anders zijn, qua branche, kunde of kennis.”

Nieuws

Meer nieuws over