10 redenen voor consultants om een headhunter in te schakelen

14 februari 2017 Consultancy.nl

Nu de markt weer aantrekt, worden consultants weer steeds vaker gebeld door headhunters. Voor sommigen een uitkomst in de zoektocht naar een nieuwe baan, maar voor de meesten hangt toch een randje aan de toenadering van een recruiter. Enerzijds omdat consultants veelal ongevraagd worden benaderd, anderzijds omdat er weleens twijfels bestaan over de meerwaarde van zo’n bemiddelaar. Niet geheel terecht, stelt Lara Erdtsieck, partner bij headhunter Fairlane. Zij breekt een lans voor de headhunters en geeft 10 redenen waarom het inschakelen van een bemiddelaar van toegevoegde waarde kan zijn voor een consultant. 

1. Het vergroot de kansen

Headhunters werken in de regel altijd aan meerdere vacatures. Consultants die in hun portefeuille zitten, richten hun pijlen dus niet op één opportunity, maar oriënteren zich via één persoon veel breder. Bovendien: een headhunter kent opties waar consultants zelf misschien nog niet aan hadden gedacht of wijzen adviseurs op kantoren die ze nog niet kenden.

2. Vacature op maat

Een headhunter met sterke klantrelaties kijkt niet alleen naar openstaande vacatures, maar peilt ook opdrachtgevers waar consultants bij uitstek passen. Veel consultancykantoren creëren voor een perfect passende kandidaat graag een functie.

3. Lange termijn

Het loont ook de moeite om met een headhunter te praten als een consultant niet direct op zoek is. Een recruiter kan meedenken over de langetermijndoelen, strategische stappen en de culture fit. En als een consultant in het bezit is van een interessant profiel, dan zorgt een headhunter dat nieuwe, passende functies proactief worden aangeleverd.

10 redenen voor consultants om een headhunter in te schakelen4. Bemiddeling én advies

Een goede headhunter doet niet puur aan bemiddeling, maar adviseert ook over de markt. Hij of zij kan bovendien inschatten waar de consultant – dus niet alleen op basis van ervaring – qua persoonlijkheid past, wanneer een overstap wel of geen goed idee is en welke stappen zinvol zijn voor het beoogde carrièrepad van de kandidaat.

5. Ruimte voor twijfel

Waar een consultant bij een sollicitatie zichzelf overtuigend wil profileren en dus niet met eventuele twijfels zijn/haar eigen glazen wil ingooien, is het bij een headhunter wel mogelijk om open te zijn over wensen én aarzelingen. Hier geldt: graag zelfs, want een verkeerde inschatting is voor beide partijen zonde van de moeite. Consultants die op zoek zijn naar meer sturing en begeleiding kunnen terecht bij een jobcoach.

6. Streepje voor

De topkantoren in de adviesmarkt worden overspoeld door CV’s van kandidaten. Consultants die zelf hun sollicitatie insturen zijn dus ‘een van de velen’. Met de aanbeveling van een headhunter hebben kandidaten absoluut een streepje voor. Omdat de band tussen opdrachtgever en headhunter goed is, hebben opdrachtgevers een goed vertrouwen in de geschiktheid van voorgedragen kandidaten.

7. Tips en tricks

Gaan consultants de sollicitatieprocedure in bij een bedrijf, dan voorziet de headhunter hen van de nodige tips en tricks. Zo kan hij/zij je vertellen waar de focus ligt per ronde, wat de gesprekspartner waardeert in een kandidaat en hoe een adviseur zich het beste inhoudelijk kan voorbereiden.

10-redenen

8. Frisse blik

Een headhunter kan een frisse blik werpen op het profiel van een consultant. Wil een consultant de overstap maken naar een groter of juist boutiquekantoor? Of een switch maken in industry/function? Een headhunter helpt daarbij. Zo kan het voorkomen dat een consultant aan een consulting exit denkt omdat hij/zij meer impact wil. Via bemiddeling van een headhunter komt het regelmatig voor dat consultants deze ‘gap’ juist vinden binnen consultancy bij andere adviesbureaus, waar de werkwijze heel anders is dan ze gewend zijn.

9. Discretie voorop

Een sterk netwerk is altijd waardevol, maar consultants, vooral medior en senior adviseurs, geven liever niet te veel reuring aan hun zoektocht. Een goede headhunter gaat zeer discreet te werk. Dat is in ieders belang. De naam van consultants wordt zonder hun toestemming nooit buiten kantoormuren genoemd en kandidaten kunnen ervan uitgaan dat ze bij een bezoek geen collega’s tegen het lijf lopen.

10. Topfuncties

Consultancybureaus schreeuwen zelf niet graag van de daken dat ze staan te springen om verzwaring aan de top. Liever schakelen ze een tussenpersoon in. Op de meeste hogere posities komen consultants dus alleen via via of met hulp van een headhunter binnen.

Gerelateerd: 7 redenen waarom consultants overstappen naar de concurrent.

Nieuws

Meer nieuws over