Willem van de Kerkhof nieuw in directie van KplusV

19 januari 2017 Consultancy.nl

KplusV heeft het directieteam versterkt met Willem van de Kerkhof, die is benoemd tot directeur Business Development. Van de Kerkhof, die in april 2016 begon bij het adviesbureau, geeft samen met algemeen directeur Hendrik van der Meulen leiding aan het bureau.

Na jarenlang zijn sporen verdiend te hebben in het bedrijfsleven, als ondernemer en leidinggevende, heeft Willem van de Kerkhof (33) zo’n negen maanden geleden besloten om de overstap naar de adviesbranche te maken. Voordat hij zich aansloot bij adviesbureau KplusV, was hij medeoprichter van Creaforti Telecommunicatie.  Deze leverancier van zakelijke telefonie heeft hij helpen uitbouwen tot een zeer succesvol bedrijf met circa vijftig werknemers en een track record dat tal van prijzen bevat, waaronder de KPN Allround Kampioen (award voor grootste zakelijke reseller) en de BDO Prestatie Award (beloning voor organisatiemodel en cultuur). Van de Kerkhof is bij KplusV benoemd tot directeur Business Development. Een rol waarin hij zijn ondernemerservaring uitstekend kan benutten.

De stap om een business developer op te nemen in de directie, is niet erg gebruikelijk, laat staan in de consultancybranche. Volgens algemeen directeur Hendrik van der Meulen (36) geeft de nieuwe directierol van Van de Kerkhof aan hoe serieus KplusV waardecreatie neemt. “KplusV staat voor het creëren van vernieuwende oplossingen voor maatschappelijke en economische vraagstukken. Wat we buiten leveren, maken we binnen ook waar.” Hierbij verwijst hij naar de grote veranderingen die zich een weg banen door de advieswereld. De dagen dat uurtje-factuurtje de boventoon voerde, zijn verleden tijd en klanten vragen vandaag de dag een andere vorm van toegevoegde waarde. En dat maakt innovatieve businessmodellen, constructieve partnerships, variabele vergoedingen en risicodragend adviseren volgens het adviesbureau van groot belang. Door een aanjager hiervan op te nemen in de directie, stelt KplusV waardecreatie voor de klant volledig centraal, aldus Van der Meulen.

Willem van de Kerkhof, Hendrik van der Meulen - KplusV

Het adviesbureau zet volop in op ondernemend adviseren. Zo heeft KplusV samen met externe partijen de handen ineengeslagen om in Twente sociaal ondernemerschap te stimuleren en is het bureau als mentor verbonden aan verschillende incubators en groeiprogramma’s, zoals het Agrifood scale-up-programma in Den Bosch.

“Ik voorspel dat adviesbureaus die blijven hangen in oude consultancymodellen, over een aantal jaar niet meer bestaan”, aldus Van de Kerkhof. “De wetten van internet hebben traditioneel advies overbodig gemaakt. Informatie is gratis en altijd beschikbaar. De norm is niet langer ‘tijd’, maar ‘resultaat’. Om meerwaarde te blijven bieden aan je klanten, moet je je nek dus uitsteken voor dat resultaat. En investeren in innovatieve oplossingen. Plus erkennen dat je soms samen met andere partijen meer impact realiseert dan alleen.”

Van de Kerkhof staat zeker niet alleen in zijn voorspelling. Internationaal hebben meerdere publicaties in kaart gebracht hoe het traditionele consultingvak de komende jaren zal worden verstoord. In ons land heeft een recent onderzoek van Sioo aangetoond dat meer dan een derde van de consultants gelooft dat hun huidige businessmodel niet geschikt is voor het ‘nieuwe normaal’.

Volgens Van de Kerkhof beschikt KplusV over het vermogen om succesvol mee te bewegen met de veranderingen in het advieslandschap. “Dit vereist van ons een ondernemende mindset. Waarbij we continu inspelen op de veranderende vraag van klanten met bijvoorbeeld nieuwe producten, diensten, businessmodellen en technologieën, maar ook op de digitalisering van onze maatschappij”, aldus de kersverse directeur. “Dit zie je nu al terug in onze manier van productontwikkeling door co-creatie met de klant en in het feit dat we risicodragend in innovatieplatforms stappen. Deze beweging zetten we door.”

Nieuws

Meer nieuws over