VGZ wint 2016-editie van Internal Audit Innovation Awards

04 januari 2017 Consultancy.nl

Een team van VGZ heeft de Internal Audit Innovation Award 2016 in de wacht gesleept. De bedenkers kregen de prijs toegekend voor hun Strategisch Alignment Onderzoek – een aanpak waarmee iedere medewerker wordt uitgenodigd zijn/haar persoonlijke mening te geven over de strategie van VGZ. 

Voor het derde jaar op rij hebben IIA en Protiviti de handen ineengeslagen om de Internal Audit Innovation Awards te organiseren. Met de jaarlijkse innovatiecompetitie willen de initiatiefnemers de beste innovaties in het internal auditing domein in de schijnwerpers zetten om zo het vakgebied verder te helpen. Voor de 2016 editie waren er ook dit jaar weer tientallen inzendingen, waarvan er slechts enkelen de shortlist voor de finale wisten te halen. 

Zo was er de ‘Canvas Instrument for Application Orientation’ tool van ABN AMRO. Deze tool dient er toe het begrip van IT-applicaties en de businessrelevantie ervan bij Business en IT auditors te versterken. Daardoor moet meer grip ontstaan op risico’s gerelateerd aan businessprocessen en daarmee ook de effectiviteit en waarde van IT-Auditactiviteiten. Een tweede genomineerde was Exact met zijn ‘Cooperation model internal audit with external audit’, een model dat het mogelijk maakt om het audit proces voor de financiële audit via Exact door te voeren en te documenteren en ook volledig te integreren in Exact’s Risk Control Framework. Ook EY was genomineerd met ‘Robotics for Internal Audit’. Door Robotic Process Automation (RPA) binnen zijn afdelingen door te voeren kan het Big Four accountancy- en advieskantoor middelen vrijmaken voor meer waardevolle doelstellingen (IA safeguard objectivity, inzichten leveren, risico’s verlagen).

Verder was er de inzending van Gasunie: de ‘Audit Kennis Cafetaria’. Dit opleidingsmodel is ingericht voor (nieuwe) auditors om modules te volgen, afhankelijk van hun rol, achtergrond en ervaring. Het model is onder meer bedoeld voor auditors van de auditafdeling, gast-auditors en compliance auditors. Ook bierbrouwer Heineken had een inzending, getiteld: ‘Het proces begrijpen om de control deficiency op te lossen’. Hier ligt de focus op eerst het proces in kaart brengen van het onderwerp dat onderzocht wordt vanuit Internal Control, alvorens te starten met het auditonderzoek. Zo krijgt een auditor een goed beeld van het proces en kan de audit doeltreffender worden uitgevoerd. Ook KPMG was een van de kanshebbers met hun inzending ‘Real time monitoring met SOFY’. SOFY is een innovatief data analyse platform dat inzichten biedt door in real time ERP transacties te analyseren. De inzichten uit deze analyses worden vervolgens aan gebruikers teruggekoppeld via notificaties, dashboards en berichten feeds.

Winnaars en jury Internal Audit Innovation Award 2016

Na een zorgvuldige evaluatie waren het uiteindelijk de inzendingen van ABN AMRO en van Coöperatie VGZ (hierna: cVGZ), die er volgens de jury het meeste uitsprongen in de competitie. cVGZ had als inzending zijn ‘Strategisch Alignment Onderzoek’ geïntroduceerd, waarin iedere medewerker werd uitgenodigd om zijn/haar persoonlijke mening te geven over de strategie van cVGZ. “De aanpak maakt onderscheid naar het WAT, het HOE en het WAAROM van de strategie; wat cVGZ wil bereiken (doelen), hoe cVGZ haar doelen kan realiseren (keuzes) en waarom doelrealisatie voor cVGZ belangrijk is (waarden). Wat het beste is voor cVGZ in zijn geheel staat daarbij centraal.”

Strategisch Alignment Onderzoek

Het werd uiteindelijk een nek-aan-nek race tussen de inzendingen van ABN AMRO en cVGZ, vertelt Jantiem Heimel, een van de juryleden, die op basis van drie elementen de inzendingen toetsten op 1. ‘vernieuwendheid’, 2. ‘de relatie met internal audit’ en 3. ‘heeft de business er iets aan?’. Uiteindelijk kwam het idee van cVGZ als beste uit de bus en de jury stelde dat de aanpak “vernieuwend” is en “heel relevant voor de business”, “omdat je via dergelijke onderzoeken inzicht geeft aan de business over de kernvragen van de organisatie rond strategie-implementatie”.

Op basis van de resultaten brengt het Strategisch Alignment Onderzoek de ‘alignment’ binnen een team en tussen teams in kaart. Ook biedt het een verklaring voor de verschillen in alignment binnen en tussen teams. Het proces wordt gecoördineerd door Internal Audit (Margot Hovestad en Joop Winterink) en de inzichten die het verschaft maken Internal Audit “heel relevant”, aldus Heimel, die toevoegt: “Krachtig is de samenwerking met andere bedrijfsonderdelen vanuit Internal Audit, specifiek ook met de afdeling Communicatie. VGZ mag zich met recht winnaar van de Internal Audit Innovatie Award noemen.”

De tool wordt ingezet bij de verzekeraar sinds het voorjaar van 2015, toen een nulmeting werd gedaan naar de alignment van Coöperatie VGZ. In 2016 is een herhaalmeting uitgevoerd. Overigens laten de uitkomsten sterke verbeteringen zien op zowel de respons van medewerkers (60-72%), als op de alignment binnen en tussen teams. Deze ontwikkeling ligt in lijn met de inspanningen die VGZ de afgelopen twee jaar heeft verricht om de betrokkenheid van zijn teams ten aanzien van zijn strategie te verhogen.

In 2015 ging de prijs naar De Sociale Verzekeringsbank met hun presentatie: “De kwantitatieve analyse van oorzaken en effecten”, een kwantitatieve analysemethode om, met een hoge mate van betrouwbaarheid, de relatie tussen problemen en mogelijke oorzaken vast te kunnen stellen. Het jaar daarvoor wist Staedion de Internal Audit Innovation Awards te winnen. De woningcorporatie ging er met de prijs vandoor, voor hun toepassing van proces-simulatie binnen het interne audit domein.

Nieuws