Sterke groei voor management adviesmarkten in Golfstaten en India

02 januari 2017 Consultancy.nl

De management adviesmarkten van de Golfstaten en India hebben vorig jaar een sterke groei vertoond, met respectievelijk 9% en 11%.

Ondanks de sterk gedaalde olieprijzen heeft de adviesmarkt van de landen uit de Samenwerkingsraad van de Arabische Golfstaten – bestaande uit Bahrein, Koeweit, Oman, Katar, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) – vorig jaar sterk gepresteerd. De Golfstaten waren in 2015 goed voor een gezamenlijke consultancyomzet van $2,7 miljard, 9,4% meer dan in 2014. De Big Four heeft een sterke voet aan de grond in de regio: 34% van de consultancy-omzet in de top van de markt* ($913 miljoen) was afkomstig van Deloitte, EY, KPMG en PwC. 

Hoewel de groeiratio in de regio indrukwekkend is in vergelijking met andere adviesmarkten wereldwijd, is de 9,4% van vorig jaar aanzienlijk lager dan eerdere groeipercentages in de regio (25% in 2013 en 15% in 2014). Volgens een analyse van analistenbureau Source Global Research is deze vertraging voornamelijk te wijten aan de lage olieprijzen, die hun weerslag hebben op de uitgaven van zowel overheden als grote bedrijven. 

Adviesmarkt Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië is goed voor bijna de helft van de consultancyomzet in de regio ($1,25 miljard). De inkomsten van de adviesbranche in het koninkrijk zijn voornamelijk afkomstig uit werk voor de publieke sector – veel van de economische hervormingen en diversificatieprogramma’s in het land, waaronder stappen om minder afhankelijk te worden van de olie-industrie en een omvangrijke investeringsagenda, worden ondersteund door (internationale) consultancybureaus. Onder de consultancybureaus die actief zijn in het land bevinden zich onder meer grote namen als McKinsey & Company (het consultancybureau werd onder meer ingehuurd door plaatsvervangend kroonprins Mohammed bin Salman om te ondersteunen bij het opstellen van de ‘Vision 2030’), The Boston Consulting Group (BCG), A.T. Kearney, Oliver Wyman en Strategy& - zij beschikken allemaal over (snelgroeiende) kantoren in Saoedi-Arabië.

Consultancymarkt van de Arabische Golfstaten

De aantrekkelijke omstandigheden voor consultants in het land hebben echter ook de aandacht getrokken van andere consultancybureaus, waardoor de concurrentie in de markt toeneemt. De vraag-aanbodverhouding komt steeds meer onder druk te staan en daarmee ook de prijzen en marges van consultants. Bovendien heeft de markt te maken met onzekere vooruitzichten, omdat het maar de vraag blijft of de overheid van Saoedi-Arabië zijn grote uitgavenpatroon aan consultancydiensten zal blijven voortzetten, nu de olie-inkomsten dalen.

De Saoedische overheid is niet de enige partij in het land die gebruik maakt van de diensten van consultants – steeds meer publieke instellingen in de regio benaderen consultancybureaus om advies te leveren over de vraagstukken waar zij mee kampen. De totale uitgaven aan adviesdiensten gericht op de publieke sector in de regio groeiden het afgelopen jaar met bijna 12%, naar een totaal van $856 miljoen. Ter vergelijking, de inkomsten van dienstverlening met betrekking tot de zorgsector gecombineerd met de omzet vanuit de farmaceutische en biotechnologische industrie – de snelst groeiende sectoren in de regio – bedragen ‘slechts’ $174 miljoen.

De adviesmarkten van andere Golfstaten

De op een na grootste adviesmarkt binnen de Samenwerkingsraad van de Arabische Golfstaten is die van de Verenigde Arabische Emiraten. In 2015 groeide de markt in het land met 4,3% naar een omvang van $788 miljoen. De inkomsten van de adviesmarkt in Qatar stegen met 6,6% naar $329 miljoen, terwijl in Koeweit het advieslandschap met 3,7% groeide naar $183 miljoen. In Oman** werd een groei geboekt van 6,9% naar een marktomvang van $100 miljoen. 

Gekeken naar de verschillende service lines, is technologie consulting het snelst groeiende gebied in de regio. De technologiepraktijken van consultancybureaus boekten vorig jaar een omzet van $895 miljoen – 12,2% meer dan in het jaar ervoor. Het ‘operational improvement’-landschap groeide met 12% naar een totale omzet van $534 miljoen.

Indiase adviesmarkt

De adviesbranche in India heeft vorig jaar beter gepresteerd dan de adviesmarkt van de Golfstaten. De Indiase markt voor adviesdiensten groeide met 11% naar een omvang van $1,87 miljard. De stijging van de uitgaven aan consultancydiensten in het land was onder meer het gevolg van een sterke groei van de vraag naar ondersteuning bij digitale transformaties en overheidshervormingen, die hebben bijgedragen aan een versnelling van de globalisering van de Indiase economie. Door de toenemende concurrentie vanuit het buitenland worden van oorsprong Indiase bedrijven onder druk gezet om de volwassenheid van hun management en bedrijfsvoering naar een hoger niveau te tillen. Dit zorgt voor een toename in de vraag naar consultancydiensten, vaak gericht op het verbeteren van het concurrentievermogen en op verdere professionalisering.

Consultancymarkt van India

India zag vorig jaar bovendien een sterke toename in de totale omvang van directe buitenlandse investeringen, waardoor de kansen voor strategische en financiële adviesbureaus om multinationals op de markt te introduceren zijn toegenomen. Grote internationale consultancybureaus helpen daarnaast Indiase bedrijven met hun buitenlandse expansie, terwijl multinationals uit het buitenland op zoek zijn naar lokale bedrijven die hen kunnen helpen met het ontwikkelen van strategieën om de Indiase markt te betreden.

De sector voor financiële dienstverlening blijft in India veruit de grootste afzetmarkt voor consultancydiensten en groeide in 2015 verder, met 12,3% naar $586 miljoen. De vraag in de sector wordt voornamelijk gedreven door digitalisering en een snelle opkomst van nieuwe bankvergunningen (de start van een nieuwe bank biedt een mooie kans voor lucratieve consultancyopdrachten). Van de verschillende functiegebieden is technologie consulting de grootste service line, met totale inkomsten van $852 miljoen gevolgd door strategy consulting met $688 miljoen. 

Ondanks de snelle groei blijven de vergoedingen die consultants in India kunnen vragen voor hun werk nog erg laag. Dit bemoeilijkt het voor bureaus om hun activiteiten winstgevend te houden. Volgens de analisten zijn bureaus verschillende benaderingen aan het proberen om de druk te verminderen. Zo richten ze hun inspanningen meer op het binnenhalen van de beste projecten in de markt, op het opbouwen van sterke relaties met klanten en het aanpassen van hun business modellen. Dat helpt hen kwaliteitswerk te leveren voor prijzen die klanten acceptabel vinden, terwijl ze tegelijkertijd hun marges beschermen. 

De Indiase adviesmarkt zal naar verwachting zijn bovengemiddelde groei verder doorzetten. Als de overheidshervormingen volgens plan verlopen zullen de marktomstandigheden verder optimaliseren.

* Source kijkt in zijn schattingen alleen naar de omzet van middelgrote en grote consultancybureaus (met meer dan 50 consultants), die grote en middelgrote klanten bedienen. Als ook de omzet van kleinere bureaus, boutiques en freelancers zou worden meegenomen zou de marktomvang veel groter zijn.

** Hoewel het land onderdeel uitmaakt van de Samenwerkingsraad, is de Arabische Golfstaat Bahrein niet meegenomen in het onderzoek van Source Global Research.

Nieuws

Meer nieuws over