Werven van talent wordt topprioriteit voor consultancybureaus

16 december 2016 Consultancy.nl

Het werven van professionals is door de aantrekkende markt en de toenemende strijd om talent een van de topprioriteiten van consultancybureaus. Recruitment staat volgend jaar hoger op de bestuursagenda dan omzetgroei en het opleiden van de eigen medewerkers, blijkt uit onderzoek van Consultancy.nl en de ROA. 

Het onderzoek onder bestuurders – CEO’s, Managing Directors en Partners – van 156 adviesbureaus toont aan dat het aantrekken van nieuw talent is doorgedrongen tot de hogere echelons van de branche. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagde bestuurders noemt werving een top 3 prioriteit voor de komende twaalf maanden, samen met het verbeteren van de naamsbekendheid en het professionaliseren van sales en business development. 

De wervingsbehoefte is met name het gevolg van de aantrekkende economie, die zorgt voor een toename in de vraag naar externe adviesdiensten. “De consultancymarkt heeft na een aantal mindere jaren de weg omhoog weer gevonden. Zo wisten in het afgelopen jaar acht op de tien consultancybureaus omzetgroei te realiseren, waarbij ruim de helft meer dan 10% groei heeft geboekt”, vertelt Alex van Leijden, onderzoeker bij Consultancy.nl. 

De groeiende vraag naar consultants is terug te zien in het vacatureaanbod in de sector. Van Leijden: “Het totale aantal openstaande vacatures van de honderd grootste adviesbureaus van het land heeft het hoogste punt bereikt sinds het uitbreken van de crisis medio 2008.” 

Prioriteiten voor bestuurders van adviesbureaus

Grote bureaus

Vooral de grote spelers in het Nederlandse advieslandschap lijken hun pijlen op werving te hebben gericht. Maar liefst 70% van de grote bureaus (meer dan 100 FTE) noemt het werven van nieuw talent als een strategische prioriteit, twee keer meer dan het aantal bestuurders dat omzetgroei als een prioriteit aanmerkt. Onder de middelgrote adviesbureaus (25 – 100 FTE) staat werving eveneens bovenaan de managementagenda’s – 65% noemt het een topprioriteit, terwijl het aan boord halen van nieuw talent bij boetieks op de derde plek staat. 

Dat adviesbureaus met meer dan 100 werknemers werving het vaakst als prioriteit noemen, is niet geheel verrassend. “De grote spelers zijn de snelst groeiende groep in de adviesmarkt. Twee derde heeft de afgelopen twaalf maanden meer dan 10% groei geboekt. Daarbij kampen grote bureaus met gemiddeld hogere verloopaantallen, waardoor hun behoefte aan talent des te groter is”, stelt Van Leijden.  

Arbeidsmarkt

Per functieniveau krijgen recruiters in consulting te maken met verschillende uitdagingen. Terwijl de sollicitaties van starters en young professionals een bijna onophoudelijke stroom vormen, hebben adviesbureaus relatief veel moeite om gekwalificeerde medior en senior adviseurs aan te trekken. “Management consultancy is voor studenten en young professionals al jarenlang de populairste branche om hun carrière in te beginnen. Het aanbod van jong talent is dus redelijk op orde”, zegt Van Leijden. Meer ervaren talent is echter een stuk schaarser en bureaus krijgen steeds meer te maken met een uitstroom van consultants, die de opbloeiende markt als kans zien om over te stappen naar een concurrent of een functie buiten de branche. “Het animo van consultants om van baan te wisselen is het afgelopen jaar fors toegenomen”, vertelt Van Leijden. 

In 2017 zal, versterkt door de gunstige marktomstandigheden, de vraag naar consultants naar verwachting verder toenemen. Dat betekent voor recruiters dat zij het de komende twaalf maanden drukker zullen krijgen. “Over de hele linie zullen recruiters in de consultancybranche meer (over)uren gaan draaien”, voorspelt Van Leijden.

Het volledige onderzoeksrapport is te bekijken op deze pagina (SlideShare) en te downloaden via deze link.

Nieuws

Meer nieuws over