Medeoprichters van data science bureau Cmotions dragen stokje over

08 december 2016 Consultancy.nl

Adviesbureau Cmotions heeft een verandering in haar topstructuur doorgevoerd. Ton Kuijlen en Nico Kuijper, die zo’n vijftien jaar geleden beiden aan de wieg stonden van Cmotions, dragen hun bestuurlijke taken over aan Kees Groenewoud en Tino Faulhaber.

In 2001 sloegen drie professionals de handen ineen om Cmotions op te richten. Ton Kuijlen, Nico Kuijper en Ronald Wiekenkamp kenden elkaar vanuit hun tijd bij de Postbank, waar ze elk meer dan vijftien jaar werkzaam waren binnen de sales & marketing tak van de grootbank*. In 2002 sloot Coos Keijser zich aan als aandeelhouder. Ook hij begon zijn loopbaan bij een bank (ABN Amro) gevolgd door zo’n tien jaar commerciële en directiefuncties bij consultancybureaus. Sinds die tijd hebben de vier aandeelhouders Cmotions weten uit te bouwen tot een middelgrote zakelijke dienstverlener (50 medewerkers), die klanten ondersteunt met advies, implementatie, detachering, opleiding en werving en selectie. Tot de klantenkring van Cmotions behoren onder meer corporates als KPN, Essent, IKEA, ING, Dela en de Belastingdienst.

Per 1 december hebben twee van de medeoprichters, Ton Kuijlen en Nico Kuijper, besloten zich terug te trekken als bestuurder en de mogelijkheid te bieden aan twee directieleden om als aandeelhouder in te stappen: Kees Groenewoud en Tino Faulhaber. Groenewoud sloot zich in 2011 aan bij Cmotions na een loopbaan van meer dan twintig jaar in de adviesbranche. Hij begon zijn loopbaan als interne adviseur bij AkzoNobel, en werkte vervolgens voor een IT consultancybureau, organisatieadviesbureau Twynstra Gudde, reclamegigant TBWA en marketingadviseur Cendris, waar hij uitgroeide tot hoofd van de Business Consulting praktijk. De afgelopen jaren was Groenewoud bij Cmotions vooral verantwoordelijk voor de dienstverlening op het gebied van consultancy, daarnaast was/is hij nauw betrokken bij de oprichting en uitbouw van Cmotions Academy (de opleidingstak) en het Analytics lab (de data science dochter van Cmotions).

Medeoprichters van data science en analytics bureau Cmotions dragen stokje over

Tino Faulhaber was de afgelopen zes jaar verantwoordelijk voor de Sales & Marketing activiteiten van Cmotions. Daarvoor deed hij ervaring op bij financieel detacheerder EIFFEL en in de bankensector, waar hij zijn carrière begon middels een traineeship bij ING.

Kuijlen en Kuijper blijven geassocieerd aan Cmotions en zullen in de rol van adviseur het bestuur van advies voorzien. Tijdens het kerstdiner van Cmotions, op 16 december in Amersfoort, zal worden stilgestaan bij hun terugtreding uit het bestuur.

Bestuurswissel

Het nieuwe vierkoppige bestuur bestaat naast Groenewoud en Faulhaber uit Ronald Wiekenkamp en Coos Keijser. “Ton en Nico hebben een belangrijke rol gespeeld bij de opstart en de uitbouw van ons mooie bedrijf. We zijn hen daar erg dankbaar voor. De wisseling in het bestuur is een logische stap in de volgende fase van de Cmotions Groep. Na vijftien succesvolle jaren geven twee oprichters van Cmotions het stokje over aan het zittend management”, aldus Keijser, die voorzitter is van het bestuur.

De verantwoordelijkheden van de vier bestuurders blijft in lijn met de taken die ze afgelopen jaren hebben vervuld. Keijser is bestuursvoorzitter van Cmotions Holding en geeft leiding aan Cmotions HR, inclusief de Masterclass Marketing Data Analyse, Wiekenkamp blijft zich bezig houden met business development, Groenewoud staat aan het roer van het consultancybedrijf, inclusief de Cmotions Academy en het Analytics Lab, en Faulhaber blijft eindverantwoordelijk voor Marketing en Sales.

Keijser geeft aan dat Cmotions met de nieuwe structuur “goed gepositioneerd is om de volgende groeifase in te gaan”. Over het onderscheidende vermogen van Cmotions zegt hij: “We zijn gespecialiseerd in Data Science & Analytics en hebben een fantastisch team van gemotiveerde medewerkers waarmee we prachtige oplossingen creëren voor onze klanten. Een geweldige basis om de volgende stappen in de ontwikkeling van het bedrijf te zetten.”

* In 2009 ging Postbank op in de ING. Beiden waren sinds 1991 reeds onderdeel van ING Groep.

Nieuws

Meer nieuws over