SPRINT, agile label van Blauw, voortvarend uit de startblokken

07 december 2016 Consultancy.nl

Marktonderzoeksbureau Blauw Research heeft van de zomer een nieuw label gelanceerd voor onderzoeksactiviteiten op het gebied van agile. De nieuwe tak, genaamd SPRINT, richt zich – volledig in lijn met de principes van agile – op het leveren van de juiste klantinzichten en market intelligence op het juiste moment. Het label heeft een vliegende start gemaakt en heeft al verschillende grote klanten aan zich weten te binden. 

Blauw Research (Blauw) is een marktonderzoeksbureau met ruim 90 medewerkers verspreid over kantoren in Rotterdam, Londen en Nürnberg. Het bureau specialiseert zich op drie verschillende gebieden: Marketing & Product Management, Merk & Communicatie en Customer Experience. Om zijn dienstenaanbod verder uit te breiden heeft Blauw medio 2016 een nieuw research label gelanceerd, genaamd SPRINT.

SPRINT gaat zich richten op het bedienen van teams in organisaties die via de principes van agile werken. “Steeds meer organisaties stappen over op agile manieren van projectorganisatie. Bekende voorbeelden hiervan zijn Eneco, KPN en ING”, vertelt Els Molenaar, algemeen directeur van Blauw. Door middel van agile research producten wil SPRINT deze teams voorzien van de juiste klantinzichten op het juiste moment. Met de agile onderzoeken helpt SPRINT de scrumteams snel weer op weg, zodat zij verder kunnen met de ontwikkeling van producten, diensten en communicatie-uitingen, aldus het bureau.

SPRINT, agile label van Blauw, voortvarend uit de startblokken

Molenaar licht toe: “We werkten in toenemende mate voor agile teams, maar merkten tegelijkertijd dat veel ontwikkeltrajecten gehaast werden en dat daardoor klantfeedback niet of minder gebruikt werd”. Dat het checken van klantfeedback achterwege wordt gelaten is volgens Henk Scholte, Manager Marketing & Communicatie bij SPRINT, “doodzonde”, aangezien klantfeedback een centrale rol zou moeten spelen in het Agile Manifesto. “Klantinput is van wezenlijk belang voor het slagen van je product, innovatie of campagne”, legt Scholte uit. “Wij van SPRINT zien het als onze missie om scrumteams op de juiste momenten in het scrumproject van klantfeedback te voorzien, zodat ze vaart kunnen houden zonder concessies te doen aan de kwaliteit klantfeedback.”

Scholte voegt toe dat het complete aanbod van de nieuwe Blauw-tak bestaat uit meer dan alleen snelle onderzoeksoplossingen. SPRINT biedt daarnaast agile research trainingen om scrummende organisaties in staat te stellen zelf deze onderzoeksoplossingen toe te passen en biedt de mogelijkheid om een SPRINT-er op te nemen in een scrumteam van de klant in de rol van customer insights specialist.

Sterke start

SPRINT is de afgelopen maanden goed uit de startblokken vertrokken. De researchtak heeft een eigen kantoor geopend in het Groot Handelsgebouw in Rotterdam* en bedient van daaruit zijn eerste klanten. En die zijn indrukwekkend te noemen, met grote namen als Unilever, Menzis en Simyo die gebruikmaken van de diensten van het label. De verwachting is dat SPRINT de komende maanden nieuwe namen zal kunnen toevoegen aan dat lijstje. “We zien dat een toenemend aantal bedrijven zichzelf in scrum teams gaan organiseren en dat klantinzichten op een andere manier tot stand komen”, sluit Scholte af.

* Het Groot Handelsgebouw heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een hub voor innovatieve startups. Zo heeft startup begeleider Cambridge Innovation Center (CIC) zich in het pand gevestigd. Ook zakelijke dienstverlener Brink Groep huurt sinds dit najaar een ruimte in het pand, dat in totaal meer dan 170 huurders telt.

Nieuws

Meer nieuws over