Sinterklaas: een feest van €1,2 miljard voor online webwinkels

02 december 2016 Consultancy.nl

Sinterklaas zorgt al decennia lang voor vrolijke gezichten in de Nederlandse retailwereld, maar steeds vaker bevinden deze vrolijke gezichten zich in de online branche van de sector. Werd twee jaar geleden nog €811 miljoen uitgegeven aan Sinterklaas cadeaus via het web, dit jaar is dit toegenomen tot €1,2 miljard.

Het traditionele Sinterklaasfeest is bij elke Nederlander bekend. Ieder jaar komt de goedheiligman in november met zijn boot aan in Nederland, samen met zijn pieten en reist het land rond om cadeaus en snoepgoed uit te delen aan kinderen die ‘zoet’ zijn geweest. Naast een kinderfeest, is de komst van Sinterklaas ook ieder jaar een feest voor de Nederlandse retailbranche. Data van Thuiswinkel.org – de branchevereniging voor ruim 2.200 webwinkels – toont aan dat de Sinterklaasaankopen de retailomzet met honderden miljoenen laten stijgen. Afgelopen jaar ging het naar schatting om €535 miljoen aan extra omzet. 

Net als de meeste tradities die al generatieslang bestaan, gaat ook Sinterklaas en zij die het vieren met hun tijd mee. Steeds vaker worden de aanschaffen voor het feest online gedaan. Dit jaar zal er naar schatting in de vijf weken die door de retailsector worden gezien als het ‘Sinterklaas winkelseizoen’ (tussen 1 november en 5 december), in totaal voor €1,2 miljard aan aankopen worden gedaan bij online webwinkels. Hiermee liggen de retail-inkomsten zo’n 29% hoger dan in een gemiddelde week voor online winkeliers. 

Impact van Sinterklaas op e-commerce markt (€ / miljoen)

Ter vergelijking, twee jaar geleden waren de totale online inkomsten nog €811 miljoen. In dat jaar lag het verschil tussen een standaard week en een Sinterklaasweek rond de 27%. In twee jaar tijd is er veel veranderd in het consumentengedrag en het online landschap. De Nederlandse e-commerce sector heeft flinke stappen gezet (de markt is dit jaar goed voor €19 miljard) – te zien aan het feit dat de gemiddelde wekelijkse uitgaven ruim 50% hoger liggen dan in 2014.

Sinterklaas heeft vaker een smartphone

“Daarnaast doet Sinterklaas steeds vaker zijn aankopen via de mobiele telefoon”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Volgens de onderzoeker wordt in de Sinterklaasperiode zo’n 12% van de online aankopen via een smartphone gedaan, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van de 7% van vorig jaar. 

Voor de online retailbranche betekent dit dat zij beter dan ooit te voren voorbereid zullen moeten zijn om het recordaantal bestellingen op tijd te verwerken. Carlos Mendes Aguiar van PostNL zegt dat de sector dit over de hele linie goed voor elkaar heeft: “Consumenten hebben enorm veel vertrouwen in online winkelen. Webshops en logistieke partijen werken intensief samen om dit vertrouwen waar te maken. Consumenten kiezen vaker voor verschillende bezorgopties zoals bezorging op zondag, in de avond en op dezelfde dag.” H&M werd eerder dit jaar door kenners uitgeroepen tot de beste retailer op het gebied van digitaal zakendoen en e-commerce. 

Retailbranche onder druk

De Sinterklaas impuls is goed nieuws voor de branche die een zware tijd achter de rug heeft en ook in de komende jaren te maken zal krijgen met gigantische veranderingen. Volgens onderzoek van McKinsey & Company, uitgevoerd in opdracht van Detailhandel Nederland, zal de sector in de komende tien jaar volledig op zijn kop komen te staan door de opkomst van vijf megatrends, waaronder digitalisering en toenemende internationale concurrentie.  

Nieuws

Meer nieuws over