McKinsey opent kantoor in Servië en Experience Center in Toronto

29 november 2016 Consultancy.nl

McKinsey & Company heeft in de afgelopen weken twee nieuwe kantoren geopend. Het consultancykantoor heeft zijn footprint uitgebreid met een kantoor in Belgrado, zijn negende vestiging in Centraal & Oost-Europa, en heeft het zogeheten ‘Experience Center’ geopend in Toronto.

Het nieuwe kantoor in Servië werd formeel deze zomer geopend toen Dominic Barton, Global Managing Partner van McKinsey & Company, naar Belgrado vloog om de opening van McKinsey’s nieuwste kantoor te vieren. In totaal telt het consultancykantoor nu meer dan 110 kantoren wereldwijd, waaronder negen in Centraal en Oost-Europa – een adviesmarkt met een geschatte waarde van meer dan €1,1 miljard. Naast Belgrado heeft McKinsey in deze regio kantoren in Bratislava, Boekarest, Boedapest, Kiev, Moskou, Praag, Warschau en Zagreb.

Het nieuwe kantoor van het strategie consultancybureau wordt geleid door drie ervaren McKinsey-consultants: Boris Dragovic en Dusan Komar, beide geboren in Servië, en Jurica Novak, van Kroatische komaf. Met het nieuwe kantoor speelt McKinsey in op de verbeterende economische omstandigheden in Servië. Het land geniet een sterke positie in de regio en verschillende sectoren maken een sterke economische groei door, waaronder de landbouw en voedselverwerkingsindustrie en IT-dienstverlening. Ook voor de komende decennia wordt verwacht dat deze sectoren hun sterke groei zullen voortzetten. Bovendien onderneemt de Servische overheid stappen om lid te worden van de Europese Unie, wat zal zorgen voor veel nieuwe kansen voor het bedrijfsleven. 

Dragovic, Komar en Novak hebben zich de afgelopen maanden ingezet om de praktijk verder uit te breiden. Een aantal van oorsprong Servische McKinsey-consultants hebben reeds de overstap gemaakt naar het nieuwe kantoor, zoals Luka Prelevic (die hiervoor in Boekarest werkte) en Ivan Radojicic (die sinds begin 2015 bij McKinsey werkzaam is). Ook zijn er al verschillende nieuwe consultants aangenomen, waaronder Marko Mijatovic (een voormalig waterpolo professional) en Isidora Mitic en Milica Socanac, beide afgestudeerd aan Britse universiteiten.

McKinsey opent kantoor in Servië en Experience Center in Toronto

Het nieuwe kantoor heeft al verschillende projecten binnengehaald, onder meer gericht op de financiële dienstverlening, de olie- en gassector, de telecom en de grondstoffenindustrie. Dragovic, Komar en Novak benadrukken echter dat de klanten uit de private sector in Servië vaak minder groot zijn dan klanten uit West-Europa. “Dit vraagt om flexibiliteit van onze kant. Onze consultants in Belgrado werken aan grote en kleine projecten en helpen lokale bedrijven om hun weg te vinden in hun steeds competitiever wordende thuismarkten en bij het benutten van groeikansen in buitenlandse markten”, aldus Novak, die zijn tijd verdeelt tussen de kantoren in Belgrado, Boekarest en Zagreb.

Experience Studio

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan heeft McKinsey & Company een zogeheten Experience Studio geopend in Toronto. Een tweede studio zal in de loop van de komende maanden worden geopend in New York. Met zijn Experience Studio’s wil het strategy consultancybureau klanten een ruimte bieden waar zij buiten hun dagelijkse managementcontext geïnspireerd kunnen raken door nieuwe technologieën, waar ze kennis en best practices kunnen opdoen en waar ze contacten kunnen leggen met kennisleiders van overal ter wereld.

De nieuwe Experience Studio’s bieden klanten verschillende mogelijkheden. “Het design is bedoeld om samenwerking en innovatieve gedachten te stimuleren”, vertelt Rohit Bhapkar, McKinsey Partner in Toronto. De diensten omvatten onder meer programma’s – variërend van drie dagen tot twee weken – waarin leren door ervaring, real-time feedback en simulatie worden gecombineerd. Via deze combinatie wordt het leerproces versneld en ontwikkelen deelnemers de vaardigheden die nodig zijn om zich organisatietrends als digitale transformatie en ‘holacracy’ (zelforganisatie) eigen te maken. Bovendien worden er evenementen en sessies georganiseerd waar deelnemers kunnen netwerken met nieuw talent of waar zij potentiële partnerships kunnen sluiten met bedrijven, startups en innovators. Tevens vormen deze evenementen een plek waar deelnemers nieuwe manieren van denken en frisse ideeën kunnen opdoen.

Met deze stap volgt McKinsey in de voetsporen van veel grote zakelijke dienstverleners en bedrijven. In de afgelopen maanden is het aantal innovatiecentra, technologische centra, 'design playgrounds' en soortgelijke concepten explosief toegenomen. Een recent voorbeeld is de opening van het Innovation Center for Operations (ICO) van The Boston Consulting Group (BCG) in Parijs.

Nieuws

Meer nieuws over