Oost-Europese adviesmarkt groeit met 5% naar €1,1 miljard

14 november 2016 Consultancy.nl

Ondanks turbulente politieke omstandigheden in de regio, heeft de Oost-Europese consultancymarkt vorig jaar een solide groei van 5% gerealiseerd naar een waarde van in totaal €1,1 miljard. Geopolitieke onrust en gemixte signalen vanuit overheden en corporates zorgen ervoor dat de vooruitzichten voor 2016 en de jaren daarop onzeker zijn. Lage groei lijkt het meest waarschijnlijke scenario voor consultants in de regio. 

Volgens data van Source Global Research (Source), een analistenbureau dat de ontwikkelingen in de wereldwijde management adviesbranche op de voet volgt, heeft van alle landen in Oost-Europa Polen de snelst groeiende adviesmarkt. In 2015 groeide de markt met 7,2% naar €426 miljoen, en is daarmee ook de grootste markt in de regio. Ook Tsjechië (+5,9% naar €168 miljoen) en Slowakije (+5,6% naar €75 miljoen) groeiden harder dan gemiddeld in de regio. Roemenië – de op een na grootste Oost-Europese adviesmarkt – en Hongarije hadden een minder goed jaar en groeiden respectievelijk 1,6% naar €184 miljoen en 1,9% naar €126 miljoen.

Over de hele linie heeft de regio sinds 2012 een solide groei doorgemaakt. De Oost-Europese consultancymarkt werd dat jaar nog op een waarde geschat van €912 miljoen. In 2014 doorbrak de markt de magische grens van €1 miljard omzet, na groeiratio’s van 7,6% en 5,3%. Eind 2015 worden de totale inkomsten van de grote consultancybureaus in de regio* geschat op bijna €1,1 miljard.

Omvang van de Oost-Europese consultancymarkt

Inkomsten per vakgebied en industrie

Van de verschillende service lines is Technology Consulting de grootste in Oost-Europa. Met een groei van 6,8% naar €378 miljoen is het vakgebied daarnaast ook de snelst groeiende in de regio, mede dankzij het groeiende aantal digitale projecten waarvoor de hulp van consultants wordt ingeschakeld. Volgens de analisten neemt traditioneel IT-werk nog steeds een relatief groot deel voor zijn rekening, maar neemt de vraag naar digitalisering steeds meer toe. De digitale volwassenheid in Oost-Europese landen loopt echter nog aanzienlijk achter ten opzichte van ’s werelds grootste economieën. Naar verwachting zullen opkomende trends als Internet of Things (IoT) en Industry 4.0 de komende tijd een grote stempel op de markt gaan drukken.  

Bekeken per industrie of sector, zijn in 2015 de consultancyuitgaven in alle sectoren gestegen. Van sommige bedrijven groeiden de uitgaven echter harder dan die van anderen. Zo was er veel werk voor consultants in het financial services segment (+6,1% naar €466 miljoen) en in de retailsector (+5,9% naar €54 miljoen), als gevolg van de digitale disruptie waar klanten in deze sectoren mee te maken kregen. Voor het grootste deel waren de projecten in het digitale landschap gericht op het verbeteren van de customer experience.

Ook de uitgaven binnen de maakindustrie groeiden hard – met 6,8% naar €122 miljoen – door de grote hoeveelheid werk voor consultants in de omvangrijke automotive industrie in de regio. Klanten in deze industrie hebben vooral behoefte aan diensten op het gebied van operational improvement (supply chain optimalisering en verbeteringen op de werkvloer) en Industry 4.0. Daarnaast waren ook HR en change management belangrijke vraagstukken voor autofabrikanten, met veel interesse voor leiderschapsontwikkeling en cultuurverandering. 

De Oost-Europese consultancymarkt

Groeiende Westerse invloed

In de analyse merkt Source op dat een groeiend deel van de consultancyprojecten in Oost-Europa vanuit het Westen in gang wordt gezet. “Of het nu gaat om lokale projecten die worden aangestuurd door buitenlandse hoofdkantoren of om werk voor Westerse klanten dat is uitbesteed aan lokale consultants, opdrachten die buiten de regio geïnitieerd zijn vertoonden de afgelopen paar jaar een merkbare groei”, schrijven de analisten. 

De vooruitzichten voor 2016 en daarna tonen een gemengd beeld. Van de verschillende landen in de regio zullen de meeste goed presteren, voorspellen de onderzoekers, maar voor Polen lijkt het een uitdagende periode te zijn en te worden. Gezien het enorme aandeel dat het land heeft in de totale consultancyinkomsten in de regio, kan dit mogelijk de groeiratio van de regio als geheel aantasten. Ook gekeken naar de vraag vanuit klanten blijken de verwachtingen van Oost-Europese consultants uiteen te lopen. Consultants uit de regio geven aan dat zij een sterke behoefte zien onder klanten om consultancyprojecten op te starten, maar maken zich tegelijkertijd zorgen over het feit dat het soms lang kan duren voordat klanten de benodigde financiële middelen bij elkaar hebben om de consultants te betalen. 

Bovendien is het turbulente politieke klimaat een kopzorg voor veel van de consultants in de regio. Veel van hen vrezen dat de golf aan rechts politiek sentiment, de opwarmende politieke banden met Rusland en Euroscepticisme zullen zorgen voor minder buitenlandse investeringen in de regio. Ook brengt dit de essentiële financiering vanuit de EU in gevaar.

Met een marktwaarde van $55 miljard is de Verenigde Staten de grootste management consultancymarkt ter wereld.

* In de analyse neemt Source alleen de omzet van consultancybureaus met meer dan vijftig consultants in ogenschouw.

Nieuws

Meer nieuws over