Agile organiseren werkt niet op alle plekken in bancaire sector

24 oktober 2016 Consultancy.nl

Op vele plekken in de bancaire sector wordt gewerkt aan wendbaarheid. Ten dele geïnspireerd op modellen zoals de ‘FinTechs’ die hanteren, met voorbeelden als Zappos, Spotify en anderen. Het zijn modellen waarin vaak de agile wijze van werken wordt opgeschaald tot organisatieprincipe.

Dat geeft een verrijking van het organisatielandschap, met verbluffende resultaten voor time-to-market en medewerkerstevredenheid. Banken die zich primair als IT bedrijven beschouwen en die op eigen terrein worden bevochten door totaal nieuwe spelers vinden er een manier in om overtuigend wendbaar te zijn met multidisciplinaire kleine zelfsturende entiteiten (zoals de ‘squads’).

Maar zoals met vele, snel opkomende verschijnselen is er een gevaar van doorschieten. De nieuwe organisatiemodellen in de financiële sector zijn geen ‘cure-for-all’. Ze zijn wel effectief, maar niet altijd efficiënt, ook al gaat de invoering ervan vaak gepaard met formatiereductie.

Agile organiseren werkt niet op alle plekken in bancaire sector

Niet doen dus, daar waar snel wijzigende klanteisen relatief ver weg zijn of de belangrijkste waarden voor de klant stabiliteit, betrouwbaarheid, specialistisch vakmanschap, schaal of reproduceerbaarheid zijn. Denk goed na op welke plaatsen in de onderneming die organisatievorm het beste past en binnen welke randvoorwaarden die organisatievorm kan floreren.

Werken in een ‘spotify-model’ is een slotstuk van een ontwikkeling waar de organisatie langere tijd al in geïnvesteerd moet hebben. Bijvoorbeeld in een gedragen visie op zelfsturing, effectieve teams, in het ontkoppelen van de ontwikkeldomeinen, in de ontwikkeling van leiderschap en veranderende invulling van management.

Slechts op een dergelijk ontwikkeld fundament kan de mooie constructie van agile organiseren stevig staan en een effectief antwoord bieden op competitie, snel wijzigende klanteisen of snel ontwikkelende toepassing van technologie in de klantketen. 

Gerelateerd: Megatrends en technologie zetten financiële sector op z’n kop

Een artikel van Robert Voogt, partner bij Voogt Pijl & Partners, een adviesbureau voor de financiële sector.

Nieuws

Meer nieuws over