Interview met Chantal Stoffelsma, Consultant bij Bain & Company

11 oktober 2016 Consultancy.nl

Een interview met Chantal Stoffelsma, Consultant bij Bain & Company, over haar achtergrond, waarom ze voor strategy consultancy heeft gekozen, wat voor soort projecten ze uitvoert en hoe het is om te werken voor Bain in Amsterdam.

Kun je wat meer vertellen over jezelf?
Ik ben Chantal Stoffelsma, 28 jaar en werk sinds 2011 bij Bain & Company. Daarvoor heb ik aan de Universiteit Leiden Scheikunde gestudeerd. Ik ben dus 5 jaar geleden bij Bain begonnen en ik heb inmiddels ook een MBA bij INSEAD in Singapore gedaan en een exchange in de US (in 2015).

Waarom heb je gekozen voor strategy consultancy?
Toen ik master-student was, leek strategy consulting mij enorm interessant. Met name de diversiteit in werk en steile leercurve spraken mij heel erg aan – tegelijkertijd vond ik het lastig in te schatten wat het werk op dagelijkse basis zou inhouden. Om te testen wat ik er echt van zou vinden, heb ik in 2010 op een stage bij Bain gesolliciteerd en vervolgens tijdens de zomer een paar maanden stage gelopen in ons kantoor in San Francisco. Hierna was ik ervan overtuigd dat afwisseling die het werk biedt (qua industrieën en onderwerpen) en de ‘apprenticeship’ cultuur die in combinatie met de enorme leermogelijkheden voor snelle groei zorgt echt iets voor mij was. Ook na mijn MBA heb ik weer een bewuste keuze gemaakt terug te keren naar Bain, en dus naar strategy consulting.

Strategy consulting staat bekend als een van de meest exclusieve segmenten om binnen te komen. Hoe is het jou gelukt om strategy consultant te worden en jezelf van andere kandidaten te onderscheiden?
Binnen strategy consulting zijn case interviews natuurlijk een enorm belangrijk onderdeel van het interviewproces en is het cruciaal om deze goed te doen. Daarnaast wilde ik tijdens de interviews echt graag mijn interviewers leren kennen: wie zij waren, wat voor projecten ze hadden gedaan en wat hen zo aansprak in hun werk en aan Bain. Oprechte interesse tonen en daarnaast ook laten zien wie ik echt was, en dat alles met een flinke dosis enthousiasme en energie.

Chantal Stoffelsma - Bain & Company

Kun je ons iets meer vertellen over het type projecten waaraan je hebt gewerkt?
Ik heb de afgelopen jaren in veel verschillende industrieën en type projecten gewerkt, precies de diversiteit die ik zo leuk vind aan dit werk! Voorbeelden van mijn projecten zijn: klantloyaliteit bij een Nederlandse bank, strategie voor een telecombedrijf, kostenreductie bij een bedrijf actief in consumentenproducten, en organisatie inrichting bij een technisch bedrijf.

Het afgelopen half jaar was ik onderdeel van het team dat Private Equity fondsen ondersteunt, dit is een sterke kant van Bain. Het zijn veelal korte projecten van ~3-4 weken waarbij wij de commerciële due diligence van een bedrijf doen voor een van onze Private Equity klanten.

Daarnaast heb ik in het team gezeten dat een ‘social impact’ project voor de Hermitage (museum in Amsterdam) doet. Dit was een heel gave ervaring, met name omdat ik tijdens dit project de kans had mijn consulting skills te gebruiken in een volledig andere situatie.

Wat zijn jouw belangrijkste verantwoordelijkheden bij klantopdrachten? En met het oog op interne taken?
Binnen een projectteam ben ik verantwoordelijk voor één van de werkstromen (vaak heeft een project 2 of 3 verschillende werkstromen) en alles wat daarbij komt kijken. Dit gaat dan om de inhoud van het werk, maar ook alle klantcontacten, dingen afstemmen binnen het team en coaching van junior teamleden.

Qua interne taken help ik op dit moment ons recruitment team door regelmatig kandidaten te interviewen en mee te gaan naar recruitment activiteiten. Daarnaast ben ik onderdeel van een groep die zojuist het vernieuwde ‘Green Team’ heeft opgezet, om ons kantoor duurzamer te maken (bijv. energiegebruik). Over de afgelopen jaren heb ik daarnaast veel verschillende events georganiseerd van het kerstdiner tot de charity auction.

Wat zijn jouw belangrijkste hoogtepunten bij Bain & Company tot dusver geweest?
Veel verschillende. Een jaarlijks terugkerend hoogtepunt voor mij is het Summer Event. Dan gaan we met heel kantoor een paar dagen naar een zonnige locatie (afgelopen jaren zijn we bijvoorbeeld naar Portugal, Spanje en Griekenland geweest). Dit is een mooi event waar we naast een uitgebreide business update ook de tijd nemen voor leuke activiteiten samen en een goed feest!

Verder zijn belangrijke hoogtepunten voor mij als ik zie hoeveel impact ons werk heeft. Bijvoorbeeld toen ik na een jaar weer terugkwam bij een bedrijf voor een ander project, en mijn klanten van het jaar ervoor enthousiast lieten zien hoe succesvol de strategie was geweest en hoe ze zelfs iets beter dan de (zeer ambitieuze) targets hadden gepresteerd. Dat was echt een trots moment waarbij je ziet hoeveel impact jouw werk heeft op bedrijven, maar ook op de individuele medewerkers van zo’n bedrijf.

En ander belangrijk hoogtepunt was natuurlijk de mogelijkheid om een jaar naar Singapore te gaan om daar een MBA bij INSEAD te doen.

Strategy consulting staat erom bekend professionals een steile leercurve te bieden. Welke vaardigheden heb jij bij Bain & Company met name ontwikkeld?
Ons werk focust op het oplossen van complexe business problemen, daar hoort vanzelfsprekend het ontwikkelen van sterke analytische vaardigheden bij. Maar nog belangrijker vind ik hoe wij altijd op zoek zijn naar een pragmatische oplossing. Je kunt de perfecte oplossing bedenken, maar als de klant deze vervolgens niet implementeert gebeurt er niks. Die pragmatische instelling was voor mij enorm waardevol in het ontwikkelen van echte ‘business judgment’ – de juiste oplossing kunnen combineren met aanbevelingen die echt werken in de praktijk door rekening te houden met de dagelijkse complexiteit van een opererend bedrijf.

Ook het ontwikkelen van sterke communicatieve vaardigheden en het vermogen veranderingen in gang te zetten zijn enorm belangrijk in ons werk. We werken doorgaans niet alleen met de CEO op een project, maar met klanten door de gehele organisatie heen. Daarbij brengen we vaak verandering teweeg en leren hoe dit het meest effectief te doen is enorm waardevol.

Tot slot een van de vaardigheden waar ik zelf enorm graag aan werk en veel energie uit haal: het leiden van (een deel van) een team en coaching van jongere teamleden.

 Rembrandt toren

Welke formele training en ondersteuning heb je tot dusver ontvangen? En in de komende jaren? In welke mate kun je je eigen zelfontplooiing sturen?
Bain zorgt voor frequente formele training sessies. Dit begon al toen ik als Associate Consultant hier kwam werken: eerst een volle week training op kantoor in Amsterdam en na twee maanden werken (ongeveer vlak na mijn eerste case) voor twee weken op een internationale training naar Cape Cod (vlakbij Boston). Een enorm gave ervaring, met name omdat op dit soort trainingen ‘peers’ van Bain kantoren over de hele wereld zijn. Sindsdien ben ik nog op training naar Phuket (Thailand) en naar Miami geweest.

Daarnaast wordt er ook veel op kantoor georganiseerd: van trainingen speciaal voor ‘peer groups’ tot en met trainingen voor het hele kantoor. De onderwerpen zijn ook heel divers, van gericht op een specifieke industrie (bijv. de laatste Bain inzichten in Consumer Goods), tot de meer ‘soft skills’ (bijv. time management) – die afwisseling houdt het interessant.

Misschien nog wel veel belangrijker is de ‘training on the job’ – vanaf dag 1 krijg je bij ons veel verantwoordelijkheid. Zo zat ik na mijn eerste week training hier in Amsterdam, week 2 gelijk al bij de klant. Natuurlijk met een volledig team en je ontvangt veel ondersteuning.

Tijdens projecten is het – naast directe feedback – normaal om eens per week of per twee weken met de case manager te zitten om mijn professionele ontwikkeling te bespreken. En ik doe hetzelfde met de junior teamleden die met mij werken.

Hoe zou je jouw collega’s bij Bain & Company omschrijven? En de bedrijfscultuur?
Ik zou mijn collega’s als volgt omschrijven: Enthousiaste en nieuwsgierige zelfstarters met enorm veel energie, die altijd het beste uit zichzelf willen halen. Onze cultuur heeft sterk de ‘work hard, play hard’ mentaliteit en daarnaast is iedereen enorm behulpzaam.

Ik ga elke dag met enorm veel plezier naar werk omdat dit precies de zaken zijn waar ik energie van krijg.

Tot slot, er wordt vaak gezegd dat binnen (strategy) consulting hard gewerkt moet worden. Hoe is dit bij Bain & Company? En hoe ziet jouw work-life balance eruit?
Het is inderdaad geen 9-5 baan, maar met gemiddeld zo’n 55-60 uur per week vind ik het zelf prima te doen. Daar binnen zijn natuurlijk pieken en dalen, sommige weken zijn drukker dan andere.

Om een voorbeeld te geven: als ik nu op een Private Equity project van 3 of 4 weken werk, is dat vaak wat drukker. Er moet dan natuurlijk binnen korte tijd goede inzichten voor de klant gecreëerd worden. Maar daar staat dan weer tegenover dat na zo’n project er vaak een rustige week volgt met minder werk. Zo zijn we, toen het laatst zo’n rustige week was, bijvoorbeeld spontaan met ons team een dagje naar de Efteling geweest. Daarnaast kijken we aan het begin van een project altijd naar wat ieder teamlid belangrijk vindt buiten werk (sporten, eten met vrienden etc.) en ondersteunen we elkaar zo veel mogelijk om dat allemaal te laten gebeuren. Voor mij zijn dat de zaken die voor balans zorgen. Ook werk ik trouwens nooit in het weekend!

Nieuws

Meer nieuws over