Accenture neemt Kurt Salmon, New Energy Group en Redcore over

04 oktober 2016 Consultancy.nl

Accenture heeft de afgelopen maanden drie grote overnames afgerond. Met de overname van Retail en Consumer Goods praktijk van Kurt Salmon versterkt Accenture haar capaciteiten op het gebied van strategy en business consulting en voegt het zo’n 260 retail experts in vijf landen toe aan haar gelederen. Daarnaast heeft het consultancybureau Redcore, een Australische cybersecurity expert, en New Energy Group, een Europese Salesforce expert met circa 450 professionals, overgenomen.

Kurt Salmon

Kurt Salmon werd in 1935 opgericht in de Verenigde Staten en is in de afgelopen acht decennia uitgegroeid tot een internationaal management consultancybureau met een gevestigde staat van dienst. In 2011 ontstond Kurt Salmon in zijn huidige vorm door de fusie van Kurt Salmon Associates met Ineum Consulting*. Het adviesbedrijf levert klanten een breed aanbod van strategie en management consulting diensten, onder meer op het gebied van supply chain en logistiek, merchandising, product development en omnichannel retail proposities. 

De afgelopen jaren maakte het adviesbureau een roerige periode door. Het lukte Kurt Salmon maar nauwelijks om voordelen te halen uit zijn fusie met Ineum Consulting en door een groeiende drukte op de consultancymarkt, werd de bui die boven het hoofd van het partnerteam hing steeds groter. Om het tij te keren besloot Management Consulting Group (MCG) – het moederbedrijf van Kurt Salmon en Alexander Proudfoot – tussen 2012 en 2015 een aantal organisatieveranderingen door te voeren. Deze veranderingen omvatten onder meer een grote interne reorganisatie en het sluiten van een aantal van Kurt Salmon’s kantoren. Maar over de hele linie bleven de resultaten onder de streep tegenvallen voor de adviesorganisatie. Begin 2015 bestond het personeelsbestand van Kurt Salmon nog maar uit circa 1.000 consultants, terwijl het bureau ten tijde van de fusie nog ongeveer 1.500 consultants telde.

Accenture neemt Kurt Salmon over

In juni 2015 werd bekendgemaakt dat MCG in gesprek was met een aantal partijen voor de mogelijke verkoop van het adviesmerk. Eerder al was door interne bronnen bekendgemaakt dat twee van de Big Four kantoren hierover in verregaande onderhandelingen waren, waarvan EY uiteindelijk het dichtste bij een overnamedeal kwam. Toch kwam vijf maanden later het nieuws naar buiten dat MCG een deal had gesloten met het van oorsprong Franse consultancybureau Solucom, dat alle onderdelen van Kurt Salmon overnam, behalve de retail en consumer goods adviespraktijken. In totaal maakten zo’n 750 consultants in Frankrijk, Zwitserland, België, Luxemburg, Marokko en de VS de overstap naar het Franse adviesbureau (dat vandaag de dag opereert onder de naam Wavestone) 

Onlangs heeft Mark Knickrehm, CEO van Accenture Strategy, bevestigd dat Accenture de overgebleven bedrijfsonderdelen van Kurt Salmon heeft overgenomen voor een gerapporteerde waarde van $165 miljoen. De stap betekent een significante versterking van Accenture’s footprint in de retail sector door de toevoeging van circa 260 Kurt Salmon consultants aan zijn wereldwijde Strategy praktijk – in kantoren in de VS, Duitsland, de UK, Japan en China. 

Volgens Knickrehm versterkt Accenture Strategy met de deal zijn vermogen om “end-to-end consulting diensten aan te bieden aan retailers en private equity firms.” Hij voegt toe: “Doordat digitale disruptie retailers dwingt om hun complete business en verdienmodellen opnieuw onder de loep te nemen, verwachten wij een aanhoudende vraag naar strategy consulting diensten in deze industrie. Deze overname versterkt ons vermogen om de sectorspecifieke strategieën te leveren waar onze klanten zo naarstig naar op zoek zijn, om zo concurrentievermogen en operational excellence te stimuleren op het snijvlak van business en technologie.” Chris Donnelly, Accenture Strategy’s Retail industry lead, vervolgt: “Deze overname stelt ons in staat om klanten een krachtige combinatie van diensten aan te bieden die helpen bij de vormgeving van de transformatie in de retail sector.” 

Brooks Kitchel, CEO van Kurt Salmon, vertelt: “Onze retail klanten zijn steeds vaker op zoek naar agile en pragmatische oplossingen van sectorexperts, die hen ondersteunen bij hun transformaties en hen helpen om concurrentievoordeel te verkrijgen. De krachtenbundeling met Accenture Strategy stelt ons in staat om nieuwe waarde te bieden aan onze klanten in een collaboratieve, wereldwijde en klantgerichte omgeving, die aansluit op onze bedrijfscultuur en missie.” Als gevolg van de overname bestaat de mogelijkheid dat het 80 jaar oude Kurt Salmon merk, na de volledige integratie in Accenture Strategy, zal ophouden te bestaan. Een woordvoerder van Accenture vertelde tegenover Consultancy.nl dat er echter nog geen besluiten zijn genomen op het gebied van branding.

New Energy Group wordt onderdeel van Accenture Technology

New Energy Group

De New Energy Group (NEG) werd opgericht in 2005 en bestaat uit vier consultancybedrijven - New Energy Salesforce en Mind in Italië, Aborda in Spanje en Bit2win – met elk een uiteenlopend dienstenaanbod. De diensten van de NEG bedrijven omvatten onder meer System Integration in CRM-systemen, WEB applicaties en Digital Marketing omgevingen. Het bedrijf, dat opereert vanuit zeven kantoren verdeeld over Zuid-Europa en Londen, bedient voornamelijk grote ondernemingen uit de mediasector, de telecom, de nutssector, de banken en verzekeringswereld, de mode-industrie en andere industriële sectoren. Het personeelsbestand van NEG telt zo’n 450 professionals, waarvan er veel gespecialiseerd zijn op het gebied van Salesforce oplossingen. 

De overname van NEG door Accenture is gericht op het verder versterken van de positie van de zakelijke dienstverlener op het gebied van Salesforce oplossingen in Italië en Spanje, evenals van de diensten die het bedrijf aanbiedt aan zijn internationale klantenbestand. Als de deal wordt goedgekeurd door de relevante mededingingsautoriteiten zal de Group worden geïntegreerd binnen het Accenture Cloud First Applications team, dat zich focust op “pure play” cloudsystemen van onder meer aanbieders als Salesforce, Workday, ServiceNow, Google en Pegasystems. De waarde van de deal is niet bekendgemaakt. 

Saideep Raj, Managing Director van het Cloud First Applications team van Accenture, vertelt: “We blijven investeren in onze Cloud First agenda en breiden onze vaardigheden in Europa verder uit, zoals blijkt uit onze overnamedeal voor New Energy Group. Door de mensen en assets van New Energy Group met onze te combineren, ontwikkelen we het beste cloud talent in Europa en van de hele wereld om klanten ongeëvenaarde cloud services en digitale vaardigheden te bieden.”

Redcore

Redcore is een in Melbourne, Australië, gevestigd bedrijf dat zich richt op cybersecurity, identity management en IT service management. Het bedrijf, dat werd opgericht in 2010, levert producten van onder meer partners als Oracle en BMC Software, evenals zijn eigen holistische authenticatie, autorisatie en administratie propositie via cloud, web, mobile en adaptive access-management technologie. De primaire klanten van het bureau zijn onder meer overheidsinstellingen en financiële dienstverleners uit de Azië-Pacific regio, zoals banken. Redcore heeft een personeelsbestand van 130 werknemers, die werkzaam zijn in kantoren in Australië, Nieuw-Zeeland, India, de Filipijnen en Singapore. 

Accenture Security uitgebreid met Redcore

De overname van Redcore door Accenture versterkt de regionale capaciteit van de zakelijke dienstverlener op het gebied van cybersecurity. De markt voor cybersecurity is, als gevolg van de wereldwijde onzekerheid en kwetsbaarheid van cyberomgevingen wereldwijd, een van de snelst groeiende segmenten voor de adviesmarkt en technologische sector. Accenture kan door de overname diensten op het gebied van Identity & Access Management (IAM) en Security-as-a-service (SaaS) aan zijn regionale aanbod toevoegen, evenals veelgevraagde diensten op het gebied van cyberbeveiliging.

Kelly Bissell, Managing Director van Accenture Security, vertelt: “Redcore beschikt over een team van ervaren security experts met uitzonderlijke vaardigheden en sectorkennis op het gebied van security. Samen kunnen we een betere positie innemen om intelligente securitydiensten op maat te maken voor de unieke activiteiten en sectoren waar organisaties in actief zijn. Ook stelt de overname ons in staat om innovatieve oplossingen te leveren, die bedrijven helpen om van binnenuit weerbaarder te worden.” 

* Ineum Consulting werd in 2005 opgericht als een spin-off van de Franse afdeling van Deloitte Consulting.

Nieuws

Meer nieuws over