FinTech markt van APAC regio nadert grens van $10 miljard

03 oktober 2016 Consultancy.nl

De afgelopen zes jaar zijn de investeringen in FinTech in de Azië-Pacific (APAC) regio explosief gegroeid. Waren er in 2010 nog maar 10 investeringen met een gezamenlijke waarde van $100 miljoen dollar, in 2015 waren dit er 192 goed voor een totale waarde van ruim $9,6 miljard. Hoewel de regio daarmee vele malen beter heeft gepresteerd dan Noord-Amerika en Europa, is een groot deel van die $9,6 miljard afkomstig uit drie gigantische financieringsdeals.

Bedrijven die actief zijn op het gebied van financiële technologie, ook wel bekend als FinTech-bedrijven of simpelweg FinTechs, trekken wereldwijd veel aandacht van venture capitalists (VC's) en andere investeerders. Vorig jaar haalden de bedrijven wereldwijd maar liefst $19 miljard aan VC-investeringen binnen. Door gebruik te maken van nieuwe, vooral digitale technologieën, weten de vaak nog jonge FinTech spelers snel en op efficiënte wijze te voldoen aan veranderende verwachtingen en behoeftes van consumenten. Hierdoor hebben zij in sommige gevallen een verstorend effect op de financiële markt en weten marktaandeel af te troggelen van traditionele gevestigde financiële dienstverleners. 

Noord-Amerika is voor lange tijd de belangrijkste regio geweest voor investeringen in FinTech, met vroege voorbeelden van nieuwe digitale betaalsystemen als PayPal, die een snelle opmars maakten en hun bedrijfswaarde in hoog tempo wisten te vergroten. Vorig jaar begonnen investeerders in de Noord-Amerikaanse markt echter kritischer naar hun portfolio’s met FinTech-startups te kijken, evenals naar hun criteria voor toekomstige investeringen. Een nieuwe analyse van Accenture op basis van data van CB Insights (over de periode van juli 2015 tot juli 2016) toont echter aan dat het zwaartepunt van FinTech investeringen aan het verschuiven is van Noord-Amerika naar opkomende economieën in Azië.

FinTech Investment in Asia Pacific on the rise

FinTech investeringsexplosie in Azië-Pacific

Sinds 2010 hebben de investeringen in FinTech in Azië een sterke groei vertoond. Over heel 2010 werden er in totaal 10 investeringsdeals gesloten met een totale waarde van $103 miljoen. In de jaren die volgden groeiden de investeringen in FinTech in de regio aanzienlijk, met onder meer een ruime verdubbeling tussen 2013 en 2014 van $434 miljoen naar $895 miljoen en een gigantische stijging naar een investeringswaarde van $4,2 miljard in 2015. Maar in de periode van juli 2015 tot juli 2016 wordt dit record ruim verdubbeld met een totale waarde van $9,6 miljard uit 192 investeringsdeals.

De totale waarde van de deals in Azië-Pacific komt daarmee veel hoger uit dan de waarde in Noord-Amerika, waar in totaal $4,58 miljard aan investeringen werden gedaan in FinTech in dezelfde periode. De Europese totalen vallen in het niet bij de aantallen van Noord-Amerika en Azië – hier werd in totaal voor $1,85 miljard geïnvesteerd in FinTech in de periode van medio 2015 tot medio 2016.

APAC-FinTech-Financing-Activity

Gevestigde spelers nemen voortouw

Veruit het grootste deel van de investeringswaarde van de Azië-Pacific regio is gerealiseerd door bedrijven in China en Hong Kong, die gezamenlijk zo’n $9 miljard voor hun rekening nemen. Op de tweede plek van landen met de grootste investeringsactiviteit in de regio volgt India met een totale investeringswaarde van bijna $340 miljoen, terwijl Australië en Nieuw-Zeeland goed waren voor respectievelijk $104 miljoen en $3 miljoen. In Japan, dat vaak gezien wordt als voorloper op technologisch gebied, werd een totaal investeringsbedrag van $68 miljoen geregistreerd.

De grote waardes in China en Hong Kong, die 90% van de totale financieringen in de regio voor hun rekening nemen, zijn grotendeels het gevolg van drie gigantische megafinancieringen. De grootste van de drie is de financieringsronde van $4,5 miljard van online betaalplatform Alipay in april, gevolgd door Lu.com dat in januari een financieringsronde van $1,2 miljard afrondde. Tot slot wist JD.com $1 miljard aan nieuwe financiering aan te trekken voor zijn dochteronderneming JD Finance. 

“De CEO’s van gevestigde Chinese bedrijven, in plaats van jonge stratups, nemen het voortouw in de FinTech sector van de regio”, vertelt Beat Monnerat, Accenture Senior Managing Director voor de Financial Services tak in Azië-Pacific. “FinTech bedrijven met grote financiers zoals Alibaba en JD.com focussen zich op het realiseren van positieve end-to-end klantbelevingen, waar betalingen en leningen onderdeel van uit maken. Dit zorgt voor een transformatie van de Chinese financiële dienstverleningssector en sluit aan op de wereldwijde ‘Fourth Industrial Revolution’, waarin innovatie afkomstig van niet-traditionele spelers wordt geïntroduceerd in de financiële sector.”

Nieuws

Meer nieuws over