IG&H helpt hypotheekbranche met digitaliseren hypotheekproces

28 september 2016 Consultancy.nl

IG&H heeft zeven partijen uit de Nederlandse hypotheekmarkt bij elkaar gebracht om samen te werken aan de digitalisering van het hypotheekproces. Niet alleen kan digitalisering tijd en kosten besparen, ook wordt het proces eenvoudiger voor de consument. Een eerste pilot met het aanvragen van hypotheken met een digitaal document van UWV in plaats van een fysieke werkgeversverklaring is gestart bij Florius en een aantal filialen van De Hypotheker.

Het hypotheekproces is anno 2016 nog altijd veelal gebaseerd op fysieke documenten en kan efficiënter. Het huidige proces is langdurig en prijzig en vraagt veel inspanning van consumenten die een hypotheek willen aanvragen. “Het kopen van een huis moet een feestje zijn maar het afsluiten van een hypotheek is dat bepaald niet”, aldus Hugo van Vledder, partner bij consultancybureau IG&H Consulting & Interim. Het huidige proces voor het afsluiten van een hypotheek kan volgens hem een bron van onzekerheid en irritatie zijn voor de consument.

Volgens berekeningen van het Utrechtse adviesbureau kan digitalisering aanzienlijke kosten- en tijdsbesparingen opleveren. Om digitalisering in de hypotheekbranche op gang te helpen heeft IG&H daarom het initiatief genomen om verschillende partijen uit de branche bij elkaar te brengen. Het advieskantoor ging om tafel met verschillenden banken en hypotheekverstrekkers, met intermediairs en ook met toezichthouders en andere ketenpartijen. Vanuit dit initiatief hebben zeven partijen de handen ineengeslagen met als doel om het hypotheekproces verder te digitaliseren.

Deze partijen werken samen om data aan de kant van de overheid te ontsluiten, het proces over de hele keten anders in te richten en de consument de mogelijkheid te bieden om data digitaal ter beschikking te stellen. Dit zou onder meer moeten leiden tot een eenvoudiger, sneller en minder prijzig proces voor de consument. De transformatie wordt begeleid door consultants van IG&H.

IG&H helpt hypotheekbranche met digitalisering

Samen met de betrokken partijen heeft het consultancybureau onlangs de eerste pilot voorbereid. Om het aanvragen van een hypotheek te vereenvoudigen zal de komende tijd een beperkt aantal klanten van De Hypotheker en Florius gevraagd worden om bij het invullen van het intakeformulier digitaal gegevens op te halen bij mijnuwv.nl. Deze gegevens – een digitaal document met het loon- en werkgeversverleden van de consument – kunnen mogelijk als vervanging dienen van de aparte werkgeversverklaring die hypotheekaanvragers normaal gesproken moeten aanleveren. Op deze manier heeft de aanvrager sneller zekerheid over zijn hypotheekaanvraag. Later dit jaar sluiten ook Rabobank en bijBouwe aan op de pilot. 

“Met het laten vervallen van de werkgeversverklaring wordt één van de grootste pijnpunten weggenomen”, aldus Van Vledder. Uit cijfers van De Hypotheker en Florius blijkt dat dit fysieke document gemiddeld 2,4 keer aangeleverd moet worden in verband met onder meer ontbrekende informatie of het invullen van het document met de verkeerde kleur pen. “Het is echter een belangrijk document voor de inkomensgegevens waarop een hypotheek wordt gebaseerd. Het meerdere malen aanleveren levert naast extra werk ook vertraging, frustratie en irritatie op voor zowel de aanvrager, werkgever als de hypotheekadviseur”, vervolgt Van Vledder. Gebruik van het digitale document verhelpt dit probleem en maakt de consument bovendien minder afhankelijk van zijn werkgever tijdens het hypotheekproces. Ook Vereniging Eigen Huis juicht het initiatief toe: “De digitalisering van de hypotheekketen is een enorme stap vooruit. Naast gemak krijgt de consument sneller zekerheid en neemt de consument de regie over het proces.”

De komende maanden wordt bekeken hoe de pilot wordt ontvangen door de hypotheekmarkt, waarna het proces wordt geëvalueerd. Als de pilot een succes blijkt, wordt het proces zonder werkgeversverklaring breed uitgerold in de markt. Ook wordt gekeken naar een digitale vervanger van het fysieke loonstrookje dat consumenten nu moeten aanleveren. Alle partijen hebben hier baat bij”, zegt Van Vledder. “Het proces wordt gemakkelijker, sneller, goedkoper en betrouwbaarder.” Hij voegt toe: “Het initiatief staat open voor iedereen. Hoe meer partijen hierin samen optrekken, des te sneller we resultaten kunnen boeken.” 

Gerelateerd: Regeldruk hypotheekverstrekking kost 43 miljoen per jaar.

Nieuws

Meer nieuws over