Autobedrijven kunnen daling in aftermarket ombuigen

28 september 2016 Consultancy.nl

De winst van autobedrijven op het gebied van aftersales loopt terug door de komst van nieuwe universele onderhoudsspelers. MSR voorspelt dat deze daling de komende jaren zal aanhouden, met grote negatieve gevolgen voor de al laag renderende dealerbranche. Met behulp van ‘tailor-made’ software en data-analyse kunnen de dealers hun omzet- en efficiencycijfers aanzienlijk verbeteren, stelt MSR-directeur Ronald van Eck. 

Hoewel de aftermarket van de automotivebranche jarenlang een vaste bron van inkomsten was, zijn de tijden inmiddels veranderd. Auto’s komen steeds minder vaak in de werkplaats, volgens Ronald van Eck, die samen met zijn broer Martin van Eck leiding geeft aan automotive consultancybureau MSR Consulting Group, het gevolg van “langere onderhoudsintervallen, betere kwaliteit van de auto's en kleinere formaten auto’s”. Hij geeft aan: “We signaleren op het gebied van aftersales bij autobedrijven een autonoom dalende omzet. Onze verwachting is dat de daling zich de komende jaren zal voortzetten.”

Autobedrijven kunnen daling in aftermarket ombuigen

Een andere ontwikkeling die bijdraagt aan de omzetdaling is de opkomst van nieuwe universele onderhoudsconcepten als Bosch Car Services, Profile en Vakgarage. Volgens Van Eck pakken deze spelers een steeds groter stuk van de markt. “Dat zorgt er niet alleen voor dat merkdealers omzet verliezen, het levert ook prijsdruk op. De nieuwe spelers zorgen ervoor dat alles steeds transparanter wordt voor de consument. En het gevolg is dat de kurk waarop dealers drijven langzaam kleiner wordt.” 

De veranderde realiteit op het gebied van onderhoud en andere vormen van aftersales vragen om actie van de Nederlandse autodealers, stelt de directeur van MSR Consulting. Hij gelooft dat het tij gekeerd kan worden met op maat gemaakte software. Waar autobedrijven vaak het overzicht missen, kan deze software inzicht geven in verbeterpunten voor de efficiency en kansen voor omzetgroei. “De bedrijven leven vaak bij de waan van de dag”, aldus Van Eck. “Ze komen te weinig toe aan een gestructureerde benadering.” Voordat dealers echter aan de gang kunnen met de nieuwe software, zullen zij eerst actie moeten ondernemen. “Veel dealers moeten eerst hun brondata op orde krijgen”, vertelt Van Eck. “Daar helpen wij ze bij”.

Dat data-analyse steeds belangrijker wordt voor de aftersales van de automotive branche, blijkt duidelijk uit de resultaten die MSR Consulting weet te behalen bij haar klanten. Volgens Van Eck gaat het bij veel bedrijven al gauw om een verbetering van 10% tot 20% op zowel het gebied van omzet als servicemarktaandeel. Ook ziet hij dat het aantal werkplaatsuren gemiddeld met 10% kan worden verbeterd. “Een middelgroot bedrijf kan daarmee zomaar €200.000 tot €250.000 aan extra omzet genereren. En dat kan in deze tijden zomaar het verschil maken tussen winst en verlies”, concludeert Van Eck.

Nieuws

Meer nieuws over