Kantar voert rebranding door bij TNS Nipo en Millward Brown

23 september 2016 Consultancy.nl

Zakelijke dienstverlener Kantar heeft een nieuwe corporate identity gelanceerd voor al zijn merken wereldwijd. Door de branding van het bureau wereldwijd te harmoniseren, wil het bedrijf uitstralen dat alle merken tot één familie behoren, en in de toekomst nog meer zullen gaan samenwerken. In ons land heeft de wereldwijde rebranding impact op twee merken – TNS Nipo wordt Kantar TNS en Millward Brown wordt Kantar Millward Brown.

Kantar, dat onderdeel uitmaakt van WPP, is een van ’s werelds grootste marktonderzoek en marketing consultancybedrijven ter wereld. Het bureau heeft rond de 30.000 werknemers in dienst en bedient klanten in meer dan 100 landen wereldwijd. 

In januari 2016 heeft Kantar een groot veranderprogramma gelanceerd, waarmee het de komende jaren een nieuwe strategische richting in wil slaan. Belangrijke pijlers van de strategie zijn onder meer het verbeteren van de samenwerkingen tussen de verschillende business units, het introduceren van een global shared services model voor backoffice functies als HR, Finance en IT, en het lanceren van nieuwe merken. Zo worden binnenkort Kantar Public, dat zich focust op overheid en beleid, en Kantar Consulting, een tak die zich gaat richten op adviesdiensten op het gebied van marketing en sales, op de markt gebracht.

Kantar harmoniseert wereldwijde branding bij alle dochterbedrijven

Om het nauwere verband tussen de verschillende bedrijfstakken ook in de bedrijfsidentiteit naar voren te laten komen, heeft Kantar besloten om een meer uniforme ‘look & feel’ te creëren voor alle twaalf merken. In de nieuwe identiteit, ontwikkeld in nauwe samenwerking met WPP branding specialist The Partners, is bij 11 van de 12 bedrijfstakken van het bedrijf de naam Kantar in de merknaam verwerkt*. Zo is TNS Nipo – het op een na grootste marktonderzoeksbureau van ons land – omgedoopt tot Kantar TNS en gaat het voormalige Millward Brown na de rebranding door het leven als Kantar Millward Brown. 

“The rebranding is a tangible, visible expression of our desire to present clients with more easily-navigable and connected solutions that bring together the best of Kantar’s expertise”, legt Kantar CEO Eric Salama uit. “It is also helpful that for the first time we really look like a single family of brands serving a common purpose.” Gelijk met de rebranding introduceert Kantar het nieuw motto “Inspiration for an extraordinary world”, dat gebaseerd is op een nieuwe merkbelofte: “To inspire our clients, our people and society to create and flourish in an extraordinary world.”

De nieuwe identiteit is formeel gelanceerd op 9 september en wordt de komende maanden in alle externe en interne communicatiekanalen uitgerold. De enige uitzondering in de wereldwijde rebranding is Lightspeed GMI – de research werkmaatschappij opereert als Lightspeed.

Bram van Schaik, CEO van Kantar TNS en Kantar Millward Brown Nederland, laat weten dat de naamswijziging geen directe impact zal hebben op de manier waarop de bedrijven in ons land opereren. “Kantar TNS en Kantar Millward Brown blijven zelfstandig klanten bedienen en houden allebei hun eigen unieke propositie. Met Kantar TNS gaan we op zoek naar ‘the moments that matter most for your brand to drive growth for your business’. Met Kantar Millward Brown helpen we klanten om groei te realiseren door het ontwikkelen van sterke merken: ‘helping clients grow great brands’.” 

* Een overzicht van de twaalf Kantar merken: Kantar Added Value, Kantar Futures, Kantar Graphic, Kantar Health, Kantar IMRB, Kantar Media, Kantar Millward Brown, Kantar Retail, Kantar TNS, Kantar Vermeer, Kantar Worldpanel en Lightspeed.

Nieuws

Meer nieuws over