Novel vergezelt Amsterdamse cultuurinstellingen tijdens handelsmissie

23 september 2016 Consultancy.nl

Op 11 september keerden ruim zestig Amsterdamse cultuurinstellingen terug van een vijfdaagse culturele handelsmissie in de Verenigde Staten. Doelstelling van de missie in New York was om kunstinstellingen uit de regio Amsterdam kennis te laten maken met sectorgenoten in de VS, met als verdere doel Nederlandse kunst- en cultuurinstellingen meer te laten internationaliseren.

De cultuurmissie naar de VS, ‘het land van oneindige mogelijkheden’, werd naast vertegenwoordigers van grote organisaties* ook vergezeld door diverse startups waaronder het jonge advies- en communicatiebureau Novel Creative Consultancy. Om meer te weten te komen over hun ervaringen tijdens de handelsmissie, stelde Consultancy.nl vijf vragen aan Novel partners Maurice Seleky en Chris Julien. 

Jullie zijn net terug van de grote culturele handelsmissie in New York. Hoe verliep de trip en wat nemen jullie mee terug uit de States?
De culturele handelsmissie in zijn geheel is bijzonder succesvol verlopen, met name door de sfeer die erg bevorderend was voor de ontwikkeling van nieuwe relaties. Veel deelnemers hebben hun Amerikaanse netwerk versterkt, zijn partnerships aangegaan en hebben kennis uitgewisseld. Ook wij hebben met ons bureau tijdens deze ‘functionele snoepreis’ goede zaken kunnen doen. We hebben kennisgemaakt met organisaties als The Brooklyn Academy of Music (The Bam), de Made in NY Media Center, een incubator voor creatieve bedrijven en het Brooklyn Museum. Daarnaast zijn wij dankzij de handelsmissie nu ook in gesprek over een concrete samenwerking met de Brooklyn Arts Council.   

Novel vergezelt Amsterdamse cultuurinstellingen tijdens handelsmissie

Hoe en waarom kwamen de initiatiefnemers van de handelsmissie bij Novel Creative Consultancy uit?
Het initiatief voor de missie is namens de Gemeente Amsterdam genomen door Kajsa Ollogren, onder meer wethouder van Kunst & Cultuur  en loco-burgemeester van Amsterdam. Startup Amsterdam, de organisator van het startupprogramma van de missie, heeft Novel op basis van criteria als expertise, omzet en portfolio geselecteerd naast andere bedrijven opererend in de cultuursector.

Wat waren de activiteiten van Novel tijdens de handelsmissie?
Wij hebben een intensief programma doorlopen van onder meer workshops, speeddates, presentaties, kennismakingsgesprekken, rondleidingen en netwerkevents. Ook hebben wij ons adviesbureau tijdens een plenaire sessie gepitched aan diverse Amerikaanse instellingen waaronder het Whitney Museum of American Art, de Metropolitan Museum of Art en MoMA .

Jullie adviseren diverse grote cultuurinstellingen op het gebied van strategie, conceptontwikkeling en communicatie. Welke kansen zien jullie specifiek in New York en de Amerikaanse markt?
In New York hebben we gezien dat veel organisaties kampen met dezelfde vraagstukken als in Nederland, bijvoorbeeld ten aanzien van het bereiken van nieuwe doelgroepen. Amerikaanse instellingen kunnen evenals veel Nederlandse instellingen moeilijk millennials en cultureel diverse doelgroepen aan zich binden. Dat geldt voor veel musea, maar ook voor podiumkunsteninstellingen. Als Nederlands bureau met een bewezen trackrecord op die domeinen kunnen we hier direct op inspelen en transatlantische antwoorden formuleren op deze uitdaging. 

Tot slot, waar liggen Novel’s eigen ambities als het gaat om het helpen van culturele instellingen bij het ontsluiten van internationale kansen?
Wij werken voor opdrachtgevers met een zeer sterk internationaal profiel zoals De Nationale Opera (DNO), de European League of Institutes of the Arts en het Prins Claus Fonds. Voor DNO zullen wij ook in 2017 weer een rol spelen in de campagne voor hun innovatieve festival Opera Forward. Het zou heel mooi zijn als we Opera Forward samen met DNO verder kunnen uitbouwen tot een internationaal toonaangevend festival. Ook zien we wereldwijd steeds meer samenwerkingen ontstaan tussen culturele organisaties waaraan we met onze unieke kennis van het Nederlandse cultuurveld willen bijdragen. 

* Aan de handelsmissie namen onder meer de volgende organisaties deel: EYE Filmmuseum, fotografiemuseum FOAM, het Holland Festival, het Stedelijk Museum, IDFA, NEMO, Carré, Paradiso en de Stadsschouwburg Amsterdam.

Nieuws

Meer nieuws over