Matthijs Mons verzorgt inhoudelijke aftrap van am:hypotheken event

20 september 2016 Consultancy.nl

Vandaag vindt het am:hypotheken event plaats. Het evenement, gericht op specialisten die werkzaam zijn binnen de hypotheekketen, gaat in op de belangrijkste actuele trends en ontwikkelingen in de hypotheekmarkt. Matthijs Mons, Managing Partner bij Yellowtail Consulting, neemt de inhoudelijke aftrap voor zijn rekening. 

Uit onderzoek dat vorig week werd uitgebracht blijkt dat de hypotheekmarkt zich in een fase van duurzaam herstel bevindt. De omzet van de hypotheekmarkt is inmiddels weer terug op het niveau van 2010, terwijl ook de gemiddelde hypotheeksom weer een niveau van voor de crisis heeft bereikt. Toch blijft de huidige hypotheekmarkt een zeer dynamische. Nieuwe spelers – met veelal een technologische inslag en elk met hun eigen strategie en niche – betreden de markt en knagen aan het marktaandeel van de gevestigde orde.

Deze nieuwe en innovatieve FinTech spelers proberen de efficiency van ketens in de sector te verstoren – de een ‘nog sneller en goedkoper’ dan de ander. Daarnaast hebben diverse overige trends, zoals veranderende klantverwachtingen, de opkomst van online, nieuwe wet- en regelgeving en de status van de woningmarkt, ook hun impact op de huidige ontwikkelingen binnen de hypotheekketen.

am:hypotheken event

Om hypotheekprofessionals nieuwe kennis en inspiratie te bieden en inzichten te geven in de laatste ontwikkelingen en trends binnen de hypotheekmarkt, vindt vandaag in Supernova Jaarbeurs te Utrecht het am:hypotheken event plaats. Tijdens de dag zullen actuele discussies in de hypotheekmarkt worden aangesneden en leren de bezoekers hoe ze met de uitdagingen van de toekomst om kunnen gaan. De doelgroep van het evenement bestaat uit onder meer hypotheekadviseurs, hypotheekverstrekkers en andere schakels in de hypotheekketen. De organisatie van het evenement ligt in handen van financieel platform en vakblad am: en wordt gesponsord door diverse bancaire en hypotheekspelers, waaronder: Aegon, Florius, ING, Rabobank, Interbank, FlexFront Groep, Nationale Hypotheekbond.nl, VCN United Capital, Woonfonds, Topicus en Huismerk.

Het hypothekenevenement kent diverse genodigde sprekers uit het veld, die een inhoudelijke bijdrage zullen leveren, waaronder: Ruud Martens, algemeen directeur van Independer; Bouwe Kuik, Co-Founder en CEO van nieuwe hypotheekspeler bijBouwe; Karin Polman, directeur van Florius en lid van het directie team Productmanagement Hypotheken bij ABN AMRO; Martin Rep, Manager Operations voor Florius en de overige labels binnen ABN AMRO Hypotheken; Paul de Vries, senior woningmarkteconoom bij Rabobank; Maarten Schopman, Analist, Ontwerper en Projectleider binnen Topicus; Arjen Westra, lid van de directie van Aegon Intermediair; en Robin van den Burg, directeur van Aegon Advies. 

Na de inleiding van dagvoorzitter Roderik van Grieken (oprichter en directeur van het Nederlands Debat Instituut) zal het am:hypotheken event afgetrapt worden door Matthijs Mons, Managing Partner bij Yellowtail Consulting. De hypotheek-expert is sinds eind 2014 verbonden aan Yellowtail, en geeft leiding aan de consultingpraktijk van het adviesbureau. Matthijs Mons werkt bijna twintig jaar in de adviesbranche, waarbij hij altijd in de financiële sector actief is geweest. Het grootste deel van zijn carrière bracht hij door bij IG&H Consulting & Interim, waar hij de laatste jaren als partner verantwoordelijk was voor de bancaire praktijk, die onder zijn leiding een sterke ontwikkeling doormaakte.

 Matthijs Mons - Yellowtail

In zijn sessie tijdens het am:hypotheken event zal Mons bezoekers meenemen in de belangrijkste ontwikkelingen in de woning- en hypotheekmarkt. Vragen die hij zal behandelen zijn onder andere: Hoe heeft de markt zich ontwikkeld en waar gaat het naar toe? Wat zijn belangrijke trends? Hoe stevig is de positie van het intermediair? Hoe veranderen nieuwkomers het speelveld? Wat is de rol van digitalisering? Welke best practices zien we in de markt? En wat zijn de succesfactoren voor de komende jaren?

In aanloop naar het evenement ging Mons in een recent interview met am:web reeds in op enkele thema’s, die vandaag centraal zullen staan. Zo wees hij onder meer op het belang van beheer. Mons: “Beheer is een serieus thema, maar de dynamiek in de markt werkt nu eenmaal zo dat de aandacht op dit moment meer naar nieuwe klanten uitgaat. Daar ligt de betalingsbereidheid en dus het verdienmodel, althans op de korte termijn. Bovendien is de adviescapaciteit de afgelopen jaren sterk gekrompen en het valt voor intermediaire partijen niet mee om weer op te schalen. Daarnaast zijn bestaande klanten ook maar in beperkte mate bereid om te betalen voor beheerdienstverlening.”

Ook werd Mons gevraagd hoe hij de rol van de adviseur ziet, nu digitalisering in de markt steeds verder uitbreidt. Tegenover het financiële platform gaf hij aan: “Er vindt veel innovatie plaats in de keten. Acceptatie gaat steeds sneller; binnenkort is het niet meer een hypotheek in een week, maar een hypotheek binnen een dag. Die verdergaande digitalisering wil echter nog niet zeggen dat de klant alles alleen wil doen. Zelfs consumenten die een execution-only-hypotheek sluiten, hebben behoefte aan persoonlijk contact. En verreweg de meeste consumenten hebben natuurlijk behoefte aan goed advies. Maar ze verwachten wel steeds meer op het gebied van digitalisering. Je moet alleen niet denken in uitersten. Het ouderwetse advies zonder online elementen gaat het op termijn niet redden, maar pure digitale execution only wordt ook echt niet het grootste segment in de markt.”

Nieuws

Meer nieuws over