Spijkerbroekenmerk Lois rondt financieringstraject af

19 september 2016 Consultancy.nl

Los Hermanos Azules, de licentiehouder van het Spaanse merk Lois, heeft recent een financieringstraject afgerond. Om zijn groeiplannen te kunnen realiseren heeft het bedrijf financiering aangetrokken bij de bank. Het fashionbrand werd tijdens het traject bijgestaan door adviseurs van Baker Tilly Berk Corporate Finance.

Het spijkerbroekenmerk Lois stamt uit 1962, toen het jeanslabel werd opgezet in Spanje. Als onderdeel van het Spaanse familiebedrijf van de gebroeders Sáez Merino vergaarde het in de jaren ’70 wereldwijde bekendheid, toen Lois werd gedragen door celebraties uit de muziek- en sportwereld. Bogend op zijn faam, groeide Lois uit tot de grootste spijkerbroekenfabrikant van Europa. De broeken van het merk onderscheiden zich voornamelijk doordat de focus op plezier ligt. Waar andere jeansmerken zich volgens Lois voornamelijk richten op de functionele werkspijkerbroeken en de geschiedenis van cowboys en paarden, richt Lois zich op de creatie van een ‘fun pair of jeans’.

Tijdens de crisisjaren zag Lois zich echter gedwongen om een stap terug te doen. In 2008 vroeg het moederbedrijf van het merk faillissement aan, omdat het de schulden niet langer kon afbetalen. Het merk heeft vervolgens onder verschillende eigenaren en distribiteurs diverse herintroducties meegemaakt, in onder meer 2010, 2011 en 2013. Het grote succes bleef echter uit, mede doordat de afgelopen jaren een periode vormen die gekenmerkt werd door financiële malaise in de retailbranche.
Spijkerbroekenmerk Lois

Sinds 2014 is de licentie van Lois in handen van Los Hermanos Azules, een Nederlands bedrijf dat zich richt op de marketing en sales. De Nederlandse onderneming werkt nauw samen met LTM LTD, de Spaanse eigenaren van Lois, en Blosh, de agent van het spijkerbroekenmerk voor de Nederlandse markt.

Onder de vleugels van Los Hermanos Azules is Lois met een ware comeback bezig. Inmiddels worden de spijkerbroeken weer in zeven verschillende landen verkocht, via ongeveer 200 fysieke verkooppunten en een eigen webshop.

Het bedrijf heeft onlangs een nieuw strategisch plan opgesteld, waarin groei van het spijkerbroekenmerk centraal staat. Los Hermanos Azules wil autonome groei in de Benelux realiseren, uitbreiden naar markten buiten de Benelux actief en zijn online business kanalen opschalen om in te spelen op de in rap tempo groeiende e-commercemarkt. Volgens data van Ecommerce Europe is de Europese B2C e-commercemarkt naar verwachting volgend jaar goed voor €500 miljard aan omzet. Kleding is een van de grootste, belangrijkste segmenten van de e-retailindustrie. Om zijn plannen te kunnen realiseren heeft Los Hermanos Azules bancaire financiering aangetrokken. De eigenaars van de onderneming werden tijdens dit traject geadviseerd door corporate finance experts van Baker Tilly Berk.

Nieuws

Meer nieuws over