Turner zoekt senior consultants in Financial Services en Onderwijs

20 september 2016 Consultancy.nl

Turner, een specialist in strategie-implementatie, heeft de afgelopen periode zijn opdrachtenportfolio zien toenemen. Om tegemoet te komen aan de vraag naar zijn diensten, is het adviesbureau uit Leusden een recruitmentcampagne gestart. Via onder meer LinkedIn en Consultancy.nl is Turner op zoek naar vijf senior consultants die het bureau willen versterken, met een focus op de sectoren Financiële Dienstverlening en Onderwijs.

Opgericht in 1993 heeft Turner zich de afgelopen twintig jaar ontwikkeld tot een toonaangevend adviesbureau – in het bijzonder erkend voor zijn gefocuste positionering op strategie-implementatie. “Strategie-implementatie is dé concurrentiefactor van het komende decennium voor bedrijven”, zegt Peter de Bruin, directeur bij Turner, die vervolgt: “Wij zijn de enige specialist in de executie van strategische plannen. We merken sinds een aantal jaar dat onze onderscheidende positionering ook steeds beter wordt herkend door klanten. Vooral in tijden waarin de markt verandert en klanten hoge eisen stellen aan hun externe partners weten ze ons te vinden voor ‘strategy execution’ vraagstukken”.

Het adviesbureau heeft de afgelopen jaren stabiel gepresteerd en telt vandaag de dag zo’n vijftig projectmanagers en adviseurs. Turner levert zijn diensten binnen uiteenlopende sectoren variërend van de financiële en zakelijke dienstverlening, het onderwijs, uitgeverijen en de media, tot de publieke sector en de zorg. “De afgelopen maanden is het aantal opdrachtgevers dat zich tot onze dienstverlening wendt verder toegenomen”, vertelt De Bruin, met als gevolg dat het bureau aan het uitbreiden is. “Ons doel voor de rest van 2016 is om vijf nieuwe organisatieadviseurs aan ons team toe te voegen”, zegt Joachim Rullmann, HR Manager bij Turner en de belangrijkste verantwoordelijke voor het realiseren van de doelstelling. 

Gevraagd naar de belangrijkste drijfveer achter Turner’s groeiende populariteit onder opdrachtgevers, wijst De Bruin op de specialisatie die Turner heeft in strategie-implementatie. “Wij vertalen strategische plannen naar acties en helpen klanten vervolgens met het realiseren van concrete resultaten.” Toch is Turner niet het enige adviesbureau in Nederland dat zich vooral toelegt op strategie-implementatie – zo goed als alle grote consultancybureaus hebben een praktijk of een dienstenaanbod specifiek gericht op implementatievaardigheden. De Bruin vervolgt: “In onze visie is resultaat alleen duurzaam door de combinatie van inhoudelijke oplossingen (‘blauw, ratio’) en impactvol verandermanagement (‘rood, emotie, mens’). Met hoofd en hart, zoals wij dat intern noemen. Doordat we beschikken over experts op diverse functionele gebieden kunnen we vanuit deze visie een multidisciplinaire aanpak op maat ontwikkelen.”

Recruitmentuitdaging

Tegelijkertijd leidt de unieke combinatie van competenties en vaardigheden tot een grote uitdaging voor Rullmann. Vind maar eens binnen een paar maanden tijd – in een aantrekkende markt – vijf nieuwe ervaren organisatieadviseurs die voldoen aan het profiel, en die dan ook nog eens passen binnen de cultuur van het adviesbureau uit Leusden. Rullmann:Veel adviseurs bij de grote namen mogen óf een schitterend rapport presenteren in de hoop dat 10% hiervan echt tot implementatie komt, óf ze zitten minimaal een jaar te ploeteren in een taaie implementatie en verrichten een bijdrage ver onder hun kunnen.” Adviseurs die zich thuis voelen bij Turner zijn volgens Rullmann persoonlijkheden die regelmatig de strategie herijken door continue met kleinschalige experimenten nieuwe oplossingsrichtingen te verkennen. Om vervolgens op te schalen wat werkt en te stoppen wat weinig waarde toevoegt. Denken en doen tegelijkertijd, met kleine adviesteams maar met grote klantteams. Energie en kwaliteit mobiliseren om samen doorbraken te realiseren.

Voor potentiële geïnteresseerden luidt de hamvraag: ‘waarom zou ik voor Turner kiezen?’ Volgens Rullmann onderscheidt Turner zich op werkgeversvlak vooral door het “unieke DNA” van het bureau. “Turner is een middelgroot adviesbureau, we hebben een hechte cultuur met z’n allen.” Gevraagd naar hoe die cultuur er uit ziet, geeft Rullmann aan: “Onze cultuur kenmerkt zich doordat er veel vertrouwen wordt gegeven in combinatie met continue en directe feedback. Dit maakt een prikkelende cocktail waarin zowel talenten en seniors zich versneld doorontwikkelen.” Ook omschrijft hij Turner als een bureau waar ondernemerschap hoog in het vaandel staat: “Adviseurs krijgen de ruimte, sterker nog, we stimuleren het feit dat ze de ruimte nemen om te denken en handelen als ondernemers. Binnen de kaders van onze visie uiteraard”.

Hij geeft een voorbeeld: “Jeroen Visscher, een van de vier directeuren van Turner, heeft zijn specialisme performance management gecombineerd met zijn passie voetbal. De afgelopen jaren schreef hij het boek Louis van Gaal – Hoe smeed je wereldkampioenen? en werkte hij als gastdocent voor de KNVB-opleiding Coaches Betaald Voetbal samen met startende coaches als Van Nistelrooy, Van Bommel, Jonk en Davids. Daarmee inspireert hij zijn klanten door bijvoorbeeld met een selecte groep klanten een kijkje in de keuken van de Real Madrid Football Academy te nemen, of door Virtual Reality(VR)-experts van Arsenal te koppelen aan CEO’s van Bank-Verzekeraars om de toepasbaarheid van VR in hun sector te onderzoeken.” 

Turner zoekt senior consultant in Financial Services en Onderwijs

Met het oog op de nieuw te werven professionals, is Turner vooral op zoek naar medior adviseurs (manager-level) voor de sectoren Financiële Dienstverlening (primair banken en verzekeraars) en Onderwijs (MBO-HBO-WO). Consultants die zich uiteindelijk bij Turner aansluiten als adviseur, worden geplaatst in teams waarin ze werken aan ‘high-impact’ projecten. Zo helpt Turner verschillende onderwijsinstellingen door het land met het verbeteren van het rendement van de bedrijfsvoering. “Recent hebben we een hogeschool geholpen met het realiseren van een duurzame verbetering van het studiesucces – een van de belangrijkste KPI’s binnen het hoger onderwijs. In een half jaar tijd zijn de onderwijsprocessen doorgelicht en zijn tal van interventies uitgevoerd door verbeterteams. Het resultaat: meer samenwerking tussen studenten, docenten en diensten, met onderaan de streep een hogere kans op studiesucces.”

Consultants die zich aansluiten bij de Financial Services praktijk van Turner werken bijvoorbeeld voor banken, zoals Deutsche Bank en KAS Bank, en grote verzekeraars als Aegon en Univé. Een van de programma’s die Turner in de afgelopen periode heeft afgerond is een groot lean-traject bij zorgverzekeraar De Friesland. Het project moest zorgen voor grote verbeteringen in de Klantenservice (bijvoorbeeld een kwalitatieve verbetering in het callcenter), bottom-up innovatie (bijvoorbeeld: droegen collega’s voorheen één keer per maand een idee aan, nu hangt er een bord met ideeën), en efficiencyslagen (bijvoorbeeld: veel meer polissen worden digitaal verwerkt). 

Kanalen

Voor het vinden van de juiste kandidaten zet Rullmann vier kanalen in die allemaal een evenredig aandeel hebben in de werving. Headhunting (“vooral voor hogere functies nog steeds onmisbaar”), collega’s (‘referral recruitment’) en opdrachtgevers “zij tippen ons regelmatig over goede kandidaten”). Daarnaast is er een duidelijk stijging in het succes van online en sociale media kanalen kanalen zoals LinkedIn en Consultancy.nl. Dit bleek de afgelopen jaren effectief te werken, zowel vanuit conversie- als kostenperspectief gezien, vertelt hij: “Een groot gedeelte van onze new hires vinden we via het netwerk van collega’s en opdrachtgevers”. Hoeveel precies wil Rullmann vanuit concurrentieoogpunt niet kwijt, wel geeft hij aan dat de toenemende populariteit van sociale media kanalen hierin een belangrijke rol spelen.

Nieuws

Meer nieuws over