13 goede doelen in de race voor De Transparant Prijs 2016

21 september 2016 Consultancy.nl

Nog dertien goede doelen en social enterprises zijn in de race voor de 2016 editie van De Transparant Prijs, een prijs die wordt verleend aan goede doelen die het publiek het beste informeren over hun maatschappelijke impact. De Transparant Prijs is een initiatief van PwC en wordt ook dit jaar weer mede mogelijk gemaakt door De Nationale Postcodeloterij. Op woensdag 28 september vindt de prijsuitreiking traditiegetrouw plaats in de Nieuwe Kerk te Den Haag.

Voor alweer de dertiende keer zal eind dit jaar De Transparant Prijs worden uitgereikt. Deze jaarlijkse prijs is onderdeel van het Corporate Responsibility (MVO-) beleid van PwC*, waarmee actieve ondersteuning geboden wordt aan de goededoelensector in Nederland. Wim van Ginkel, Senior Director bij PwC licht toe: “Wat in 2004 begon als een aanmoedigingsprijs om jaarverslagen van fondsenwervende goede doelen naar een hoger niveau te tillen, is anno 2016 een platform dat aan Nederland wil laten zien welke maatschappelijke impact en resultaten goede doelen en social enterprises hebben.”

De Transparant Prijs 2016De Transparantie Prijs is specifiek bedoeld voor maatschappelijke organisaties die aan fondsenwerving doen onder het Nederlandse publiek en die geld en/of middelen besteden aan een maatschappelijk of charitatief doel, en die met hun jaarverslag donateurs het beste informeren over hun inspanningen van het afgelopen jaar. Net als vorig jaar wordt de 2016 editie van De Transparantie Prijs opnieuw ondersteund door de Nationale Postcode Loterij, die wederom €100.000 beschikbaar stelt aan de winnaars.

“Goede doelen en sociale ondernemers mogen veel meer trots laten zien op wat bereikt wordt aan maatschappelijke impact en ons meenemen in de droom die ze hebben om de wereld beter en mooier te maken”, stellen initiatiefnemers PwC en De Nationale Postcode Loterij in aanloop naar de prijsuitreiking, die op 28 september in de Nieuwe Kerk van Den Haag zal plaatsvinden. Dan zal Herman Wijffels, sinds 2013 juryvoorzitter van De Transparant Prijs, de diverse prijzen uitreiken aan de winnaars.

Deze winnaars zullen voortkomen uit dertien overgebleven goede doelen en social enterprises, die binnen de verschillende categorieën nog in de race zijn voor een prijs. Hieronder een overzicht van de genomineerde organisaties:

Categorie kleine goede doelen (< €2 miljoen aan inkomsten)
Heifer, Mama Alice en Women on Wings

Categorie grote goede doelen (> €2 miljoen aan inkomsten)
Plan Nederland, Red een Kind, Simavi en The Hunger Project

13 goede doelen

Categorie social enterprises:
Bakkerscafé Brood op de plank, FairMail en Tony's Chocolonely

Categorie ‘Meest impactvolle boegbeeldproject’:
Amref Flying Docters, met het project ‘Leap’, een innovatief mobiel platform voor training van gezondheidsvrijwilligers in Afrika waardoor goede en toegankelijke gezondheidszorg verbeterd is. Inmiddels zijn 3.000 gezondheidsvrijwilligers in Kenia op het platform aangesloten en op succesvolle wijze getraind via hun mobiel.

De Hartstichting, met het project ‘Nederland één 6-Minutenzone’, waarmee de Hartstichting wil bereiken dat iedereen die in Nederland een hartstilstand krijgt, binnen 6 minuten gereanimeerd wordt. Als dit gerealiseerd wordt, kunnen jaarlijks minimaal 2.500 levens worden gered.

Het Rode Kruis, met het project ‘Welkom Winkels’, waarmee het Rode Kruis de vraag van vluchtelingen (naar kleding en spullen) en aanbod van vrijwilligers (die concreet wilden helpen) bij elkaar zijn gebracht. Meer dan 10.000 vluchtelingen ontvingen kleding en spullen en er zijn ruim 6.700 vrijwilligersdiensten gedraaid.

In 2015 wisten Plan Nederland, Mama Alice, FairMail en Terre des Hommes de ‘Transparant Prijs’ in de wacht te slepen.

* Met wereldwijd meer dan 208.000 professionals in 157 landen behoort PwC tot de grootste accountancy- en adviesorganisaties ter wereld. In Nederland telt PwC circa 4.700 medewerkers.

Nieuws

Meer nieuws over