GfK topman Matthias Hartmann vertrekt na verschil in inzicht

06 september 2016 Consultancy.nl

Matthias Hartmann, topman van GfK, zal het marktonderzoeksbureau eind december verlaten. Dat meldt GfK in een persbericht. Hartmann had een ander beeld van het pad dat GfK op de lange termijn zou bewandelen dan meerderheidsaandeelhouder GfK Verein. Ook Arno Mahlert, voorzitter van de Supervisory Board, is vanwege een meningsverschil met GfK Verein opgestapt.

Matthias Hartmann is sinds 2011 Chief Executive Officer van GfK, een van de grootste marktonderzoeksbureaus ter wereld met vestigingen in meer dan 100 landen en ruim 13.000 werknemers, en de grootste in Nederland. Hij werd aangesteld om het bedrijf grootschalig te reorganiseren en te digitaliseren. Voor zijn CEO-schap bij GfK werkte Hartmann zo’n 23 jaar voor IBM, waar hij ruime ervaring op heeft gedaan op onder meer het gebied van digitale transformaties. In zijn laatste functie bij IBM was Hartmann actief als VP en Global Leader Strategy and Industries.

Matthias Hartmann - GfK

Hoewel in 2014 Hartmann’s contract voor vijf jaar verlengd werd – tot 30 november 2019 – kwam halverwege augustus het nieuws naar buiten dat de CEO in overeenstemming met de Raad van Toezicht van GfK SE heeft besloten om het bedrijf vervroegd te verlaten. Eind 2016 legt hij zijn functie als CEO naast zich neer. Aanleiding hiervoor is een verschil in inzicht tussen Hartmann en de meerderheidsaandeelhouder van het bedrijf, GfK Verein, over de strategie en bedrijfsplannen voor de lange termijn. Bovendien vielen de halfjaarcijfers van het bureau tegen. 

Hartmann vertelt: “Het tweede kwartaal van dit jaar was een teleurstelling. We moesten voorzieningen nemen doordat een aantal groei-initiatieven in de Consumer Choices sector werden vertraagd. Onze focus ligt nu op het oplossen van de opstartproblemen van deze projecten en het vergroten van de externe orderintake in de Consumer Experiences sector. De extra maatregelen die we hebben genomen om kosten te besparen en middelen anders te verdelen zullen positief bijdragen aan de prestaties in de tweede helft van het jaar.”

Tot het eind van het jaar zal Hartmann zijn verantwoordelijkheden overdragen aan zijn collega-bestuurders. Gerhard Hausruckinger, als bestuurder verantwoordelijk voor de Consumer Choices sector, heeft vanaf 1 september de rol van interim woordvoerder van de bestuursraad op zich genomen.

Raad van Toezicht

Naast het vertrek van CEO Hartmann maakte GfK bekend dat ook Arno Mahlert, voorzitter van de Raad van Toezicht, zijn ontslag heeft ingediend. Mahlert vertrekt op 12 september 2016 bij GfK, mede als gevolg van een meningsverschil met de meerderheidsaandeelhouder. Hij maakt al sinds 2004 onderdeel uit van de Raad van Toezicht en deed sinds 2008 dienst als diens voorzitter. De overige toezichthouders en de President van GfK Verein, Hubert Weiler, hebben beide heren bedankt voor hun betrokkenheid, hun onvermoeibare inzit en hun prestaties en wensen hen beide succes in de rest van hun professionele carrière.

Nieuws

Meer nieuws over