In gesprek met Susanne Chamalaun, adviseur bij Turner

26 augustus 2016 Consultancy.nl

Na een aantal jaar als advocate gewerkt te hebben maakt Susanne Chamalaun de overstap naar de consultancybranche. Inmiddels is Chamalaun is zo'n vijf jaar als adviseur werkzaam voor organisatieadviesbureau Turner – in gesprek met Consultancy.nl vertelt ze onder meer over haar rol bij het kantoor, hoe zij de bedrijfscultuur binnen Turner ervaart en strategie-executie anno 2016.

Met meer dan vijftig professionals is Turner een organisatieadviesbureau uit Leusden dat zich specialiseert in het ontwerpen, uitvoeren en borgen van strategie. “Het duurzaam realiseren van financiële en operationele prestatieverbeteringen van organisaties en daarmee van de mensen die er werken”, zo luidt de missie van Turner. Belangrijk is het woord ‘duurzaam’ dat aangeeft dat Turner organisaties helpt te ontwikkelen om vervolgens zelf resultaat te boeken – ook nadat het adviesbureau weer vertrokken is. Hierin staat voorop dat Turner deze prestaties niet alleen levert, maar in samenwerking met de klantorganisatie. Doordat de organisatie zelf eigenaar blijft, is de betrokkenheid en het draagvlak groter, en het resultaat sterker. Het adviesbureau werkt vanuit vier expertise gebieden en is actief in diverse sectoren waaronder Onderwijs en Financiële dienstverlening.

De afgelopen jaren heeft Turner zijn team regelmatig versterkt met nieuwe adviseurs. Recente versterkingen van het team waren onder meer de benoeming van André Holwerda (in juli) als Director Financial Services, de nieuwe Business Analyst Coco Korse (afgelopen april) en de komst van Peter Weijland als Programmamanager Onderwijs (eind 2015). Een adviseur die al meerdere jaren meedraait binnen Turner is Susanne Chamalaun, die in 2006 en 2007 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam afstudeerde in respectievelijk Nederlands Recht en Bedrijfseconomie. Ze startte haar loopbaan vervolgens als advocate bij De Brauw Blackstone Westbroek, waar ze actief was op het gebied van mededinging. In 2011 besloot Chamalaun de overstap te maken naar de adviesbranche, waar ze bij Turner werd aangesteld als adviseur. 

Susanne Chamalaun - Turner

De afgelopen vijf jaar heeft Chamalaun zich vooral beziggehouden met opdrachten bij banken en verzekeraars waarin het optimaliseren van processen centraal stond. Dit altijd in nauwe samenwerking met de mensen werkzaam in het proces om niet alleen voor hen maar vooral ook mét hen de resultaten merkbaar te verbeteren. Volgens Turner ligt de uitdaging voor Chamalaun dan ook in het “begrijpen hoe een organisatie werkt en op welke manier deze effectief verbeterd kan worden” en weet zij “op systematische wijze grote hoeveelheden informatie te verwerken en er een logische structuur in aan te brengen.” Dit draagt er volgens Turner aan bij dat Chamalaun “in korte tijd cruciale verbanden weet te leggen en de kern van een vraagstuk weet te vinden.” Turner geeft aan voortdurend op zoek te zijn naar mensen als Chamalaun, die als senior-adviseur met de klant aan de slag gaan om de strategie van de klantorganisatie echt werkend te krijgen.

Om nog meer te weten te komen over haar eigen ervaringen van de afgelopen jaren, en hoe het is om als adviseur voor Turner te werken, stelde Consultancy.nl Chamalaun enkele vragen:

Na je afstuderen werkte je enkele jaren als advocate, maar verruilde je juridische rol voor een uitdaging in de adviesbranche. Wat deed je hiertoe besluiten, en waarom koos je juist voor Turner?
Mijn interesse voor bedrijfsmatige processen en de wens om organisaties te helpen verbeteren vormden voor mij de aanleiding om over te stappen naar de consultancy. De manier van werken voor en met de klant trokken mij aan bij Turner.

Je bent inmiddels zo’n vijf jaar werkzaam bij Turner. Aan wat voor soort projecten heb jij een bijdrage mogen leveren?
Ik heb bijgedragen aan diverse soorten procesoptimalisaties binnen banken en verzekeraars. Dit ging zowel over processen aan de voorkant van de organisatie als ook de samenwerking met mid-offices en back-offices. In de diverse projecten was er altijd veel aandacht voor het inrichten van continu verbeteren zodat na de initiële verbeteringen de organisatie zelf in staat is te blijven verbeteren.

Turner adviseurs staan echt naast de klant en denken actief mee met wat er speelt

Hoe zal het strategie-executiedomein zich de komende jaren gaan ontwikkelen denk je? Waar liggen de belangrijkste uitdagingen voor Turner en jouw rol als adviseur?
In strategie-implementatie zal het steeds belangrijker worden om snel resultaten te realiseren. Zodra er verbeteringen zijn vastgesteld, is het nodig om deze te testen in de praktijk en de resultaten te monitoren. Op die manier kunnen succesvolle verbeteringen snel breed geïmplementeerd worden.

De laatste jaren is het aantal concurrenten in de adviesbranche enorm toegenomen. Hoe weet Turner zich volgens jou van de concurrentie in de markt te onderscheiden?
Cruciaal hierin is de link die Turner en de Turners weten te maken met de klant. We staan als adviseurs niet tegenover onze klanten maar echt ernaast. Om actief mee te denken met wat er speelt, wat écht belangrijk is en ook om kritisch te kunnen zijn.

Hoe zou je de cultuur binnen Turner omschrijven? Wat kenmerkt de organisatie?
Turner wordt gemaakt door de Turners. Mensen die met hart en ziel adviseur zijn en het beste voor de klant willen. Wat naar mijn idee Turners uniek maakt is dat we oprecht trots kunnen zijn, niet zozeer op onszelf maar juist op een collega of op de klant!

Nieuws

Meer nieuws over