Accuracy wil binnen drie jaar verdubbelen in Nederland

29 augustus 2016 Consultancy.nl

De Nederlandse tak van Accuracy wil binnen drie jaar verdubbelen. Dat zegt Leontine Koens-Betz, Managing Partner van Accuracy, een financieel adviseur op gebied van overnames, disputen en herstructureringen. Tegenover Consultancy.nl weidt zij uit over de “ambitieuze, maar niet onmogelijke opgave” en legt uit hoe Accuracy zich volgens haar van zijn concurrenten in de markt weet te onderscheiden.

Accuracy werd in november 2004 opgericht door een groep oud-medewerkers van Arthur Andersen in Frankrijk. Als gevolg van de convergentie tussen audit- en advisory dienstverlening waren de oprichters van mening dat er een onafhankelijke speler moest komen op het gebied van financieel advies. Na de oprichting in Parijs groeide de footprint van het advieskantoor snel. In 2006 opende Accuracy haar tweede kantoor in Madrid. In juni 2007 volgde de oprichting van Accuracy in Nederland. Het Nederlandse kantoor, dat gevestigd is op Schiphol WTC, staat onder leiding van Leontine Koens-Betz, die in 2007 startte bij het kantoor en daarvoor werkte bij KPMG en Arthur Andersen, waar ze haar loopbaan begon. Onder het leiderschap van Koens-Betz is de Nederlandse tak van Accuracy gegroeid naar een team van bijna twintig professionals*.

Naast overname- en verkooptrajecten verstrekt Accuracy ook financieel advies bij disputen, waarderingen en herstructureringen. Het eerste halfjaar van 2016 heeft het bureau weer veel Private Equity (PE) gerelateerde transacties ondersteund. “Vorig jaar was bij ons 30% tot 40% van de transactie-ondersteuning aan PE gelinkt, dit jaar is dat 50 tot 60%”, vertelt Koens-Betz. Zo adviseerde Accuracy onder andere bij de investering van Standard Investment in Burger King en Micro Machine Group, bij de overname van Noppies en Petrol Industries door investeerder Vendis Capital, maar ook bij de overname van Den Braven (voorheen Egeria) door Arkema en Canal Bike door het Zweedse Strömma. Accuracy Nederland wordt daarnaast regelmatig ingeschakeld voor het doen van waarderingen in het kader van geschillen. Koens-Betz: “We worden steeds vaker betrokken bij interne onderzoeken bij grote corporates**.”

Accuracy Nederland wil binnen drie jaar verdubbelen

Koens-Betz laat tegenover Consultancy.nl weten de ambitie te hebben om Accuracy binnen drie jaar uit te breiden naar een team van dertig professionals. Deze groei is volgens Koens-Betz een gevolg van de groeiende vraag uit de markt naar Accuracy’s diensten en de veranderende eisen van klanten, die te maken krijgen met steeds complexere uitdagingen en een snel veranderend marktlandschap. Hierdoor verlangen klanten in toenemende mate integrale dienstverlening, met een strategische component als de basis. Voor de uitbreiding van het team is Accuracy volgens Koens-Betz op zoek naar zowel ervaren professionals als net afgestudeerde talenten.

Niet alleen Accuracy is in beweging en heeft ambitieuze plannen. Ook de gehele M&A markt – een van de meest wispelturige segmenten binnen de adviesbranche – zag de laatste jaren veel activiteit, met vorig jaar een recordjaar door de verbeterde economie, veel honger naar deals, uitpuilende kassen van private equity partijen en de enorme golf aan consolidaties binnen de markt. Het verleden biedt echter geen garanties voor de toekomst, erkent ook Koens-Betz: “Je bent zo goed als je laatste opdracht en je moet je keer op keer bewijzen. Klanten keren alleen bij je terug bij een succesvolle samenwerking.”

Tegen het licht van de marktontwikkelingen en met het oog op de toekomst, luidt voor Accuracy de belangrijkste vraag: “Hoe kan het kantoor zich van andere bureaus onderscheiden?” Koens-Betz wijst op vier aspecten. Allereerst valt of staat alles bij een goede relatie met de klant, waarbij regelmatig contact essentieel is. Alleen zo kun je echt meedenken en erachter komen wat de klant nodig heeft, wat hem wakker houdt of zorgen geeft, aldus de topvrouw.

“We zijn continu in gesprek met onze klanten om hun behoeften te achterhalen. Wanneer er bijvoorbeeld spoed is met het oog op een voor de klant belangrijke rapportage, dan schakelen we bij door bijvoorbeeld meer mankracht in te zetten. We geven onze klanten waar nodig altijd net dat beetje extra”, licht Koens-Betz toe.

Accuracy - Klantbehoeften

Ook wijst ze op de toename van de vraag naar onafhankelijk advies. Het imago van de accountancybranche heeft de afgelopen jaren een tik gehad. Zo waren er diverse spelers betrokken bij allerlei schandalen. Als gevolg daarvan worden organisaties die fungeren als zowel accountant, consultant en onafhankelijke onderzoeker vaker als minder geloofwaardig beschouwd, schetst Koens-Betz. “En daar plukt een onafhankelijke partij als Accuracy de vruchten van.”

Een derde aspect waarin Accuracy zich volgens Koens-Betz onderscheidt, is de flexibiliteit van het kantoor, waardoor het snel kan inspelen op veranderingen in de markt, niet alleen in Nederland, maar ook internationaal. Koens-Betz spreekt dan liever ook over Accuracy als internationale onderneming en niet over aparte vestigingen in de diverse landen. “Door onze internationale organisatie en staffing kunnen we snel schakelen in het geval van internationale verzoeken van onze klanten.”

Tenslotte benadrukt Koens-Betz de volgens haar “unieke bedrijfscultuur” van het advieskantoor, waarin “teamwork centraal staat en belangrijke beslissingen samen worden genomen”. Zo worden in de drie verschillende sollicitatieronden van kandidaten die solliciteren bij Accuracy telkens twee andere medewerkers betrokken, die elk een stem hebben in het al dan niet aannemen van de kandidaat. De cultuur van Accuracy kenmerkt zich volgens Koens-Betz verder door de “onderlinge solidariteit, transparantie en open communicatie”, eigenschappen die het Franse kantoor van Accuracy al twee jaar op rij een #1 notering in de ‘Great Place To Work
’ ranking als beste werkgever heeft opgeleverd. 

* Wereldwijd telt Accuracy meer dan 300 consultants.

** Tot de klantenkring van Accuracy behoren ondernemingen als DSM, Suez, Philips, Arkema, Unibail- Rodamco, Waterland en Oxyma.

Nieuws

Meer nieuws over