Topman Zander Colaers over het geheim en de aanpak van Cegeka

05 september 2016 Consultancy.nl

Zander Colaers is sinds 1 januari 2016 managing director van Cegeka Nederland. Daarnaast is hij COO van de infrastructuurtak van de gehele Cegeka Groep. Daarvoor was Colaers COO en directeur van de divisie Outsourcing van Cegeka, waar hij nu acht jaar werkzaam is. Eerder in zijn loopbaan werkte hij meer dan 15 jaar bij PinkRoccade en Philips in diverse directiefuncties. In gesprek met Consultancy.nl vertelt hij over de aanpak van het bedrijf, de perspectieven in Nederland, de marktontwikkelingen op het gebied van outsourcing en natuurlijk over de rol van consultancy.

Wat voor bedrijf is Cegeka?
“Cegeka is een onafhankelijke ICT–dienstverlener. We helpen onze klanten met IT-consultancy-opdrachten, de integratie van ICT-infrastructuur, de ontwikkeling en implementatie van toepassingen en het outsourcen van applicaties en infrastructuur. Cegeka is van origine Belgisch en we zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een Europees bedrijf met vestigingen in Nederland (Veenendaal en Eindhoven), Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië. Bij Cegeka werken nu ongeveer 3.600 mensen die in 2015 samen een omzet hebben gerealiseerd van €369 miljoen, een groei van 31% vergeleken met het jaar daarvoor.”

Hoe staat Cegeka er voor in Nederland?
“In Nederland zijn we vooral bekend als aanbieder van outsourcing van de IT-infrastructuur binnen een hybride cloud-configuratie. Dat wil zeggen dat we een deel van die infrastructuur vanuit de cloud aanbieden – vanuit ons eigen datacenter – geïntegreerd met het deel van de infrastructuur die bij de klant blijft staan of in de public cloud bij spelers als bijvoorbeeld Microsoft en Amazon. Als ik afga op de klanttevredenheid, zijn we daar zeer succesvol in. Uit onafhankelijk onderzoek van Giarte en Whitelane / Quint Wellington Redwood komt al voor het tweede achtereenvolgende jaar naar voren dat die klanttevredenheid op het hoogste niveau is en blijft. Daar staat Cegeka inmiddels wel om bekend.”

Zander Colaers - Cegeka

Welke perspectieven ziet u voor Cegeka in Nederland?
“We zien in Nederland veel mogelijkheden voor groei. Mede dankzij een aantal overnames op Europees niveau kunnen we ons klantportfolio verder uitbreiden. We richten ons vooral op het middensegment en de bovenkant daarvan. We hebben behoorlijke groeiambities en die willen we vormgeven via zowel autonome groei als overnames. Zo willen we hier actief worden – in België zijn we dat al - op het gebied van applicatieontwikkelingen. We zijn daarom op zoek naar een overnamekandidaat op het gebied van agile softwareontwikkeling en mobile applicaties.  We willen in Nederland graag mee spelen in het digitaliseren van bedrijfsprocessen en waarvoor er een grote markt is. Verder geven we veel aandacht aan het opbouwen van een trusted partnership met onze klanten.”

Elk bedrijf roept dat de klant centraal staat, maar het is jullie blijkbaar echt gelukt. Hoe?
“Ja, iedereen weet wel dat de klant centraal moet staan. Het klinkt als de normaalste zaak van de wereld, maar uit de scores van de onderzoeken die ik eerder noemde blijkt dat het helemaal niet zo normaal en gemakkelijk is om dat ook daadwerkelijk te doen. Een paar aspecten die voor ons belangrijk zijn: een hoge mate van pragmatisme, we steken onze handen uit de mouwen en staan met onze voeten in de klei om problemen op te lossen. Daarna kijken we hoe eventuele problemen verder te voorkomen zijn. We kunnen ook snel reageren, maar wel binnen een structureel en planmatig geheel. Ik weet dat dit allemaal heel normaal is, het zijn open deuren. Toch laat de praktijk laat zien dat dit bijzonder is.”

Maar waarom lukt het Cegeka dan wel? Wat is jullie geheim?
“We hebben altijd al een bedrijfscultuur die er op is gericht zo dicht mogelijk bij de klant te staan. We acteren niet hiërarchisch, zodat de lijnen erg kort zijn. Daarnaast vinden we ondernemerschap erg belangrijk. Dat betekent dat we onze mensen echt het mandaat geven te doen wat goed is voor de klant. Empowering the people dus! Maar dat lukt alleen als we vanaf de top van de organisatie naar beneden voortdurend het belang van de klantfocus uitstralen. Dit ligt misschien ook nog voor de hand, maar ons echte geheim is een manier van werken die schaalbaar is, dus kan meegroeien met de klanten én met de groei van Cegeka zelf. Hierin zijn we enorm gegroeid in de afgelopen jaren en we kunnen de governance van uitbestedingstrajecten steeds beter inrichten.”

Welke rol heeft consultancy hierbij?
“Ons uiteindelijke doel is de klant alle zorg voor zijn IT- infrastructuur uit handen nemen. We proberen daarom ook meer en meer de rol van een adviseur te vervullen, want goed advies is een cruciaal element om dat doel te bereiken. We vinden dat het zelfs nog een stap verder moet gaan en dat we als aanbieder een rol krijgen in het managementteam van de klant en vanuit die positie kunnen adviseren.”

Cegaka

Denk je dat klanten hier op zitten te wachten?
“Nou, daar is nog wel een verschuiving in het denken voor nodig. Vroeger bestond er nogal wat wantrouwen rond outsourcing. Klanten wilden voortdurend controleren of de leverancier wel deed wat hij moest doen. Op zich niet zo vreemd, gezien de afhankelijkheid van een IT-infrastructuur. Waar we nu naar toe gaan is het ‘opschuiven’ in verantwoordelijkheid: de aanbieder wordt medeverantwoordelijk voor het resultaat met als gevolg dat er veel minder controle nodig zal zijn. Ik verwacht dan ook dat op termijn de werelden van de klant en van de outsourcingsaanbieder verder naar elkaar toe zullen groeien.”

Welke voordelen verwacht je hier van?
“Vooral veel meer snelheid in wat wij als leverancier voor elkaar kunnen krijgen. Voor de klant vertaalt zich dit in een veel wendbaarder IT-infrastructuur. En voor de consultant betekent het meer eenheid en minder ruis in het uitbestedingstraject. Ik verwacht dat het naar elkaar toegroeien de komende jaren tot op managementniveau zal plaatsvinden. Het is ook een visie die we heel bewust aan onze klanten overbrengen. Het moet de deur openzetten voor een intensievere samenwerking, waarbij het vooral zal gaan over onze bijdrage aan de business van de klant.”

Wat zie je nog meer veranderen als het om outsourcing gaat?
“De dialoog van morgen moet vooral gaan over het totale veld. Wat moet er gebeuren om over de hele linie ‘lean en efficiënt’ te worden? Het zal duidelijk zijn dat dan het optimaal afstemmen van de organisatie op de outsourcing en participatie van het managementteam onontbeerlijk zal zijn. Ons doel is te komen tot een reeks processen, zonder dat discussie nodig is over welke technologie er dan precies gebruikt wordt. Ik denk dat over drie jaar de markt voor outsourcing daarom heel anders zal zijn dan nu. Dat neemt niet weg dat kostenbesparingen een belangrijke driver blijven voor outsourcing. Besparen op kosten kan ook echt en omdat we blijven innoveren blijft dat ook in de toekomst mogelijk. Als ik dat klanten vertel, blijkt dat toch vaak een eyeopener.”

Zijn er al klanten die zover zijn?
“We zijn al drie jaar aan het evangeliseren en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. We hebben nu de eerste klanten waarmee we op managementniveau bij elkaar komen om te praten over strategie en visie. We kijken dan ook steeds vaker naar meer dan alleen het kavel dat wordt uitbesteed, en dus ook breder dan alleen de IT-infrastructuur.

Vergeet niet, dit zijn gesprekken die voor ons erg belangrijk zijn, We leren daar erg veel van.”

Nieuws

Meer nieuws over