Simon-Kucher & Partners stevent af op nieuw recordjaar

15 augustus 2016 Consultancy.nl

Simon-Kucher & Partners is 2016 goed begonnen – het consultancykantoor heeft in de eerste helft van dit jaar een omzet van €116 miljoen gerealiseerd, 19% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook voegde Simon-Kucher twee kantoren toe aan zijn bestand – in Hamburg en Stockholm – waarmee het adviesbureau nu actief is in 33 locaties verspreid over 23 landen, met een vast personeelsbestand van 930 professionals.

Opgericht in 1985 in Duitsland, heeft Simon-Kucher & Partners de afgelopen tien jaar uitstekende zaken gedaan. Het kantoor ontving de afgelopen jaren diverse awards en veel erkenning en wordt door zijn groei en reputatie in de markt zelfs gezien als een van de ‘groeibriljanten’ van de wereldwijde adviesbranche.

En niet zonder reden. In 2000 behaalde Simon-Kucher nog een omzet van zo’n €24 miljoen, maar in tien jaar tijd wist het bureau zijn omzet te verhogen naar €105 miljoen. En in 2015, nog geen vijf jaar later – toen het kantoor zijn dertigste verjaardag vierde
 – sloot Simon-Kucher het boekjaar af met een omzet van maar liefst €209 miljoen.

Aan het begin van 2016 kondigden Klaus Hilleke and Georg Tacke, de co-CEO’s van Simon-Kucher & Partners, aan dat ook dit jaar weer een recordbrekend jaar beloofde te worden. Ze spraken voor 2016 de ambitie uit om een omzet van €240 miljoen te realiseren. Inmiddels, een half jaar later blijkt uit de halfjaarlijkse resultaten dat de sales & marketing specialist goed op weg is om het nieuwe omzetdoel te realiseren. Het eerste halfjaar van 2016 zag een behaalde omzet van €116 miljoen, ongeveer de helft van de beoogde target. Met orders in de pijplijn voor dit jaar ter waarde van zo’n €130 miljoen, geven Hilleke en Tacke aan dat – indien alles volgens plan verloopt – ze er veilig van uit kunnen gaan dat ze tegen het einde van dit jaar de doelstelling zullen realiseren.

Simon-Kucher & Partners stevent af op nieuw recordjaar

Het zijn vooral Simon-Kucher’s activiteiten in de Verenigde Staten, die sterk hebben bijgedragen aan het uitzonderlijke halfjaarlijkse resultaat. De groei ligt daar boven de 30%, gedreven door een sterke ontwikkeling aan de westkust. Zo opende Simon-Kucher onder meer een tweede kantoor in Silicon Valley, waardoor het adviesbureau een nóg grotere rol in de regio speelt (de kantoren zijn gevestigd in San Francisco en Mountain View). Maar ook in Nederland houdt de groei, gedreven vanuit het kantoor in Amsterdam, onafgebroken aan. “We merken dat omzetverhogende initiatieven steeds meer aandacht krijgen”, stelt Onno Oldeman, Managing Partner van het kantoor in Amsterdam. “Daarnaast valt ons op dat bedrijven steeds meer aandacht besteden aan het innoveren van hun verdienmodel, een onderwerp in de kern van ons specialisme”, aldus Oldeman.

In lijn met de algehele zichtbare trend binnen de adviesbranche, is het ‘digital’ dat ook voor Simon-Kucher de basis vormt voor de sterke groei. “Of het nou komt door ‘The Internet of Things’, de grote toename in online verkoopkanalen of de Fintech-revolutie in banking – bedrijven worden op alle fronten gedwongen hun traditionele verdienmodel te herzien en toekomstbestendig te maken. Dit is al dertig jaar onze specialiteit en derhalve zien de vooruitzichten voor 2016 er veelbelovend uit”, zegt Hilleke. Gevraagd naar wat de bestuurders zien als de belangrijkste succesfactor achter het toenemende aantal klanten dat zich tot Simon-Kucher wendt, wijst Tacke op het vermogen van de organisatie om “strategie te vertalen naar resultaten onder de streep.” Hij vervolgt: “Groei in aantal klanten zonder aandacht te besteden aan winstgevendheid is niet langer voldoende voor investeerders; steeds vaker willen ze winstgevende groei zien.” Tacke besluit: “Wij helpen bedrijven om innovatieve ideeën om te zetten in duurzame winst.”

Met het oog op de impact van de Brexit die zich vorige maand voltrok, geeft Tacke aan dat hij geen grote impact verwacht op de projecten van Simon-Kucher en dat als er al een effect zou zijn op de performance van het adviesbureau, dat die dan juist positief is. “Veel van onze klanten voelen zich onzeker door de veranderende situatie. Ook hier kunnen wij ondersteunen door, bijvoorbeeld, een strategie te ontwikkelen om met een zwakke Britse pond om gaan”, aldus Tacke.

Gerelateerd: Simon-Kucher verdrievoudigt omzet in 10 jaar.

Nieuws

Meer nieuws over