XXL-distributiecentra met opmars bezig in Nederland

02 augustus 2016 Consultancy.nl

Het aantal mega-distributiecentra in ons land is de afgelopen jaren fors toegenomen. Sinds 2013 zijn er bijna 30 nieuwe grootschalige XXL-distributiecentra geopend, samen goed voor een grondoppervlakte van 2,0 miljoen m2. De corridor Rotterdam - Brabant - Limburg is het populairst onder exploitanten van distributiecentra.

XXL-distributiecentra zijn vestigingen die een oppervlakte hebben van meer dan 40.000 m2. In de afgelopen drie jaar is het aantal van deze megacentra met 28 stuks toegenomen, blijkt uit een analyse van Buck Consultants International. De centra worden gerealiseerd door retailers/on-line shops (bijvoorbeeld Primark, Action, Wehkamp*, Lidl, Bol.com), producenten/brand owners (bijvoorbeeld Tesla, Michael Kors) en logistieke dienstverleners (zoals Rhenus, DB Schenker, Arvato).

Belangrijkste drijfveer voor de opmars van XXL-distributiecentra zijn schaalvoordelen – door het samenvoegen van activiteiten in een locatie verwachten de exploitanten een hogere efficiencygraad te kunnen behalen in onder meer opslag, transport en de inzet van personeel/robotica. “Schaalvoordelen helpen om de nieuwste technologie te kunnen gebruiken en het personeel efficiënt in te zetten en leveringen te combineren”, aldus René Buck, directeur Buck Consultants International. Daarnaast spelen ze met mega-distributiecentra in op het belang om grotere volumes te kunnen verwerken. De markt consolideert, en zo ook de gemiddelde omvang van partijen.

XXL-distributiecentra winnen aan populariteit

Daarbovenop komt het feit dat de opkomst van online shopping – de B2C e-commerce markt is goed voor een omzet van €16,1 miljard – ervoor zorgt dat assortimenten groter worden en dat er rekening gehouden dient te worden met het retourproces. Buck: “Bij zowel de ‘traditionele’ winkelketens met groeiende internetverkopen als bij de pure on-line warehousing is meer ruimte nodig om voldoende voorraad te hebben van een groot assortiment producten en om alle bestellingen individueel te verpakken. Veel ruimte is ook nodig om artikelen die consumenten terugsturen uit te pakken, te inspecteren en weer klaar te maken voor verzending.” 

Een analyse van de locaties van de nieuwe XXL-distributiecentra door het land laat zien dat de corridor Rotterdam - Brabant - Limburg favoriet is. Noord-Brabant doet het met een marktaandeel van 46% het beste, gevolgd door Limburg met 25% en Zuid-Holland met 18%. De regio Tilburg-Waalwijk is de nationale koploper.

De onderzoekers verwachten de komende jaren een verdere groei van XXL-distributiecentra. “We zitten halverwege dit jaar met 11 nieuwe aangekondigde XXL-distributiecentra al op bijna het dubbele van 2014. Uitdaging wordt de komende tijd om in de favoriete regio’s voldoende grote kavels op bedrijventerreinen beschikbaar te hebben”, sluit Buck af. 

* Zie het artikel ‘IG&H adviseerde wehkamp bij opzet distributiecentrum’ voor meer informatie.

Nieuws