Accenture voegt digitaal bureau MOBGEN toe aan Digital praktijk

20 juli 2016 Consultancy.nl

Accenture heeft Amsterdams digitaal bureau MOBGEN overgenomen. De overname levert een grote impuls aan de digitale dienstverlening van het adviesbureau – circa 160 medewerkers in Nederland, het Verenigd Koninklijk en Spanje maken de overstap naar Accenture Digital.

MOBGEN is zeven jaar geleden opgericht in Amsterdam door vier ondernemers: Ron Vrijmoet, Ruud de Back, Hans de Back en Tom Kolenberg. Sinds de start is het bureau – onder de vleugels van investeerder Aegon* – sterk gegroeid naar een team van zo'n 160 professionals opererend vanuit 4 locaties: Amsterdam, London, La Coruna and Malaga (omzet van €12 miljoen in 2016). MOBGEN richt zich volledig op het ontwikkelen van digitale, en met name mobiele, platforms en werkt voor klanten als Shell, Inditex, ABN Amro, Van Lanschot Bankiers, Persgroep, Aegon, Stage Entertainment, Bouwfonds, Boskalis, Uniekaas, PON en Vimpelcom.

Gisteren maakte Ron Vrijmoet, CEO en medeoprichter van MOBGEN, bekend dat het bureau zich heeft aangesloten bij Accenture, met meer dan 375.000 professionals in ruim 120 landen een van de grootste zakelijke dienstverleners ter wereld. Het bureau is de afgelopen jaren bezig met een opmars in digitale wereld, om hiermee tegemoet te komen aan het toenemende belang van digitalisering en automatisering in de maatschappij. “Deze overname is een verrijking voor Accenture Digital in Europa. De vraag naar digitale, met name mobiele platformen, services en apps groeit hard. Die vraag komt direct vanuit de boardroom van organisaties. Met hun rijke ervaring in digital en de krachtige mix van strategie, creativiteit en technologie versterkt MOBGEN ons aanzienlijk en kunnen we onze klanten helpen de potentie van snelle technologische ontwikkelingen maximaal te benutten”, zegt Marc Huijbregts, directeur Accenture Digital in Nederland.

Accenture koopt MOBGEN

De nieuwe tak wordt binnen Accenture Digital** geïntegreerd – een van de vijf business units van de adviesorganisatie – maar gaat als zelfstandig label verder. Door de overname breidt Accenture Digital zijn vaardigheden op mobile development fors uit. “Door steeds intensiever gebruik van mobiele apparaten en de snelle opkomst van het Internet of Things (een markt goed voor $11,1 biljoen in 2025), moeten deze oplossingen voor een steeds complexer scala aan eisen, functies en apparaten worden gerealiseerd”, aldus Huijbregts. MOBGEN bezit deze skills, is in staat om mobiliteitsoplossingen te integreren met backend-systemen (“alleen dan bieden ze concrete waarde”) en waarborgt dat ze ook na de implementatie optimaal blijven functioneren. 

Vrijmoet laat weten dat de deal “fantastisch nieuws” is voor de medewerkers en klanten van MOBGEN, en voegt toe: “We bevinden ons pas in de ontdekkingsfase van hoe deze mobiele revolutie de manier waarop we leven en werken zal veranderen. Onze klanten zijn zich ervan bewust dat digitale oplossingen cruciaal zijn om de beste en meest inspirerende klantervaringen te blijven leveren. Als onderdeel van Accenture Digital is en blijft MOBGEN in het hart van deze revolutie opereren. Hierdoor bieden we bestaande en nieuwe klanten directe toegang tot diepgaande expertise en wereldwijde, schaalbare middelen voor conceptontwerp en technologie.

Op korte termijn hoopt Vrijmoet met name luchtvaartmaatschappijen en de grote mooie automerken aan MOBGEN te kunnen binden. Daar helpt het netwerk van Accenture enorm bij.

Niet alleen in Nederland koopt Accenture zich in de markt voor digitale diensten in. Eerder deze maand nam het een meerderheidsbelang in het Japanse IMJ Corporation (~600 professionals) en afgelopen maand kocht het bureau het Duitse digital consultancybureau dgroup (60 consultants). Vorig jaar werden onder meer Chaotic Moon (Verenigde Staten), PacificLink (Hongkong) en Reactive Media (Australië) toegevoegd aan de Digital praktijk.

* Aegon nam in april dit jaar een minderheidsbelang in MOBGEN. Nu het bureau wordt overgenomen, verkoopt Aegon de aandelen.

** Accenture Digital bestaat uit Accenture Analytics, Accenture Interactive en Accenture Mobility.

Nieuws