Webhelp dochter Xtrasource koopt callcenter specialist Contact2Value

27 juli 2016 Consultancy.nl

Webhelp, een leverancier van contact center en business process outsourcing diensten, heeft Contact2Value overgenomen, een Hilversums bedrijf dat zich richt op outbound en inbound retentie campagnes. Contact2Value wordt als onderdeel van de deal geïntegreerd in Xtrasource, een dochteronderneming van Webhelp.

Met zo’n 35.000 medewerkers werkzaam in 25+ landen behoort Webhelp, opgericht in 2000 in Frankrijk, tot een van de grotere internationale spelers in de markt voor business process outsourcing (BPO) diensten. Het bedrijf, gevestigd in Parijs, ondersteunt organisaties met onder meer sales en customer relationship management, contact center oplossingen, betalingsdiensten en customer experiences support. Tot de klantenkring behoren grote corporates als Vodafone, Bouygues, Direct Energie, KPN, Axa en Unilever, alsook grote en kleine MKB ondernemingen.

De Nederlandse praktijk van Webhelp werd in februari 2014 opgericht toen de Franse onderneming SNT Nederland inlijfde – een bedrijf dat al bijna dertig jaar actief was in de top van de Nederlandse outsourcemarkt, met een focus op de contactcenterbranche. Ten tijde van de overname had SNT Nederland 3.500 medewerkers verspreid over vestigingen in Amersfoort (hoofdkantoor), Amsterdam, Ede, Tilburg, Groningen en Zoetermeer, alsmede een offshore-locatie in Paramaribo, Suriname, samen goed voor een omzet van €77 miljoen.

Webhelp dochter Xtrasource koopt callcenter specialist Contact2Value

Onder de vleugels van KKR – Webhelp is sinds vorig jaar voor een groot gedeelte in handen van het private equitybedrijf (daarvoor Charterhouse Capital Partners) – heeft het bedrijf een ambitieuze groeiambitie uitgestippeld, waarbij een ‘buy and build’ strategie centraal staat. Zo werden vorig jaar branchegenoten overgenomen in Duitsland (een onderdeel van Walter Services), Italië en Tsjechië (OnLine), Zwitserland (CSM) en Turkije (Callpex). En afgelopen maand werd nog GoExcellent gekocht, een speler met operaties in Zweden, Finland, Noorwegen en Denemarken (omzet van $90 miljoen). 

Contact2Value uit Hilversum
Begin deze maand volgde in ons land de tweede grote overname van 2016: Contact2Value. Sinds de oprichting in 2009 door Allard Tjon, een expert in de wereld van customer services en contact centers*, is het bedrijf uit Hilversum uitgegroeid tot een gevestigde speler in de Nederlandse markt met circa 50 medewerkers in dienst. Contact2Value verzorgt dagelijks inbound- en outbound klantcontacten (van sales tot service) en ook administratieve taken rondom het klantcontactproces (bijvoorbeeld webcare, aansturing van field services en contractmanagement). 

Contact2Value wordt onderdeel van Xtrasource, een dochteronderneming van Webhelp dat is voortgevloeid uit de overname van callcenter R Systems Europe**. Vanuit kantoren in Enschede en Metz verzorgt Xtrasource klantcontactprocessen voor opdrachtgevers in heel Europa in meer dan twintig talen, waarbij de focus ligt op klanten in de consumentenelektronica en connectivity industrie. Contact2Value wordt volledig geïntegreerd in Xtrasource – de naam van het bedrijf zal verdwijnen en de vestiging in Hilversum wordt een volwaardige Xtrasource locatie. 

“Met deze acquisitie voegt Xtrasource belangrijke nieuwe vaardigheden toe aan haar dienstenpakket en is de onderneming nog beter gepositioneerd om zowel lokale als internationale klanten te bedienen. We zien ernaar uit om de nieuwe medewerkers te verwelkomen binnen de Webhelp familie”, aldus Thomas Blankvoort, General Manager van Xtrasource.

Webhelp

Kopers Webhelp en Xtrasource werden gedurende de transactie op corporate finance vlak bijgestaan door Alexander van Rossum van Fortaleza Capital. Juridisch advies werd geleverd door advocaten Michiel Martin en Esmée Hoogenkamp, beiden werkzaam bij Haags advocatenkantoor BarentsKrans. 

* Voordat Allard Tjon Contact2Value oprichtte gaf hij als Customer Services Manager vier jaar lang leiding aan de klantenservice operatie van CanalDigitaal. Daarvoor bekleedde hij van 2000 tot 2005 de functie Manager Klantenservice bij Bol.com en diverse functies in de hospitality- en facilitaire callcenter branche.

** In december 2014 nam Webhelp technische callcenter specialist R Systems Europe voor €4 miljoen over. Bij R Systems Europe werkten destijds honderdvijftig man, verdeeld over de vestiging in Enschede en de nevenlocatie in het Franse Metz. Op 1 juli 2015 werd R Systems Europe omgedoopt tot Xtrasource.

Nieuws