Bernd Schneider draagt onderneming via een buy-out over aan zoon

26 juli 2016 Consultancy.nl

Na 30 jaar draagt Bernd Schneider zijn bedrijf International Innovation Company via een buy-out over aan zijn zoon Patrick Schneider. Fusie- en overnamespecialist Marktlink werd ingeschakeld om de overname te begeleiden. NIBC Mezzanine & Equity Partners treedt op als ondernemende verschaffer van investeringskapitaal.

Het familiebedrijf uit Delfgauw werd opgericht in 1986 toen Bernd Schneider (65) – het creatieve brein achter het TV-programma ‘Het Beste Idee van Nederland’ – op het idee kwam van de Vacuum Wine Saver. Dit innovatieve product wordt vandaag de dag in meer dan 35 miljoen huishoudens gebruikt over de gehele wereld. Sinds 1999 is Patrick Schneider (41), de zoon van de oprichter, werkzaam binnen het familiebedrijf, waarvan de laatste 10 jaar als CEO.

In de afgelopen drie decennia is International Innovation Company uitgegroeid tot een internationale producent en distributeur van innovatieve praktische consumentenproducten. Onderdeel van de portefeuille zijn onder meer de merken Vacu Vin (wijnaccessoires) en Tomorrow’s Kitchen (keukenproducten) – twee producten die bekroond zijn met tientallen (inter)nationale ontwerp- en handelsprijzen. Het familiebedrijf levert aan distributeurs en grote retailers, zoals supermarkten, warenhuizen, online retailers en de horeca, in meer dan 85 landen wereldwijd.

Daarnaast ontwikkelt het bedrijf ook tailormade producten voor bedrijven uit diverse branches en levert het volgens eigen zeggen “one-stop-shopping” diensten (advies en executie) op het gebied van innovatie.Bernd Schneider en zoon Patrick SchneiderDe afgelopen maanden werkten de twee generaties Schneider aan de fiscale en administratieve overdracht van het bedrijf van vader naar zoon. In het kader van de transitie is besloten om alle activiteiten samen te brengen onder de naam ‘Dutch Creative Brands’. Patrick Schneider: “Diverse strategieën van de afgelopen jaren komen samen in een nieuwe onderneming die 30 jaar ervaring meeneemt. Niet alleen de wereld is de afgelopen jaren sterk veranderd, ook onze organisatie is continu aan het veranderen om klaar te zijn voor de toekomst. De aanpak van Dutch Creative Brands voelt als de start van een nieuw tijdperk.”

Om de transactie in goede banen te leiden schakelde de familie Schneider de hulp in van Marktlink, een overnamebemiddelaar met circa 45 adviseurs en kantoren in Deventer, Gouda en Amsterdam. Drie adviseurs van het M&A bureau – Michiel Knubben, Ronald van der Graaf en Tim Rikmenspoel – hebben de overname begeleid en de overnamefinanciering gestructureerd. Tegelijkertijd is NIBC Mezzanine & Equity Partners aan boord gehaald als investeerder; advocatenkantoor Simmons & Simmons trad voor NIBC op als juridisch adviseur.

Patrick Schneider laat weten uit te kijken naar het nieuw tijdperk. “We blijven het unieke karakter van ons bedrijf ontwikkelen maar gaan ook actief op zoek naar andere merken en/of bedrijven die wij aan dit concept kunnen toevoegen om gezamenlijk de wereld nog meer te veroveren.”

Nieuws