KAS BANK besteedt beheer van IT diensten uit aan Atos

15 juli 2016 Consultancy.nl

KAS BANK heeft een zevenjarige overeenkomst afgesloten met Atos voor het beheer van zijn IT-diensten. Met de stap wil de bank de efficiency van zijn IT infrastructuur verhogen en de flexibiliteit versterken. In lijn met het besluit maken een kleine zeventig IT-medewerkers van KAS BANK de overstap naar de ICT dienstverlener. 

Opgericht in 1806 is KAS BANK een Europese specialist in zakelijke effectendienstverlening gericht op onder meer professionele partijen in de pensioen- en effectenwereld. Kernmarkten van KAS BANK zijn naast Nederland ook het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar zo’n 700 professionals werken, verspreid over kantoren in Amsterdam, Londen en Frankfurt am Main.

Sinds 2009 werkt de bank op IT gebied (o.a. mainframe-dienstverlening) samen met Atos, met bijna 100.000 werknemers in 70+ landen, waaronder 5.000 in Nederland, een van de grootste ICT dienstverleners ter wereld. Voortbouwend op de samenwerking met het van oorsprong Franse IT-bureau heeft KAS BANK besloten het beheer van IT diensten voor de komende zeven jaar uit te besteden aan Atos. “De intensivering van onze bestaande samenwerking met Atos creëert toegevoegde waarde voor KAS BANK en voor onze klanten”, zegt Jaap Witteveen, COO van KAS BANK.

KAS BANK besteedt beheer van IT diensten uit aan Atos

De outsourcing deal levert KAS BANK, volgens Witteveen, drie belangrijke voordelen op. Ten eerste zal het, zoals hij het noemt, “de verandercapaciteit voor het realiseren van strategische doelstellingen” verbeteren. Net als andere spelers in de bankensector heeft KAS BANK te maken met een veranderend marktlandschap. Hierdoor moet de bank digital omarmen om te kunnen voldoen aan de veranderende eisen van klanten en om de efficiency van zijn operaties door middel van automatisering te vergroten. De realisatie van dergelijke (en andere) projecten is steeds vaker gestoeld op IT infrastructuren, en door de ondersteuning hierin te outsourcen naar een expert zoals Atos, verwacht KAS BANK zijn resources meer voor strategische gebieden te kunnen aanwenden.

Ten tweede, stelt Witteveen, zal er door de gesloten overeenkomst ruimte vrijkomen voor nieuwe productontwikkeling: “Wij versterken hiermee ons innovatief vermogen voor het creëren van nieuwe diensten en producten in de gehele waardeketen van custody-, administratie- en rapportagediensten. Door de outsourcing kan KAS BANK nog slagvaardiger omgaan met de voortdurende flexibilisering en digitalisering van de financiële markten.” Andere voordelen omvatten een hogere kwaliteit van de uitgevoerde taken (“de samenwerking draagt bij aan een foutloze processing”), verbetering van risk management (“de partnership tilt onze risicobeheersing naar een hoger niveau”), en tenslotte – waarop altijd gerekend wordt tijdens een outsourcing deal – mikt de overeenkomst op het verlagen van de operationele kosten van IT-beheer.
 

Als gevolg van de overeenkomst zullen een kleine zeventig IT-medewerkers van KAS BANK de overstap maken naar Atos, dat onlangs officieel zijn deuren opende van het nieuwe hoofdkantoor in Amstelveen en zich sinds begin dit jaar preferred supplier voor interim management diensten van de overheid mag noemen.

Eerder dit jaar besteedde ook BNG Bank diverse IT-processen uit. De bank sloot een 10-jarig IT-contract met Centric.

Nieuws