Terugblik op 2016-editie Turner Zomer Event: Nieuw DNA

01 juli 2016 Consultancy.nl

Medio juni vond de 2016-editie van het Turner Zomer Event plaats. Ruim 150 bestuurders, managers, ondernemers, wetenschappers en relaties van het bureau reisden af naar het Amsterdamse IJ voor een middag vol presentaties en inspiratie rondom thema’s als strategie-executie, innovatie en digitale transformaties. Consultancy.nl blikt samen met Turner terug op het event.

Het Turner Zomer Event 2016, een initiatief van strategie-implementatiespecialist Turner, stond dit jaar in het teken van ‘Nieuw DNA’. Met het thema refereerde Turner aan de enorme golf aan veranderingen waar organisaties nu en in de toekomst mee te maken krijgen. De samenkomst van megatrends als globalisering en veranderend klantgedrag in combinatie met technologische ontwikkelingen als automatisering, digitalisering en robotica verstoren complete industrieën en markten. Om in dit nieuwe ondernemingsklimaat te kunnen overleven, moeten organisaties hun strategieën en operationele modellen aanpassen en moet, even zo belangrijk, hun bedrijfsvoering wendbaar (agile) zijn.

“Vanuit al deze bewegingen die nodig zijn om concurrerend te kunnen blijven onstaat een geheel nieuw DNA, dat zich kenmerkt door een accent op de adoptie van techniek, de beweeglijke mens, besturing op basis van vertrouwen, of alle drie”, legt Peter de Bruin, Directeur van Turner uit. Om dit nieuwe DNA te ontwikkelen moeten organisaties leren breken met hun traditionele strategieën, processen en denkwijzen.

“Ook Turner breekt met tradities”, vervolgt De Bruin, verwijzend naar het feit dat ook het DNA van Turner continu evolueert om tegemoet te komen aan de veranderende wensen van zijn klanten. Vandaar ook dat Turner besloot zijn jaarlijkse ‘Turner Zomer Event’, dat traditiegetrouw plaatsvond op het eigen Landgoed De Boom in Leusden, dit jaar op een geheel nieuwe locatie te organiseren. Er werd gekozen voor de voormalige fabriekshal van Stork, gelegen aan de Aambeeldstraat aan het Amsterdamse IJ. Over die locatie zegt De Bruijn: “De overblijfselen van een stuk industriële revolutie zijn ons decor om de consequenties van de huidige informatie revolutie te doorleven. De nimmer aflatende aanspraak die markten, toezichthouders en andere stakeholders doen op onze wendbaarheid en souplesse, bovenop een basis van integriteit en vertrouwen, kan zich op geen betere plek openbaren.”

Turner Zomer Event 2016Na de opening van het evenement, dat op 16 juni werd gehouden, ging het inhoudelijke programma van start met tal van presentaties en enkele plenaire sessies. Zo werd een van de keynote presentaties verzorgd door Heiko Schipper, lid van de Raad van Bestuur van Nestlé. In zijn presentatie sprak Schipper zich onder de titel ‘Leading in times of disruptive change’ uit voor meer ondernemerschap in corporate organisaties. Volgens Schipper is in deze tijd van digitale transformaties niets meer vanzelfsprekend en hij sprak dan ook over een “VUCA-world” (Volatile Uncertain, Complex en Ambiguous).

Schippers stelde onder meer dat “plannen steeds minder zin” heeft en dat de “spelregels van ‘Sales’ continu veranderen”, omdat partijen als Alibaba, Facebook en Amazon opeens ook concurrenten zijn. “Of partners, als je ondernemend genoeg bent. Dat is echter iets dat niet iedereen in een olietanker met 10mld omzet gegeven is.” Schippers gaf tenslotte een advies om concurrerend te kunnen blijven: “Alleen met experimenten van jonge talenten die cross cultural zijn samengesteld in een Digital Acceleration Team, valt tegen de continu veranderende marktvraag en concurrentiepositie op te groeien. Zij moeten dáár zijn, gelokaliseerd waar de digitale vernieuwing plaats vindt.”

Een andere keynote lag in handen van technoloog, filosoof en kunstenaar Koert van Mensvoort. De aan de TU Eindhoven verbonden spreker schetste in zijn keynote ‘Technologie en mens’ de exponentiële en onomkeerbare ontwikkeling van allerlei technieken, van nano- tot bio-, van data- tot ict-, robottechnologie, 3D, enzovoorts.

De derde plenaire bijdrage over Nieuw DNA werd verzorgd door Martijn Babeliowsky en Bas van Rooij, respectievelijk partner en consultant bij Turner. Zij stellen dat een organisatie, om mee te kunnen, op alle componenten van bedrijfsvoering én op de verbindingen ertussen fundamenteel moet veranderen. Zij gaven drie concrete handvatten om dit te doen; allereerst moet “gestart worden met experimenteren”, moeten organisaties zich “alleen richten op wat écht en waardevol is” en moet volgens hen “vernieuwing uit mensen zelf komen”.

Heiko Schipper, Koert van Mensvoort, Bas van Rooij, Martijn Babeliowsky

Verder was een van hun belangrijkste adviezen aan de deelnemers om niet te wachten met vernieuwen, maar om daarmee “nu te beginnen” en zij stelden bovendien dat iedereen daarvoor de eigenschappen in huis heeft om dat te kunnen. “Spelen, proberen, leren, fouten mogen maken, vallen en weer opstaan. We hebben het allemaal gedaan. Voor kinderen is al het nieuwe magisch en magnetisch aantrekkelijk. Vind het kind in jezelf en je verandert vanzelf”, luidde het advies.

DNA Parade

Het TZE’16 kende verder een DNA parade waar de deelnemers zich lieten inspireren op het veranderen van DNA c.q. het veranderen van hun omgeving, om te kunnen breken met bestaande patronen en tradities en hun DNA te kunnen veranderen. In uiteenlopende sessies werden de deelnemers getrakteerd op nieuwe inzichten over zowel ‘wat’ als ‘hoe’. Een overzicht van de inhoudelijke bijdragen en sprekers tijdens de DNA Parade c.q. het Turner Zomer Event 2016:

  • ‘Neue Combinationen in Concert’ – Peter Weijland, Programma Manager bij Turner
  • ‘De omslag van ondernemer naar kunstenaar’ – Mellius, Kunstenaar
  • ‘Neue Combinationen in de keuken’ – Jasper Udink, Creative Chef en auteur
  • ‘Adoptie van nieuwe technologie (3D, Robots,…)’ – Ties Rijkers, Partner bij Revelating en Associate Consultant bij Turner
  • ‘Wat Epi-genetica leert’ – Fleur Peters, Onderzoeker aan het Erasmus MC
  • ‘Technische mogelijkheden en menselijke vaardigheden’ – Nicolaas Westerof, Club Implementation Manager bij Triple IT / Beyond Sports
  • ‘One man Insurer’ – verzorgd door de Finance praktijk van Turner
  • ‘Onderwijs in de 21ste eeuw’ – verzorgd door de Onderwijs praktijk van Turner
  • ‘Nieuw DNA in samenwerken’ – verzorgd door de Synergy Excellence praktijk van Turner
  • ‘Internet of cows’ – Jack koopman, Agrarisch ondernemer
  • ‘DNA van een ondernemer’ – Hans Stoop, Ondernemer
  • ‘Trends in technologie’ – Rob Gruyters, Innovator

De deelnemers werden bij de vertaling van de Parade naar de praktijk geholpen door zogenaamde ‘jonge honden / jonge helden’, een groep van twaalf jongeren ‘van deze tijd’, afkomstig van organisaties als Brand New Day, die de deelnemers spiegelden op de ‘lessons to be learned’. Daarmee werd meteen ook gebroken met het traditionele coachingmodel. “Van ‘oud coacht nieuw’ naar ‘jong coacht oud’”, aldus De Bruin, die terugkijkt op een “meer dan geslaagd evenement”.

Nieuws

Meer nieuws over