Oh nee, een goed idee: van innovatie naar concrete resultaten

13 juli 2016 Consultancy.nl

Veel organisaties hebben geen gebrek aan goede ideeën, zeker niet na allerhande brainstormsessies. Ze stranden helaas vaak na ellenlange vergaderingen en dan, op een bepaalde dag, hoor je er niks meer van. We waren toch enthousiast en gemotiveerd? De waan van de dag neemt het over. Tijd, energie, geld en moreel worden zo in hoog tempo verspild, stelt Misha de Sterke in het managementboek ‘Oh nee, een goed idee – Hoe ook in jouw organisatie je idee tot resultaat kan leiden’.

Om de boel van binnen uit te kunnen veranderen moeten professionals een realistisch beeld hebben over hoe het functioneert. Als ze dat niet hebben dan zullen ze verzanden. Het feit is dat de grotere organisaties gevormd worden door belangen, posities en macht. Deze tezamen vormen de status quo en wie tornt aan deze machtbalans kan het nog weleens moeilijk krijgen. “Als je dat niet snapt en uitgaat van de mooie intenties van iedereen om je heen kan je er nog weleens bedrogen uitkomen. Machiavelli moest de prins onderwijzen in hoe je leiding geeft in de realiteit. Weinig mensen hebben namelijk jouw belangen op hun agenda staan”, zegt Misha de Sterke, verander- en innovatiemanager. 

Hij stelt dat niets zo moeilijk is om de bestaande orde te veranderen. “Dit gaat in tegen ons moderne geloof dat we alles kunnen bereiken als we maar het juiste recept volgen.” Voor change agents die echt iets willen veranderen in organisaties heeft hij het volgende advies: Laat de realiteit je gids zijn, op de waarheid kan je namelijk bouwen. “Om aan te nemen dat de dingen zijn zoals ze horen te zijn in plaats van te begrijpen hoe de dingen echt zijn is de grootste fout die je kan maken.”

In de praktijk blijkt dat goede ideeën sneller verzanden wanneer organisaties groter worden. Er zijn dan volgens hem teveel verschillende belangen en meningen, en regels en systemen belemmeren de executie van nieuwe ideeën. In het boek neemt hij verschillende grote obstakels onder de loep: “Zo doen we dat hier nu eenmaal” is een veelgehoorde opmerking. “Mensen identificeren zich met hoe ze hun werk doen. Ze willen dat niet veranderen, want dan stappen ze uit hun comfortzone.” Andere redenen die De Sterke vaak is tegengekomen, is het denken in recepten en de laatste managementhypes. “Elke situatie is anders, investeer in het vergroten van je mentale pk’s van je medewerkers.”

 Oh nee, een goed idee

Het gedragsrepertoire van organisaties is vaak hetzelfde als het gaat om het implementeren en versnellen van innovaties. Het volgt een plan – fund – do pad. Vaak blijkt dan dat wanneer het project is afgerond niet de waarde is gecreëerd die men beoogd had. Zonde, aldus De Sterke. Kan het anders? “Jazeker.....test je aannames zo snel mogelijk bij de doelgroep, leer en stel zonodig bij. Verzamel bewijs voor het management dat het de moeite waard is in je idee verder te investeren. Maak kleine stapjes en wees transparant over je vorderingen."

Drie vragen centraal

In het boek staan drie vragen centraal. De eerste grote vraag is; waar moet je je op focussen? Hoe voer je het gesprek met jezelf? Hoe verwerf je het gezag in de organisatie die je de macht geeft om zaken voor elkaar te krijgen? En hoe creëer ik de randvoorwaarden voor verandering? De tweede grote vraag is; welke gewoonten moet ik mezelf aanleren? Het gaat dan om de drang om altijd te leren en ervoor te zorgen dat je omgeving dat ook belangrijk gaat vinden. Het gaat erom om je toleratieniveau voor middelmatige prestaties te verkleinen richting jezelf en anderen. De derde grote vraag is; Welke vaardigheden moet ik aanleren om effectiever te worden? Kan ik mensen verleiden met me mee te gaan? Stel ik de juiste vragen richting anderen? En kan ik samenhangend en lateraal denken? Denk ik in ego of in het voordeel van het geheel? 

‘Oh nee, een goed idee’ reikt professionals volgens De Sterke nieuwe, alternatieve en confronterende perspectieven aan en geeft praktijk advies zodat ze leren hoe ze collega's kunnen meekrijgen in veranderingen en nieuwe ideeën. “Dat begint bij jezelf, jij moet eerst anders gaan denken, kijken en handelen. Wie ben jij? Hoe functioneert jouw organisatie? En wat kan jij daaraan doen?”, zegt de auteur.

Hij sluit af: “Er zijn geen zeven stappen naar succes, en een toverstokje bestaat niet. Dit boek onthult de valkuilen, angsten maar ook de manieren om succesvol te zijn wanneer je op een positieve manier je ideeën voor elkaar wilt krijgen. Hierdoor kan je meer bereiken met minder frustratie en ervoor zorgen dat je organisatie beter gaat functioneren. Daarnaast zul je meer plezier en betekenis in je werk krijgen.”

Het managementboek 'Oh nee, een goed idee' kan besteld worden op de website van Bol.com.

Nieuws

Meer nieuws over