Office Depot huurt Bain & Company in voor strategische review

23 juni 2016 Consultancy.nl

Door zijn "verouderde" businessmodel verliest Office Depot steeds meer marktaandeel aan innovatieve concurrenten. In een poging het tij te keren heeft het wereldwijde kantoorartikelenconcern Bain & Company ingehuurd om een strategische review uit te voeren. Belangrijke doelstelling is het ontwikkelen van een toekomstbestendig businessmodel, met als gevolg een hoger rendement voor aandeelhouders.

Staples en Office Depot zijn twee van de grootste aanbieders van kantoorartikelen op de Amerikaanse markt. Office Depot werd opgericht in 1986 en genereert tegenwoordig een omzet van $14 miljard, gerealiseerd door zo’n 49.000 werknemers. Het bedrijf heeft een aantal lastige jaren achter de rug. De digitalisering van de markt heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf krimp vertoonde, omdat het businessmodel achterbleef bij de digitale ontwikkelingen.

Vorig jaar maakten de partijen bekend dat Staples (omzet van ongeveer $22 miljard) voornemens was om branchegenoot Office Depot over te nemen in een deal ter waarde van ongeveer $6,3 miljard. De Federal Trade Commission, de Amerikaanse mededingingsautoriteit, stond de overname echter niet toe, omdat het gecombineerde bedrijf een te grote machtspositie zou krijgen in de markt. Door een overname zou de concurrentie in het kantoorartikelensegment te veel afnemen en de deal was daarom in strijd met de antitrust wetgeving. Het besluit van de Federal Trade Commission werd vervolgens bekrachtigd door de Amerikaanse rechtbank ('US District Judge Emmet Sullivan in Washington'), waardoor de deal formeel werd afgeblazen.

Office Depot – strategische review

Na het besluit van de rechter trok Staples zich terug uit de overnamedeal en betaalde Office Depot een vooraf afgesproken 'break-up fee' van $250 miljoen. Desondanks blijft de positie van Office Depot somber – het bedrijf zag sinds het begin van het jaar zijn aandeel 38% in waarde dalen. In een poging om de weg terug omhoog te vinden, heeft Office Depot de strategie consultants van Bain & Company ingehuurd om een complete strategische review van de organisatie, die zo’n 1.800 winkels telt, uit te voeren.

In het kader daarvan werkt het strategiekantoor momenteel een aantal methoden uit om het kapitaal van Office Depot zo te structureren dat het aandeelhoudersrendement verbeterd kan worden. Hoewel Office Depot al plannen had om zo’n 400 filialen te sluiten, zal de nieuwe strategie er mogelijk toe leiden dat de komende jaren nog meer Office Depot-winkels hun deuren zullen sluiten. De consultants zouden echter vooral kijken naar manieren om het bedrijf te transformeren, zodat Office Depot in het veranderende marktlandschap kan blijven concurreren.

Verschillende media melden dat Office Depot zou overwegen om een aantal van zijn Europese operaties te verkopen, en dat terwijl het bedrijf vorig jaar een grote reorganisatie heeft afgerond binnen zijn Europese activiteiten. CEO Roland Smith vertelt: “Ons bestuur en managementteam is bereid om alle nodige stappen te zetten voor het creëren van een stevige basis en waarde voor aandeelhouders. Niet al het nieuws is slecht, de fusie met OfficeMax uit 2013 levert ons synergievoordelen van meer dan $700 miljoen op.”

Nieuws

Meer nieuws over