Magnus helpt MultiHerstel met digitalisering van schadeprocessen

06 juli 2016 Consultancy.nl

Al 45 jaar is het Nederlandse CED Group een van de grotere full-service schadespecialisten van Europa. Vanuit veertien Europese landen zetten de 1.450 medewerkers van het bedrijf zich dagelijks in voor het optimaal behandelen, onderzoeken, verhalen, onderhouden en herstellen van schades.

Het bedrijf, gevestigd in Capelle aan den IJssel, zit midden in een digitale transformatie waarbij nieuwe IT platformen worden ontwikkeld om de dienstverlening richting verzekeraars en consumenten verder te verbeteren. Een van de grotere transformaties die onlangs werd uitgevoerd is een project bij MultiHerstel, een van de onderdelen van CED Group. Doelstelling van het project was om de klanten van het schadebedrijf een uitstekende ‘customer experience’ te bieden als het gaat om de afhandeling van de schade. Voor verzekeraars betekent dit het uit handen nemen van werk tegen een hoog kwaliteitsniveau, voor gedupeerden vertaalt dit zich in een hoge mate van snelheid en service. De nieuwe processen worden ondersteund door een nieuwe, innovatieve IT Applicatie structuur, vergezeld door business applicaties voor het primaire ondersteunende platform en diverse (mobiele) apps.

Magnus, een bureau uit Naarden, werd ingeschakeld om het projectteam te ondersteunen met IT-expertise en executiecapaciteit. Samen werd ‘De MultiHerstel Hub’ gebouwd – in deze omgeving (gebaseerd op Mendix technologie) kan een verzekeraar 24 uur per dag, 7 dagen per week het schadeherstel voor haar opdrachtgevers registreren. Daarnaast werd een app en een online tool (MH 2.0 Hub) ontwikkeld waarmee herstelopdrachten kunnen worden doorgeplaatst bij MultiHerstel geselecteerde herstellers. In oktober 2015 was de bouw afgerond en ging de oplossing ‘live’. Inmiddels is het platform ook in België in gebruik genomen door de schadespecialist.

CED GroupJan Rubingh, IT director bij CED Group, kijkt met tevredenheid en trots terug op het project. “MultiHerstel is nu al winstgevend en draagt bij aan de groepsresultaten van CED.” Daarnaast laat hij weten dat het project als voorbeeld geldt voor verschillende nieuwe digitale initiatieven die het bedrijf momenteel doorvoert, zoals het Automatisch Claims afhandel Platform waarin claims automatisch en voor de helft van de kosten worden afgehandeld en voor Waarde bepaling en taxaties op afstand op basis van big data bronnen. “CED is heel positief over het MultiHerstel project en heeft deze aanpak ook gekozen voor het ontwikkelen van andere diensten.”

Naar aanleiding van zijn ervaring beantwoorde Rubingh zes vragen aan over zijn samenwerking met Magnus.

Waarom werk je samen met Magnus?
Wij werken samen, omdat we samen willen innoveren. Bij het eerste contact was er direct een klik en dat is eigenlijk daarna alleen maar uitgebreid en eigenlijk leer je zo een bedrijf kennen. Dat kun je in mooie folders proberen te stoppen, en in filmpjes, maar uiteindelijk gaat het om de mensen en dan is het toch leuk dat zo’n eerste contact en klik versterkt wordt en doorgaat in alle andere contacten die je met elkaar hebt. En daarom werk ik samen met Magnus, dat doen we al ruim anderhalf jaar, en dat levert ook hele mooie innovaties op. Het resultaat is goed en dat werkt prettig.

Kun je iets meer vertellen over de scope van de dienstverlening?
Magnus heeft de kennis in huis van Mendix, en vult dat aan met kennis van mobiele platformen, zoals Xamarin, wat wij ook inzetten. Uiteindelijk is ook gebleken dat Magnus projecten kan managen en verantwoordelijkheid voor projecten neemt.

Wat heb je van Magnus geleerd?
Ik heb van Magnus geleerd dat je de projectmanager het project moet laten managen. Een goede projectmanager focust op het eindresultaat en met z’n team gaat hij dat behalen. Ik heb nu een aantal ervaringen dat dat ook lukt en dan kan ik ook gewoon gaan sturen en besturen. En niet zelf op de projectmanagement stoel gaan zitten. En dat werkt goed. Wat dat betreft heb ik een beetje geleerd om los te laten.

Magnus helpt MultiHerstel met digitalisering van schadeprocessen

Hoe zou je Magnus typeren?
Jong, open, en professioneel. Een van de kenmerken van Magnus is dat activiteiten samen met de klant worden gedaan en ook met iedereen die daar bij betrokken is. Geen gedoe met andere leveranciers. “O dat kunnen wij ook”, of “had daarvoor Magnus ingehuurd”, dat je met iedereen die op het project zit samenwerkt. Dat vind ik wel heel belangrijk, Magnus werkt ontzettend nauw samen, ook met andere leveranciers.

Wat is je opgevallen in de samenwerking met Magnus?
In de communicatie met Magnus ervaar ik weinig ruis. Alle informatie is van te voren gecontroleerd. En als het niet gecontroleerd is, dan wordt het nog gecontroleerd en wordt het niet als feit neergelegd. Helder en duidelijk.

Tot slot, wat heeft de samenwerking met Magnus je opgeleverd?
In de samenwerking met Magnus is mijn IT afdeling professioneler geworden, maar is ook uit z’n schulp gekropen. De IT afdeling is veel meer gericht op de business en dat gaat op een normale manier, een natuurlijke manier. Mensen zijn weer beter in hun vel komen te zitten en ze zien dat ze kunnen bijdragen aan de business.

Het gehele interview met Jan Rubingh vind je in onderstaande video: 

Nieuws

Meer nieuws over