BearingPoint boekt recordomzet en streeft naar €1 miljard in 2020

21 juni 2016 Consultancy.nl

BearingPoint heeft een jaaromzet gedraaid van €563 miljoen – de hoogste omzet sinds de nieuwe start van het bedrijf zeven jaar geleden. BearingPoint CEO Peter Mockler heeft met het oog op de toekomst ambitieuze groeiplannen bekendgemaakt voor de komende periode – tegen 2020 wil het Europese management en technologie consultancybureau de omzetgrens van €1 miljard doorbreken.

In 2009 ontstond het huidige BearingPoint door een management buyout van de BearingPoint-activiteiten in Europa en het Midden-Oosten. De geschiedenis van het bureau gaat verder terug als consultancydivisie van Big Four-dienstverlener KPMG*. Met zo’n 3.700 professionals in dienst is BearingPoint anno 2016 een van de grotere consultancybureaus ter wereld.

Sinds de afscheiding van de activiteiten in de VS heeft BearingPoint – ondanks de onstuimige economische omstandigheden in Europa – onder leiding van topman Peter Mockler een periode van sterke groei achter de rug. Ten tijde van de management buyout had BearingPoint een jaaromzet van ongeveer €441 miljoen – anno 2016 staat de teller op €563 miljoen. De nettowinst kwam afgelopen boekjaar uit op €11 miljoen. Volgens Peter Mockler heeft het consultancybureau zijn recordomzet te danken aan drie belangrijke ontwikkelingen.

Ten eerste heeft BearingPoint groei weten te realiseren in alle delen van zijn dienstenportfolio, van financial services sector tot de retailsector. Bovendien is de vraag naar de softwareoplossingen van het bureau aangetrokken – de Solutions-praktijk boekte het afgelopen jaar een groei van 44%. BearingPoint heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de uitbouw van deze praktijk, die zich richt op softwareoplossingen die onder meer ondersteunen bij digitale transformaties (bijv. Infonova R6), het voldoen aan wet- en regelgeving (bijv. ABACUS en FiTAX, gericht op de financiële sector) en advanced analytics (bijv. HyperCube; overgenomen in 2012).

Kantoren van BearingPoint

Ook internationaal heeft BearingPoint zijn footprint flink uit weten te breiden. Wereldwijd heeft de adviesorganisatie inmiddels kantoren in 21 landen. In 2015 won BearingPoint enkele grote projecten en opdrachten in het Midden-Oosten (na de opening van de BearingPoint kantoren in Dubai en Abu Dhabi in 2014), opende een derde kantoor in Roemenië (in Timisoara), breidde zijn operaties in China uit en richtte een Center of Excellence in Singapore samen met ABeam Consulting, een van zijn zes alliantiepartners**. Verder nam BearingPoint in 2015 nog Magenta Advisory over, een in Helsinki-gevestigd management consultancybureau dat zich specialiseert in digital business development voor bedrijven in Scandinavië.  

Groeiplannen
Voor de komende periode zijn Mockler en zijn partnerteam van ongeveer 150 man een ambitieuze groeistrategie overeengekomen. Tegen 2020 wil BearingPoint de mijlpaal van €1 miljard omzet doorbreken, een doel dat van de organisatie vraagt om binnen vijf jaar zijn omzet zo goed als te verdubbelen. Een flinke uitdaging, erkent ook Mockler zelf, die ervoor zorgt dat BearingPoint in 2016 en de jaren die daarop volgen zijn groeitempo zal moeten versnellen. De CEO is echter optimistisch: “Ik verwacht dat onze nieuwe strategie en de investeringen van de afgelopen jaren ervoor zullen zorgen dat wij onze groei kunnen versnellen in 2016 en ons ambitieuze doel van €1 miljard kunnen behalen.” De strategie is opgebouwd rondom wat de CEO een “strategy-to-results execution agenda” noemt, en omvat daarnaast een roadmap die een aantal pijlers omschrijft die zullen ondersteunen bij het behalen van de groeidoelstellingen.

Onderdeel van deze roadmap is ook een nieuwe organisatiestructuur, die het bureau het afgelopen jaar heeft geïntroduceerd en die is gecentreerd rondom drie pijlers: Consulting, Solutions, en Ventures. “De pijlers leveren synergiën op en werken met elkaar samen om innovatie, duurzame omzet, en waardecreatie te stimuleren.” De Ventures praktijk stelt BearingPoint in staat om veelbelovende startups te ondersteunen, of in deze startups te investeren. De eerste resultaten zijn reeds zichtbaar in de markt, met als voorbeeld Elevence Digital Finance, een Zwitserse spin-off van BearingPoint die zich specialiseert in blockchain technologie. In mei 2016 werd Elevence overgenomen door het Amerikaanse Digital Asset Holdings.

Organisatiestructuur van BearingPoint

BearingPoint Ventures zal in de komende jaren naar verwachting echter een kleine bijdrage leveren aan de groei en omzet die nodig is voor de ambitieuze doelstelling. Vooral de Solutions tak van het bureau wordt gezien als een belangrijke groeimotor. “Wereldwijde expansie en geselecteerde overnames zullen ook een rol spelen in onze toekomstige groei”, vult Mockler aan.

Gevraagd naar de manier waarop het consultancybureau zich onderscheidt in de steeds drukker wordende wereldwijde adviesmarkt, vertelt Mockler: “Door de combinatie van Consulting en Solutions en onze businessfocus zullen wij ons van traditionele consulting, software en technologie bedrijven kunnen onderscheiden.” Hij besluit: “We zullen ons wereldwijde bereik benutten en onze mensen in hun kracht blijven zetten. Het belangrijkste is dat we dicht bij onze klanten blijven en proactief kijken naar hoe wij hen het best kunnen bedienen.” 

* BearingPoint werd formeel opgericht in 2002 toen KPMG Consulting werd gerebrand naar BearingPoint.

** De zes alliantiepartners van BearingPoint zijn West Monroe Partners (Noord-Amerika), ABeam Consulting (Azië), Grupo ASSA (Zuid-Amerika), ARETE (Turkije), Cumbria FSC (Spanje) en IPOPEMA Business Consulting (Polen).

Nieuws

Meer nieuws over