Innovaties zijn oplossing voor uitdagingen in de langdurige zorg

30 juni 2016 Consultancy.nl

Vergrijzing van de bevolking. Mensen die steeds ouder worden. De roep van de overheid om meer zelfredzaamheid. Het zijn ontwikkelingen die de langdurige zorg voor uitdagingen stellen. Hoe gaan we hiermee om? Hoe zorgen we ervoor dat ouderen genoeg zorg en aandacht krijgen? En hoe voorkomen we dat er te veel druk op de schouders van de zorgprofessional ligt? Volgens Piet van Zijl en Lisanne Wiggers, adviseurs bij KplusV, is een antwoord binnen handbereik: innovaties.

Niet alleen Van Zijl en Wiggers zien de kansen en mogelijkheden van innovaties in de langdurige zorg. “Ook zorgbestuurders en -managers erkennen het en hebben een sterke beleidswens op dit gebied. Toch kennen we nog maar weinig succesverhalen van technologische innovaties die gemeengoed zijn geworden voor zorgorganisaties. En als zij er al mee werken, dan is het vaak eenmalig”, constateert Van Zijl.

Wat is er nodig om tot meer successen te komen? Wiggers: “Het begint bij de zorgbestuurder of -manager, die een probleem ervaart en daarvoor een oplossing zoekt. Zo zullen veel van zijn cliënten minder mobiel zijn of dementieklachten hebben. Desondanks wil hij natuurlijk dat zij met plezier blijven bewegen én daarnaast hun dagritme behouden. Zodat ze bijvoorbeeld hun medicijnen niet vergeten in te nemen. Een opgave, maar inmiddels wel mogelijk dankzij een technologische vinding van Robot Care Systems. Dit bedrijf heeft LEA ontwikkeld, de Lean Elderly Assistent. Een als rollator vermomde zorgrobot, die je bijvoorbeeld houvast biedt tijdens het lopen of je herinnert aan je medicatie.” In 2015 heeft LEA de Herman Wijffels Innovatieprijs gewonnen. 

Innovaties zijn oplossing voor uitdagingen in de langdurige zorg

Twee werelden verbinden
Zo’n innovatie geeft ouderen een stuk controle terug en maakt hen minder afhankelijk van een zorgverlener of familielid. Die krijgen op hun beurt meer lucht voor andere zorg, zoals persoonlijke aandacht. Het is een logische optelsom: de zorgbestuurder of -manager met een probleem vindt zijn oplossing in een technologische innovatie. Maar dan moet de bestuurder of manager wel eerst de ondernemer weten te treffen. En daar zit nu net de crux, aldus Van Zijl. 

“Het zijn twee werelden die overduidelijk iets voor elkaar kunnen betekenen, en die tegelijkertijd nog ver van elkaar verwijderd zijn. Voor de zorgorganisatie is het de vraag hoe je zo’n innovatie inpast in de zorgprocessen, laat aansluiten bij strategie en marktontwikkeling, en betaalbaar en beheersbaar houdt. Helemaal omdat er een commerciële partij bij komt kijken. De ondernemer aan de andere kant kent de doelgroep niet altijd even goed en is vooral bezig met de optimale technologie. Het is dus de kunst om hen te verbinden, nader tot elkaar te brengen.” 

Waardevol ondernemerschap
Hoe? Van Zijl spreekt dagelijks met zorgbestuurders en -managers en begrijpt hun terughoudendheid. “Het omarmen van een innovatie vraagt veel van een zorgorganisatie. Je moet het grondig testen, zodat je je cliënten een optimaal eindproduct kunt bieden. En je moet je medewerkers meekrijgen en goed opleiden, de juiste faciliteiten organiseren, blijven communiceren en voldoen aan alle wet- en regelgeving. Bovendien zijn er lef en ondernemerschap voor nodig. Toch … als je ziet wat een nieuwe tool je kan opleveren, dan is dat wat mij betreft alle inspanningen dubbel en dwars waard. Kijk naar het voorbeeld van LEA. Of naar de Tovertafel, waarmee dementerende ouderen – met minimale professionele begeleiding – spelenderwijs worden gestimuleerd in zowel fysieke activiteit als sociale interactie.”

Nieuws

Meer nieuws over