Marktplaats voor freelance consultants COMATCH haalt 4 miljoen op

08 juni 2016 Consultancy.nl

COMATCH, een online marktplaats voor management consultants en industrie-experts, heeft een tweede financieringsronde afgerond. Het digitale platform, dat in 2014 werd opgericht in Duitsland, heeft een kapitaalinjectie van €4 miljoen ontvangen van drie private-equitypartijen.

Met het nieuw verkregen kapitaal wil COMATCH volgens medeoprichter Christoph Hardt – die het platform eind 2014 samen met mede-McKinsey & Company alumnus Jan Schächtele oprichtte – verder doordringen in de Duitstalige adviesmarkten van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland (de DACH-regio). Sinds de lancering van het platform in maart 2015 heeft COMATCH meer dan 120 consultancyprojecten afgerond en is de database van management consultants gegroeid naar meer dan 850 professionals. De online marktplaats heeft zich recent ook internationaal uitgebreid – eind 2015 lanceerde COMATCH in Nederland, in februari dit jaar werd de Scandinavische markt aangeboord en sinds kort is ook een tak in het Midden-Oosten opgezet.

Acton Capital Partners uit München nam het voortouw in de tweede financieringsronde, die een waarde heeft van €4 miljoen. Atlantic Labs, een specialist op het gebied van seed funding, en b-to-v Partners, een venture capital speler met kantoren in Sankt Gallen en Berlijn, waren reeds bij de eerste financieringsronde betrokken, en hebben ook deelgenomen in de tweede ronde. Sebastian Wossagk, Managing Partner van Acton, vertelt dat de dagelijkse praktijk in de advieswereld laat zien dat het vinden van de juiste management consultants met de juiste kwalificaties en ervaring een moeilijke taak is. “COMATCH heeft zijn vermogen aangetoond om dit probleem op effectieve wijze op te lossen voor zijn klanten. Hierdoor heeft COMATCH zichzelf ook geprofileerd als een aantrekkelijk kanaal voor zelfstandige consultants om nieuwe klanten en projecten binnen te halen. We kijken er naar uit het team te ondersteunen met het voortzetten van de ingeslagen weg.”

“Dankzij de nieuwe financieringsronde kunnen wij ons ambitieuze groeipad voortzetten in de komende twee tot drie jaar”, vertelt Hardt. Volgens eigen zeggen is COMATCH de grootste pure-play online matchmaker in de Duitse adviesbranche – een markt met een geschatte waarde van ruim €27 miljard.

Jan Schächtele en Christoph Hardt - COMATCH

De concurrentie neemt echter toe, met onder meer de lancering van NEWCOVENTURE in 2015, een ander Duits online platform voor het inhuren van management consultants. Ook het Zwitserse consultingsearcher is actief op de Duitstalige markten, en deze concurrent kan bouwen op de gevestigde reputatie van moederbedrijf Cardea, een bekende naam in de Zwitserse consultancybranche. Hoewel geen pure online speler, heeft ook Eden McCallum – een bureau dat zich net als COMATCH focust op de top van de freelance consultantsmarkt – in de zomer van 2015 zijn intrede gemaakt in de Zwitserse markt. Tegelijkertijd zetten ook tientallen grote adviesbureaus, waaronder de Big Four, stappen om online platformen en netwerken te lanceren, om zo hun personeelsbestand te flexibiliseren en mee te profiteren van de opkomst van de zogenaamde ‘gig economy’. 

Gefragmenteerd landschap
De ontwikkelingen in de DACH-markten komen voor een groot deel overeen met de bredere ontwikkelingen in het Europese advieslandschap. Verschillende online marktplaatsen zijn bezig een plekje te veroveren in de adviesmarkten van bijvoorbeeld Nederland (o.a. VirtualCC), de UK (Blur, Freshminds), Frankrijk (o.a. de Canadese speler 2PS) en Noorwegen (COMATCH). Tot nu toe is er echter nog geen dominerende partij opgestaan. Buiten Europa is volgens analisten de markt voor online consulting matching volwassener. Zo heeft expert360 beschikking over een database van meer dan 4.500 onafhankelijke consultants in Australië, terwijl MBA & Company – die in vier financieringsrondes meer dan $6 miljoen heeft opgehaald – kan bogen op een wereldwijd netwerk van meer dan 25.000 freelance consultants.  

Hardt is zich er van bewust dat de markt, zoals zoveel online markten, zich uiteindelijk zal ontwikkelen tot een ‘winner takes it all’ landschap. De inzet is echter hoog, blijkt uit een recente analyse van McKinsey & Company, die voorspelt dat de markt voor online matching in 2025 wereldwijd een waarde van $2,7 biljoen kan bereiken.

Tegen die achtergrond lijkt snel handelen het devies van COMATCH, door te profiteren van hun ‘first mover’ voordeel in Duitsland en door met behulp van de nieuwe kapitaalinjectie het netwerk en interne bedrijfsvoering verder uit te bouwen en te optimaliseren. Ook de uitgaven aan branding activiteiten zullen worden opgeschroefd: “We willen dat zowel organisaties die op zoek zijn naar management consulting diensten en professionals die vertrekken bij vooraanstaande consultancykantoren als eerste aan COMATCH denken”, zegt Hardt. 

“Op de langere termijn willen we Europa’s grootste platform voor onafhankelijke management consultants worden”, sluit hij af. 

COMATCH wordt geleid vanuit Berlijn – een top tien stad voor startups volgens Compass – waar momenteel vijftien werknemers van het platform werkzaam zijn. COMATCH richt zich zowel op middelgrote organisaties als corporates.

Nieuws