Magnus en 7 Europese bureaus organiseren international student challenge

10 juni 2016 Consultancy.nl

Acht consultancybureaus uit zeven verschillende Europese landen – leden van het wereldwijde Nextcontinent netwerk – hebben samen een internationale studentenwedstrijd opgezet, onder wie ook Magnus Red. De studenten worden uitgedaagd om in teams van drie het ‘ultieme bedrijf’ van de toekomst te ontwerpen. Studenten uit heel Europa kunnen zich tot 1 juli aanmelden. De finalisten reizen uiteindelijk af naar Parijs voor de eindstrijd, met als hoofdprijs de mogelijkheid om hun bedrijf werkelijkheid te maken.

Digitale technologie heeft zich de afgelopen jaren ontpopt tot een van de belangrijkste sturende factoren voor verandering in de markt en innovatie, en zorgt voor een transformatie van het internationale bedrijfsleven. Nieuwe business modellen, nieuwe diensten, en nieuwe manieren van werken zorgen voor verandering in de zakelijke ecosystemen en herdefiniëren de relaties die bedrijven hebben met hun klanten. De nieuwe digitale omgeving brengt tegelijkertijd nieuwe regels en verwachtingen met zich mee, waardoor innovatie en agility een steeds prominentere rol spelen, alsook de manier waarop organisaties en teams aangestuurd moeten worden. 

Om erachter te komen hoe toekomstbestendige bedrijven eruitzien heeft Nextcontinent – een wereldwijd netwerk van management consultancybureaus – een studentenwedstrijd in het leven geroepen. Voor het organiseren van de challenge hebben acht bureaus in het netwerk uit zeven verschillende Europese landen de krachten gebundeld: Arch uit België, Nexe uit Spanje, P3 uit Duitsland, vier landenorganisaties van Eurogroup Consulting (Portugal, Italië, Frankrijk en Duitsland) en Magnus Red uit Nederland. Magnus Red is de organisatieadviespraktijk van zakelijke dienstverlener Magnus. Studenten uit heel Europa worden uitgedaagd om deel te nemen aan de wedstrijd, waarin zij ‘het ultieme bedrijf’ proberen te ontwerpen en dat tot prototype uitwerken.

International Student Challenge

Samen met de collega-bureaus uit andere Europese landen vraagt Magnus Red de deelnemende studenten om hun fantasie de vrije loop te laten in drie verschillende gebieden: Leiderschap, Digitale Organisatie of Samenwerking. Hierbij geven studenten antwoord op de volgende vragen: Welke eigenschappen van een leider zorgt voor een hogere medewerkersbetrokkenheid? Welke organisatiestructuren passen het beste bij de wensen van de Millenials? En wat voor soort samenwerkingensverbanden, intern en met de buitenwereld, leiden tot de hoogste toegevoegde waarde voor stakeholders?

“Bedrijven moeten Digital inzetten om het beste te halen uit hun mensen. En om te voldoen aan de nieuwe verwachtingen van werknemers”, aldus Magnus Red.

De wedstrijd is toegankelijk voor studenten uit heel Europa. Zij nemen deel in teams van drie, en worden daarbij aangespoord om multidisciplinaire en diverse teams samen te stellen om zo group-thinking te verminderen, door kwalitatieve en kwantitatieve competenties te mixen. De teams kiezen vervolgens de dichtstbijzijnde locatie om hun idee in te dienen en waar zij kunnen deelnemen, waarbij de keuze bestaat uit: het kantoor van Magnus Red in Naarden, Barcelona, Brussel, Frankfurt, Lissabon, Parijs, Rome en Stuttgart.

Adviesbureaus lid van Nextcontinent

De eerste stap in de wedstrijd is een presentatie van het idee, waarin het team zelf een effectief format mag kiezen (bijv. video, audio, een poster, etc.). Teams die willen deelnemen hebben tot 1 juli de tijd om hun idee in te zenden*. De teams die doorgaan naar de volgende ronde worden op 6 juli uitgenodigd om hun idee te komen toelichten in een pitch-presentatie van niet meer dan vijf minuten op het gekozen kantoor. Het idee dat volgens de doorlichting van de jury het meest interessant is voor het bedrijfsleven, gaat door naar de finaleronde in Parijs (20 en 21 juli). Tijdens de hackathon die georganiseerd wordt in de Franse hoofdstad zullen de studenten samen met experts – onder meer designers, hackers en consultants – in hoog tempo een prototype van hun idee ontwikkelen dat mogelijk geïmplementeerd zou kunnen worden. 

Voor meer informatie kunnen studenten terecht op de websites van de deelnemende bureaus in hun land. Aanmeldingen en vragen kunnen verzonden worden naar Audrey Matarage, de internationale Challenge Coördinator. 

* Vanwege het internationale karakter van de wedstrijd is de voertaal Engels. Alle inzendingen en presentaties moeten in het Engels zijn.

Nieuws

Meer nieuws over