Onderzoeksbureau MWM2 lanceert Social Insights dienstverlening

03 juni 2016 Consultancy.nl
Marktonderzoeksbureau MWM2 heeft een nieuwe praktijk gelanceerd: Social Insights. Om de Social Insights tak te leiden heeft het bureau Aniek Schmal aangetrokken, die de afgelopen acht jaar werkte voor concurrent Oxyme. In haar nieuwe rol als Social Insights Manager wordt Schmal verantwoordelijk voor het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata en de vertaling daarvan naar inzichten.
 
Opgericht in 2003, is MWM2 een marktonderzoeksbureau uit Amsterdam dat zich vooral specialiseert op het gebied van online onderzoek, onder meer via zijn veelzijdige research platform. MWM2, een top-10 speler in de markt, staat voor ‘Meer Weten van Mensen en Markten’.
 
Om anno 2016 meer te weten te komen over mensen wordt social media steeds belangrijker. Vorig jaar nog bleek uit onderzoek dat ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking een profiel op Facebook en LinkedIn heeft. Omdat social media steeds belangrijker wordt voor zowel de economie als de maatschappij heeft MWM2 om hier op in te spelen een nieuwe praktijk opgericht: Social Insights.
 
De Social Insights praktijk richt zich op het verzamelen en analyseren van zogenaamde ‘social data’, bestaande uit online reviews, posts op social media of blogs van klanten over producten en bedrijven. MWM2 Directeur Govert van den Bos legt uit: “Het is voor MWM2 een belangrijke, strategische stap om social insights toe te voegen aan ons onderzoekspalet. Social data zijn een onmisbare bron van informatie over klantbehoeftes en maken het ons mogelijk onze opdrachtgevers beter te bedienen. Zoals bij conceptontwikkeling, crisissituaties, het specificeren van aanvullende en verdiepende onderzoeksvragen en de correlatie tussen NPS, verkoopcijfers en online commentaar.”

Aniek Schmal - MWM2

Om de nieuwe praktijk te leiden heeft MWM2 Aniek Schmal aangetrokken. Schmal werkte de afgelopen acht jaar voor branchegenoot Oxyme, waar zij zich ontwikkelde tot expert op het gebied van social listening. Ze is vorige maand aangesteld als Social Insights Manager bij MWM2, en is in die functie verantwoordelijk voor het vinden, selecteren en analyseren van kwaliteitsdata en de vertaling daarvan naar waardevolle inzichten.

Al tijdens haar studie Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit werd Schmal gevraagd door haar professoren om te helpen met het analyseren wat er over bedrijven werd gezegd op social media. Op deze manier hielp zij onder meer met het in kaart brengen van de uitlatingen van klanten over Philips. “Er is een schat aan data die makkelijk verkrijgbaar is, maar negentig procent is natuurlijk spam”, vertelt Schmal. Hoewel er tools bestaan om deze social data binnen te halen, is het alsnog lastig om hier kwalitatieve data uit te filteren. “Het is echt een vak apart, alleen het verzamelen van de data is al heel moeilijk”, stelt de kersverse Social Insights Manager. “Er is zoveel dat de meeste bedrijven niet weten waarnaar ze moeten kijken of wat ze moeten meten.”

Over de reden om zich aan te sluiten bij MWM2, vertelt Schmal dat zij een belangrijke katalyserende rol ziet weggelegd voor social listening wanneer dit wordt gecombineerd met klassiek marktonderzoek. “Het geeft vooral heel veel inzichten in onvervulde behoeftes. Je vraagt het niet uit dus het is een hele spontane en ongestructureerde bron van commentaar”, aldus Schmal. Het uitgebreide aanbod van haar nieuwe werkgever was een belangrijke motivatie om voor MWM2 te kiezen. “Hier zijn zoveel producten die elkaar kunnen versterken, dat maakt de uitkomst van het onderzoek nog veel sterker.”

Afgelopen maand breidde MWM2 zijn onderzoeksteam ook uit met Linda Koelemij, die zich vooral richt op kwalitatief onderzoek. Koelemij werkte hiervoor ruim vijf jaar voor marktonderzoeker MARE Research, in haar laatste rol als Research Director. 

Nieuws